• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej igen, mera att läsa för de vetgiriga. Bosch papper på de mekaniska pumparna med mycke text och bilder. Nere på sidan 33 finns en större bild av den jag la in på membran och kona. Man ser också hur den lilla synliga justerskruven som finns både på pumpar med och utan membran fungerar.

http://www.dieselbookmarks.com/bombers/VEPump.pdf

JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Intressanta tankar. Jag har själv svårt att hålla fingrarna i styr när man ser möjligheter till att "kräma ut" lite mer ur en motor. Åker själv med idTD 2,8 liter under huven. Jag blev nyfiken på den lösning som Autostable marknadsför men 3900 kr för något som borde kosta 390 kr tyckte jag var lite väl saltat.
Nyfikenheten gjorde emellertid att jag tog kontakt med firman för att få veta om de kunde verifiera effektökningen med protokoll från bromsbänksmätning. Det kunde dom
dessvärre inte. Synd.
Sedan är det ju också en fråga om hur mycket effekt man vågar ta ut med tanke på motor och växellåda. Jag har den femväxlade och effektökningen lär man ju ta ut på femman!!
Jag ser fram mot de erfrenheter som forumet kan förmedla.
Sune
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Fiat:s 2,5l har väll Vp37 pumpen..?

Visserligen är 2900:- billigare än Kcr, men 2800:- dyrare än Kjell o Co ;)

Kul att det kommer fler goda tips;) i tråden. Finns ju som sagt en del att göra för att optimera våra motorer inom rimliga gränser. Har nu kört varje dag med min ombyggnad och det fungerar alldeles ypperligt. Verkligen som en ny motor i bilen.
Förbrukningen har jag inte räknat på ännu, men det kommer ;)

/Freddy
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Ha så skoj på egen risk :)
, Observera detta och dess skildnader.
Skruv för mängd.
Rökbegränsare,
Avgastemperatur.
 

Bilagor

  • BOSCH_VE_PUMPS.pdf
    1,6 MB · Visningar: 273
  • Robert Bosch type VE Diesel...pdf
    175,2 KB · Visningar: 186
  • Turning up the pre 94 Ram d...pdf
    228,8 KB · Visningar: 227
  • ThermoGuard_Tdi_Tuning_Rev.2.pdf
    397,9 KB · Visningar: 161
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hejsan igen, lite till. Denna gång från hemsidan i Australien hos den firman som skriver om Land Rovern.
Ett rätt säkert sätt att hålla koll på hur mycket man "plågar" motorn verkar helt enkelt vara att hålla koll på avgastemperaturen (EGT) helst innan turbon. Det skiljer uppåt 200° på avgastempen före (upstream), och efter (downstream) turbon och det finns angivna temperaturer som inte skall överskridas................Men ni får läsa själva.

ThermoGuard Instruments

För att ligga på topp så skulle nog det här mätinstrumentet som mäter två temperaturer vara guld. Det är tillverkat för att se avgastempen i varje cylinder på ex. en tvåcylindrig motor,
Men ett sådant med en avkännare före turbon och en efter, så har man väl det klassiska "både hängslen och livrem".

Koso - Avgastemperaturmätare (Dual EGT) Fast

Sedan finns snålvarianten från Biltema. En analog avgastempmätare 32-258 / pris:299:-

Kanske läge för Bror att borra och gänga ett hål i avgasgrenröret innan montering för att undvika spånor i turbon ;).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej JANKRO
ja detta med EGT kan vara att fundera på. Är ju van med dessa mätare från flygplanet där det är viktigt att hålla en specifik avgastemp, dels för att få full förbränning och därmed max effekt och spara bränsle, men i flygplanet är det enklare att få max temp då det finns ett avmagringsreglage med vilken man kan ge mer eller mindre bränsletillförsel
Lite värre blir det med dieselpumpen där man måste under huven och ändra pumpens inställning. Förhoppningsvis enbart en engångsföreteelse.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Ska man gå lite längre skall man också mäta cylindertryck vilket är viktigt på husbilar som gå med förhållandevis hög last långa tider. Ta ni också och kolla på temperatur i motoroljan och in och ut ur laddluftkyl (se till att uft flödar igenom laddluftkyl) där kan mkt finnas att hämta utan att skruva på något. Turbovarv kan ni mäta det är det bra och ännu bättre om ni har då har musslan för just ditt aggregat kan ni nog finna ett kul optimum turbovarv laddtryck . Original luftburk är ofta mkt bra finns sällan något att hämta där (inom den trimmningsgrad vi talar om) den tar dessutom sin luft utifrån motorrummet om det inte är minusgrader vs öppna filter som till 99% ink kass avskärmning är monterade inne i motorrummet = kasst. Dessutom har öppna luftfilter ingen kona inne i filtret för bra inloppsflöde utan en vass kant alltså dom flödar oftast kasst. Det finns nu öppna filter med inloppskona på marknaden men se då till att den tar luften utifrån motorrummet men ni får då problem med is i luftfiltret vid fukt undertryck snö och eventuella minusgrader. Öppet luftfilter på en Honda v-tec sänkte topphastigheten med 30 km/h men det lät som den gick som skam :).

