• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

iGO Primo navigering med iPhone/iPad

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Dumheter!
Vem som helst med starka läsglasögon (små skruvar) klarar av ett batteribyte med rätt verktyg.

Beskrivning på Youtube!

Nu har jag inte detaljstuderat sambons två paddor, en äldre o en ny.
Men jag kan då inte se några skruvar på dem.
Kanske måste jag skaffa starkare brillor :p:

Edit:

Hittade denna fixit på YouTube,
Ja starka brillor kanske hjälper, men så små är inte skruvarna,
Dock behövs en mikrovågsugn m.m. :)

https://youtu.be/nPgJ-8DTDhA
 
Senast ändrad:

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Min original-iPhone från 2007 har fortfarande ett fullt fungerande batteri :)
Det har säkert tappat en del i kapacitet, men det räcker än.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ja Knarrevik du är duktig och det beundrar jag dig för ärligt.
Apples operativ har en hel del fördelar men problemet är att allt kostar är man inte tekniker och inte bor i en större stad så är det verkligen svårt att göra något. Har man inte en dator med Itunes kan man inte göra något alls.
Batteriproblemet är ett verkligt problem speciellt om man inte är tekniskt lagd och brukar handla på ebay till sin apple, vilket nästan alla som använder apple inte gör tror jag.
Kontentan är att det blir ganska dyrt i slutänden, apparna till android kommer att bli bättre och bättre och uppdateras, apple är bara ett enda företag som hittills stoppar alla andra från att serva deras produkter. De skulle kursat för ett antal år sedan om inte Microsoft gått in med pengar eftersom den amerikanska konkurrenslagstiftningen krävde att det finns minst två företag. Ironiskt att två kompisar med konkurrerande företag den ene är död och den andre fick gå in med kapital för att rädda bolaget.
Men de som verkligen gjort jobbet är ingen av dem de var anställda.
Du vet mycket väl att ditt batteri från ebay tar bort alla ev. garantier börjar det brinna i dina apparater pga. din piratimport kommer inga försäkringar att gälla.
Det är nog typiskt amerikanskt finns ett företag till, Kindle som i ohelig allians med amazon har en av de bästa e-bookläsare som finns, men eftersom de inte klarar epub formatet är det väl knappt några svenskar som köper en sån eftersom det blir krångel att låna på biblioteket.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag förstår inte problemet!

Som jag skrev är det inga problem att byta ett batteri på en gammal iPhone vars garanti ver utgången för flera år sedan. Inte ens för mig som måste ha hjälp med starka läsglas.

Mitt batteri inkl. de verktyg som behövs kostade runt femtilappen på Ebay. Visserligen leveranstid på några veckor men det får man ta.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ja du har alldeles rätt Knarrevik iphone 4 är enkel har en sån som jag inte får ordning på några skruvar och pilla lite, det var egentligen iphone 3 jag tänkte på som jag har som ipod utan telefondel för att lyssna på talböcker.
Den är inte rolig att byta batteri på enl you tube. Man får skruva isär allt som finns.
Men dom finns väl inte mer.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Ja du har alldeles rätt Knarrevik iphone 4 är enkel har en sån som jag inte får ordning på några skruvar och pilla lite, det var egentligen iphone 3 jag tänkte på som jag har som ipod utan telefondel för att lyssna på talböcker.
Den är inte rolig att byta batteri på enl you tube. Man får skruva isär allt som finns.
Men dom finns väl inte mer.

Jo visst finns Ipod, å billiga e de oxå :D
Apple iPod touch (G5) 32GB rosa - Teknikmagasinet.se
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Min är ju en massa år men inte mycket har hänt fast bytt färg till rosa, och sen har de satt på en lightning kontakt för att smådjävlas lite extra, min kostade inte många kronor på tradera. Knappast någon skillnad på funktionen, det är det som kallas utveckling.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Detta svaret fick Åke i sin konversation med iGO:

NOTE: We will soon discontinue support for this application and a brand new version will take its place. If you consider buying this version of iGO Navigation, we recommend that you wait until the release of our improved, cutting-edge version. Please come back soon!

