• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Knaus Sunliner 605 MF 2004

F

F.d. 54202

Guest
Hej.
Jag har letat och sökt info om Knaus Sunliner 605 MF 2004 men inte hittat något direkt matnyttigt. Finns det någon på Forumet som har något att ge i informationsväg ang. denna modell. Räcker den till för 4 pers på semesterresa i Europa? Lastvikt och utrymmen? Fiat JTD 2,8 127hk ? osv.
tacksam för svar.
// Jocke
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Knaus Sunliner 605 MF 2004

hej
Jag hade en 654 för några år sedan. Nästan samma bil men med garage. Bilen är fin att köra och lämpar sig utmärkt för en europatur. Tänk dock på lastvikten specielt på hemresan med inköpt godis. Min var på 3850kg totalvikt men jag låg ändå över maxlast.
Ingen jätterisk för att bli stoppad men händer det blir det dyrt och bökigt. Vi klarade oss bra på två gasflaskor men vi åkte inte på vintern. Jag var nöjd med bilen men bytte upp mig till större. För storleken är bilen riktigt bra:msn_smiley: Vi har funnit att cycklar är mycket bra att ha på kontinenten.
 
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Knaus Sunliner 605 MF 2004

Hur är åkkomforten för passagerarna de 2 som sitter i "salongen"
Räcker JTD 127 hp motorn till eller storknar den i backarna.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Knaus Sunliner 605 MF 2004

Nästan alla husbilar storknar i branta backar. Det finns givetvis undantag. Vissa Hymer och Rapido under 8 m går att få med Mercedes 190 hk V6a och de är litet bättre.
Det finns också några Concorde, Cartahgo och Vario som går att få byggda på MAN eller Iveco eurochargo med mycket stora lastbilsmotorer. Tyvärr kostar de bilarna 2,5 miljoner och uppåt.
Gör som de flesta av oss gör, ta det lungt, njut av resan och låt det gå litet saktare i motluten för upp kommer du alltid.:msn_laugh:
 
F

F.d. 54202

Guest
Sv: Knaus Sunliner 605 MF 2004

Ok tackar. :bock: Ang motorn. Hur är det med åkkomforten för passagerare samt förare för visso.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Knaus Sunliner 605 MF 2004

Fram sitter man normalt bra i de flesta husbilar. Så också i knausen.
Bak är ställningen mera som en kyrkbänk. Det går dock att få litet bättre
med lösa kuddar bakom ryggen men riktigt bra blir det inte.
Det finns bilar med bättre baksäten och även med samma typ av stolar
på ena sidan bak som du har fram. Tyvärr är detta bara vanligt på stora och
dyra bilar från premiumtillverkare som Concorde mfl. Då blir det givetvis bra även bak
men smakar det så kostar det som bekant. Min son brukar klaga efter 3-4 timmar i baksätet och då brukar jag också vilja ha rast så det fungerar säkert även för Er.
 
Toppen