Original kalibreringar på våra bilar är inte gjord av en ren happening.
Ofta heter det så här " varför gjorde inte motortillverkaren detta ifrån början? vilka idi... jag köpte detta trimkit och fick så och så högre effekt och lägre förbukning" Alltså åter igen original kalibrering är INGEN happening.

Men kul ska man ha:). Ha i åtanke att om ni tex har partikelfilter på eran bil skall trimmet också kalibreras för det. Alltså kan man få tag på ett trim ifrån motortillverkaren så 1A köp det.
Skulle förvåna mig till flera hundra procent om någon trimfirma ens funderat på tex partikelfilter kalibrering om ni vet någon vill jag gärna ha reda på vem och vad dom gjort.
Sen sitter man och funderar på varför motorlampan tänds ???

Var inte menigen att verka negativ tvärt om jag gör samma saker själv men ger er rådet att titta o fundera på vad ni gör varför och vilka konsekvenser det ger? Jag tror ni kommer att ha mkt roligare då i era garage :)

MVH Harvar
 
Senast redigerad av en moderator:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej, den här tråden handlar ju mest om bilar mellan ca. 1982 till 2002. Då fanns inte så många varningslampor och partikelfilter att bry sig om.....Människan styrde det mesta fortfarande och inte elektronik och manicker :D.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 12430

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

:msn_embarrassed: haha Ja du har rätt JANKRO Vi får hålla oss till EGR ventil å rökbegränsare och dom har heller nog ingen diagnos. Jag spånade iväg bara fastän överskriften är VP37
 
Senast redigerad av en moderator:

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Jag har köpt en kolv som inte är excentrisk, från Autostable och som ska ge mer effekt men den är inte provad än.
Jag ska ta ur orginalkolven som är excentrisk och ta jämförande bilder.

En mycket interssant tråd, tack Freddy

Hej Olle!

Det var nu ett tag sedan omtalade kolv var på tapeten!
Har du monterat och testat kolven du köpte?

Mvh. Leif C
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Tjena Leif C
Nej, jag har ägnat veckan åt att räfsa ihop gamla löv, tar dom aldrig slut.
Men någon dag denna veckan tänkte jag göra det.

Testkörningen får vänta till påsk, påställning 5/4.
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej Olle Jonsson vilken motor har du på din Fiat ( hk ?? ) Jag funderar på samma lösning som du.
 
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej igen Olle, Jag har årsmodell: 2000 och 122 hk bör vara samma motor som du, väntar på ditt utlåtande efter provkörning med nya kolven. Ställer på 2/4 för första turen i år.

Hälsn: Kenneth L
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Här är bilden på kolvarna. Båda överändarna ligger på samma millimeterstreck även om det inte ser ut så.
Notera att originalkolven kona är excentriskt förskjuten.

Lägger med en bild till
 

Bilagor

  • Pistong 003.JPG
    Pistong 003.JPG
    1,4 MB · Visningar: 58
  • Pistong 002.JPG
    Pistong 002.JPG
    1,4 MB · Visningar: 42
Senast ändrad:
F

F.d. 24447

Guest
Sv: Insprutningspumps trim (Bosch vp37)

Hej Olle har nu varit och kollat till husbilen och jag har samma motorkod som du. Intresant höra resultatet från dig efter test.

Hälsn: Kennet L
 
Toppen