Det var alltså som vi misstänkte att en ny version är under uppsegling.
Den som väntar på något gott väntar alltid för länge!
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Då kan man nog klassa mitt IGO köp förra året som ett av dom dyraste och sämsta appinvesteringarna jag satsat på, jag har använt den ett fåtal gånger utomlands och ville ha en offline app i reserv, helt gratis var den ju inte heller. Nästa gång blir det till att satsa på en lite större aktör!

//Peter
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Då kan man nog klassa mitt IGO köp förra året som ett av dom dyraste och sämsta appinvesteringarna jag satsat på, jag har använt den ett fåtal gånger utomlands och ville ha en offline app i reserv, helt gratis var den ju inte heller. Nästa gång blir det till att satsa på en lite större aktör!

//Peter

Förhoppningsvis får du uppgraderingen gratis eller till reducerat pris och förhoppningsvis blir den bästa navigeringsappen ännu bättre.
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Förhoppningsvis får du uppgraderingen gratis eller till reducerat pris och förhoppningsvis blir den bästa navigeringsappen ännu bättre.

Man kan ju hoppas på det, min erfarenhet är ju dock att det inte brukar vara så. Sen får jag nog säga att jag föredrar online appar då sökningen i tex Google maps är överlägsen, inte minst med röststyrning, även Apple börjar komma ikapp med sin poi databas. Och hittills har jag inte haft några nämnvärda problem med själva navigeringen, det ideala hade ju varit en koppling mellan en gärna röststyrd online sökning för att sedan länka in i en offline navigering!

//Peter
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Det är en himmelsvid skillnad mellan en kartapp som Google Maps och en navigeringsapp som iGO med sina många inställningar och ruttval.

En navigeringsapp funkar däremot mindre bra som kartbok och har inte Googles trumfkort Streetview.

Ett mellanting är HERE som funkar offline i hela världen, gratis!
Nordkorea undantaget.
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag håller med dig men är rätt imponerad av Googels navigeringsapp. Dessutom är deras sökfunktion helt outstanding. Den kan iGo förbättra mycket. Att just kunna Googla sig fram till en punkt eller adress är ovärderligt. iGo sökfunktioner är out of date
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jag börjar misstänka att en del användare inte har satt sig in i iGO's komplexitet och mångsidighet.
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Der tror jag säkert men du kan ju inte säga att den innehåller Googles sökfunktionallitet
 

boerse

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
9486
Medlemskap
2024
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Jo det är den jag menar och jag jämför den med iGo "Here" sökfunktionallitet- Gjorde ett antal test på bolag och fick lätt upp de i Google men inte i "here". Det är just där jag önskar att det skulle vara Googles sök istället för "Here" Har du något tips på det så blir jag glad
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Hej.
Den här diskussionen borde vi någon gång fördjupa oss i på något sätt för att eventuellt kunna förstå varandra bättre och eventuellt kunna ta ett kliv framåt i diskussionen. Det borde gå att ta reda på varför en person tycker A är strålande men tycker B är skräp, samtidigt som nästa person tycker B är det bästa som finns och att A lika gärna kunde läggas ner.
Jag tror det har att göra med hur man använder sakerna och när de olika navigeringslösningarna har olika styrkor och svagheter så blir resultatet så här blandat.
Ur min synvinkel så verkar det som att Igo är en riktig höjdare när det gäller rutter, jag har tyvärr inte testat det själv men för en person som uppskattar denna styrka så blir betyget naturligtvis högt.
När det gäller Google så är det helt fantastiskt ur en annan synvinkel där man kan använda googles sökfunktion och googla sig fram till ett resultat, därefter trycker man på "Kör dit". Hur enkelt som helst och detta är något jag testat flera gånger och jag kan säga att jag gillar det skarpt, google är ju något man är riktigt van vid att hantera.

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: iGO Primo navigering med iPhone/iPad

Du glömmer att Google Maps inte funkar alls när man mest behöver den, nämligen på resa utomlands!

Jo, jag vet att man kan förcacha kartutsnitt i förväg men vem har tid för sånt.

Vill man söka efter tusentals intressepunkter när man är på rulle (utom ställplatser) är det navigeringsappar som gäller. Några bättre än andra.
 
Toppen