• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Koll på spänningsnivån i bodelsbatteriet

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
För den som tycker det är kul att plocka fram lödkolven så här i mellandagarna och bygga något kommer här ett litet tips på en nyttig krets. Komponenterna kostar ca 10 kr och kretsen visar vilken spänning bodelsbatteriet ligger på.

I vår husbil kan man visserligen resa sig ur soffan eller sängen gå fram och tycka på en knapp och då få ett ungfärligt värde på batterispänningen. Jag byggde istället ihop en krets där jag kan justera in exakt den nivå när jag vill bli uppmärksammad på att batterierna börjar laddas ur för mycket och hela tiden hålla kontroll på spänningsnivån.

Kopplingsschemat visar kretsen för en IC med en OP och en lysdiod men jag köpte en IC med dubbla OP och då kan man ju få varning vid 2 olika nivåer. Med trimpotten ställer man in den nivå när man vill få en varning, i mitt fall har jag justerat in så att den gröna släcks vid 12,4 V, då vet jag att jag har en viss marginal kvar i batteriet och den gula släcks vid 12 V då är det dags att börja ladda eller koppla bort alla belastningar. Jag tycker det är bra att lysdioderna är tända när spänningsnivån är OK då vet jag att kretsen fungerar. Den drar ändå bara 17 mA (0.017 A)

Jag fick kretsen att fungera som jag vill men är lite konfunderad eftersom jag egentligen tänkt lägga en av OP-ingångarna till +12V men det fungerar bra ändå.

OP:n kostar ca 5kr, trimpotten 5kr, och resistorn och lysdioden 1 kr st. Tillkommer en liten bit kort att löda fast grejerna på. Lycka till

Nivådetektor 001.JPG



Här finns kopplingsschemat i en PDF-fil Visa bilaga Nivåindikator.pdf
 
Senast ändrad:
Toppen