• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

PK-prov i Spanien/Portugal

F

F.d. 1286

Guest
Är det någon som vet hur man hanterar blodprovstagningar i dessa länder?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: PK-prov i Spanien/Portugal

En läkare ger mig en remiss till ett laboratorie och efter någon dag så får jag resultatet i handen.
 
F

F.d. 1286

Guest
Sv: PK-prov i Spanien/Portugal

Får du remiss av läkare i Sverige eller i landet du besöker?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: PK-prov i Spanien/Portugal

Eftersom jag har en Spansk sjukförsäkring så får ag det av en Spansk läkare i Spanien.
Du kan ochså göra det privat, det kostar inte många kronor.
 

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
961
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2024
Sv: PK-prov i Spanien/Portugal

Om PK prov detta skrev vi i bloggen när vi var i Peniscola.

Igår var vi till vårdcentralen! Det var på två ställen man kunde ta nummerlapp vi tog på båda. Fram till receptionen och försöka förklara vårat ärende. Mycket skriva och många papper kom det ut. Vi blev först skickade in till doktor. När det är första gången måste ni uppsöka Hospitalet, sa hon. Så att de kan upprätta dokument på hur många tabletter du ska ta. Vi förklarade att vi är på genomresa och att vi endast behöver ett PK värde. Efter mycket prat rev hon upp ett papper och skrev någon rad. Ni måste ta en nummerlapp i den andra och vänta. Skulle precis ta en lapp, tog inte du en sådan sa jag till Birgitta, vilket nummer är det på den. Bra då har vi redan en nummerlapp dvar et många som väntade. Vi gick ut och ställde oss utanför för att slippa stå och sitta bland alla hostande personer. Blev lite osäker på vilken nummer tavla som gällde men det kom en yngre dam och en herre som pekade på klockan, till vår räddning och förklarade. Han menade att vi fick vänta till kl 10. Men det hände ingenting och börja och folk tittade på varandra men så rasslade det till så var det ett nummer före oss. Tur att vi tog lapp på båda ställena. Nu var det vår tur. Kom in till sköterskan och en elev. Sköterskan förklarade allt för henne. Tittade inte på oss, ringde nog läkaren de måste till hospital. Tror att hon fick förklarat att vi ville ha ett värde. Så helt plötsligt riktade hon sig till Birgitta. Maria Birgitta sa hon. JA. Så fram med utrustningen och ett stick i fingret. Och lite blod på en skiva som var insatt i en mätare och efter någon minut kom värdet upp. Så var allt klart bara att gå hem.2 – 3 timmar tog detta.


När vi var i Albir var Birgitta in på ( Center de salut ) men där misslyckades vi. Så det fick bli privat hos Norge läkaren 25€ kostade det där. De andra privata tog 50€ så visst skilljer det på pris.
Blodprovet är smidigt, får värdet direkt så Birgitta kan ringa till AK-mottagningen i Sverige och få sin ordenation. Nästa vecka ska vi försöka i Santa Pola och se hur det går där.
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: PK-prov i Spanien/Portugal

I Portugal är det enkelt att ta blodprover. Antingen går man till en privat läkarmottagning eller direkt till ett laboratorie. Säger vilka prov som skall tagas Sköterskan har en lista där hon fyller i vilka prover man vill ta.
Ett prov för dom som äter Varan kostar ca: 3.50-5€. Tar man provet på förmiddagen så har man svaret på eftermiddagen.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: PK-prov i Spanien/Portugal

Det är lika enkelt i Spanien.

Leta efter en laboratorio/provställe,(privat, brukar finnas överallt, inte dyra heller) gå in och säg vad du vill ha!

Mig hjälpte man snabbt baserad på min svenska provremiss, beteckningarna skiljer sig inte så mycket. De t.o.m. hjälpte mig att faxa resultaten till min svenska läkare. Men någon remis behövs inte!

Betala och du får svaret oftast samma eftermiddag.

Jag har använt flera lab's/testställen i Fuengirola/Malaga.

hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
S

Stilia

Guest
Sv: PK-prov i Spanien/Portugal

Exakt det Du berättar om hände oss i Los Boliches (Fuengirola) plus att vi fick tid dagen efter. Därefter var det privat mottagning som gällde. Skandinavisk. 20EU per gång, men det var det värt.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: PK-prov i Spanien/Portugal

Exakt det Du berättar om hände oss i Los Boliches (Fuengirola) plus att vi fick tid dagen efter. Därefter var det privat mottagning som gällde. Skandinavisk. 20EU per gång, men det var det värt.

Nästa gång så gå direkt till Biofac som ligger mitt emot Mercacentro då tar det max 10minuter.
Om ni går till en Akutmotagning så får ni först vänta länge och sedan måste läkarna följa ett protokoll, för att försäkra sig om att sin patients tillstånd. Plus eventuella språk konflikter.
 
D

DRAHREG

Guest
Sv: PK-prov i Spanien/Portugal

Hej!
Inga problem i Spanien. Gick till labbet på Isla Cristina (södra Spanien), visade upp mitt tidigare PK prov. De förstod direkt. Resultatet fick jag efter några timmar via fax till campingen här. Kostnad 15€.
:mh4:
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: PK-prov i Spanien/Portugal

De flesta apotek kan göra det liksom privata kliniker.
Alt traggla sig igenom ritualen genom den kommunala/regionala byråkrtin och få ett grönt(?) kort som gör att du kan gå till den vanlig vårdcentralen och få det gjort lika billigt ev gratis som spanjorerna får det.
Alt skaffä en AuqaCheck och ta provet själv för all framtid. Alla tillbehör till själva provtagaren är gratis hjälpmedel via apotek!
Lycka till!
Lach
 
Toppen