• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hejsan igen.
Plastringen troligen vit och om den är kvar, ser du när du lyfter upp locket och membranet. Den hindrar kolven att gå hela vägen. Original går kolven ca. 8 m.m. ringen är ca. 4 m.m. hög, så utan den går kolven ca. 12 m.m. i stället.
Skruven som man skall vara försiktig med ökar bränslet lite både med och utan turboövertryck.
Membranet trycks ner av turbotrycket, så kolvens läge bestämmer bränslemängd beroende turbotrycket och inte motorns varvtal. Med annan kolv eller vriden excentrisk kolv så ökar bränslemängden en del, men ändå hela tiden baserat på turbotrycket.
Det kan ev. vara bättre att börja med kolven och finjustera med ställskruven i stället.

Har du en excentrisk kona på kolven skall du vrida på den.

Har du en central kona på kolven är det ju ingen idé att vrida på den, men den är troligen ändå rätt maxad och har bra kurva.

Jag är inte helt uppdaterad nu efter några år men det fanns en eftermarknadskolv som kostade omkring 3500:- som hade en kurva rätt lik en vriden excenterkolv eller en kolv med centralt placerad kona som satt i en del av de första bilarna som kom -94/-95 (d.v.s. kanske i din bil). Så den kolven gjorde mest nytta om man bara bytte till den på en gång utan att försöka med att vrida eller experimentera lite med originalkolven innan.

Det fanns även någon som sålde kolvar till industrimotorer som sagt (under 1000:- har jag för mig). En sådan kolv är aggressivare än de här andra varianterna men jag hittar inte inlägget som handlar om den kolven och länken till firman tyvärr.
Någon annan som ev. har handlat kanske hittar rätt inlägg åt dig :).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Tack JANKRO
Jag har hittat inläggen, (sökte på dieselpump) och pratat med dom som säljer kolven, har beställt en sådan så vi får se vad som händer efter montaget, tack för dina goda råd.
MVH KEJO20
 
F

F.d. 27935

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hejsan.
Idag gjorde jag en insats på min fiat 1,9td.
Vred skruven för bränsle på lågbelastning i mitten på locket ett varv medurs. Vred membranet 90 grader. Skruvade stjärnhjulet 1/4 varv medurs. Planade ner nylonbrickan till hälften ungefär. Bytte ut de långa mjuka laddtrycksslangarna mot alurör. Den ryker alldeles lagom mycket men vilken skillnad på motor, herregud. Turbon svarar mycket mycket tidigare. Testade att hålla 80 i en ganska brant uppför och det var nästan så att det ökade. Inte massa växlande mellan 4:an och 5:an som innan.

Har nästan ljudisolerat klart motorutrymmet så det börjar bli riktigt ljuvligt att åka omkring nu :)
 
Toppen