• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inbrott

F

F.d. 17941

Guest
Kvällen den 15 augusti 2011 anländer vi med vår husbil till Farö, ca 50 km norr om Rödby. Vi parkerar på ställplatsen vid brons norra fäste. På väg mot vår planerade Europa resa. Där står redan 8 andra husbilar , platsen är väl känd av många husbilsägare som ska söderut !

Vid läggdags, ställer jag min nya necessär på passagerar stolen ( framför stolen på golvet nedanför under instrumentbrädan ) har vår hund ( en Mittel spetz , känd som vakthund )sin givna nattplats. Dörrar och fönster är låsta , ca kl 02.00 börjar hunden ge kraftigt skall, vi sover länst bak i husbilen, men vaknar givitvis av skallet. Eftersom vi står på allmän plats , tror jag hunden reagerat på någon som gått förbi eller något djur passerat. Jag får hunden tyst så småning om, och somnar om.

På morgonen upptäcker jag att min necessär är borta och att höger framdörr är öppen, vi förstår varför hunden givet skall, alldeles vid sidan av hans sovplats fanns GPs.en en kikare och en dyrbar systemkamera, som tjuven inte han ta , tack vare vår hund, säkerligen en både arg och besviken tjuv över det dåliga bytet.

Vi gör omedelbart en polisanmälan till polisen i Vordigborg. Det stora problemet kommer där efter. Jag är insulin beroende diabetiker samt i behov av de andra " meddikameter " i necessären förvarades blodsocker mätare , rakapparat mm . Vad göra . Jag ringer försäkringsbolaget , får råd att kontakta min husläkare i Sverige. Han meddelar att han skriver ut nytt recept MEN detta måste avhämtas i Sverige, det går inte att få ut i Danmark, ( något för nordiska rådet ) vi måste köra de 15 milen till Malmö för att få ut ny medecin, dessutom hotar försäkringsbolaget med att INTE ersätta medecin resor, telefonsamtal mm, även fast jag har både reseförsäkring och hemförsäkring i samma bolag.

Allt löser sig så småningom , vi kommer iväg på vår två månaders långa resa, allt fungerar och vår hund blir resans hjälte !

Det som är intressant i den här händelsen är----- hur kom de in ???

Samt tänk på att ha en omgång extra medicin på något annat ställe. Vad händer med oss alla som behöver medicin för ett livsuppehållande liv inte bara diabetiker utan alla hjärtsjuka eller andra sjukdommar som kräver daglig dos om stöld eller brand förstör våra livsviktiga mediciner försvinner från vårt reseapotek, nu var vi BARA i Danmark , vad hade hänt om detta inträffat i något av öststatslandänderna med språksvårigheter mm som extra problem?

Har du erfarenhet eller råd, dela med dig.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Inbrott

Tråkigt att läsa om ditt inbrott, men för att vi skall kunna för hindra detta i fortsättningen kanske du vid tillfällle kan delge oss hur tjuven tog sig in? Vi har sedan några år monterat "fönsterhakar" på framdörrarna. Dessa används alltid, om vi hamnar på en plats vi inte är helt säkra på så låser vi även HB-dörren utifrån med FIAMA-regel. Detta hjälper inte dig nu men kanske kan någon annan ha nytta av dessa tips. Bilder på montaget finns på annan plats på forumet.
Hoppas det löser sig med försäkringsbolaget. Trevlig resa..
Leffe
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott

Hej Totte04, tack för din berättelse/information/varning, det är inget som man vill uppleva själv. Tyvärr är det svårt att skydda sig, eftersom "dessa brukare" driver omkring överallt i samhället och försörjer sig på vår bekostnad. Efter denna din påminnelse gäller det att bli än mer uppmärksam, inte bara i Danmark!

För vår del har vi sökt lösa "inbrottsproblemet" i vår husbil, så här;
¤ vid förarplats och fönster lägger vi aldrig något synligt som kan locka en ev tjuv till att "bara slå in rutan", greppa och sticka iväg
¤ skallarm i stället för "vakthund" tycker vi är både billigare och oftast pålitligare
¤ medeciner, alltid i toalettskåp/separat utrymme, längst in i bilen (enbart takfönster) men det räcker ju inte om bilen skulle brinna. Toa dusch ligger fö längst bak i bilen och ev tjuv måste passera mellan våra långbäddar
¤ pengar, resehandligar, kontokort (i väntan på användning), etc i ett "Alko Säkerhetsskåp"
¤ som säkerhetsbackup har jag en lättsövd fru, hon är så nyfiken så hon skulle aldrig missa dessa ljud

Nu får vi hoppas att er fortsatta resa blir skön och att "allt negativt elände" redan är avklarat/ ha en bra fortsatt resa!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Inbrott

Vi ha samma lösning som Relax + billiga 99:- larm på dörrarna som tjuter med 110 dB i örat på den som öppnar dörren. Det gör att en objuden gäst inte kan kommunicera klokt med sin ev kumpan och att vi båda vaknar och vet att det är ett angrepp pågång.

Som överkurs har vi ett larm som ljuder lite svagt om det är någon som rör sig inom 2m från dörren. Tyvärr fattar ju inte kaninerna på Gotland att dom inte får vara så nära husbilen men annars funkar det.

Man kan faktiskt bli av med husbilen om man låter en angripare göra sig hemmastadd i fordonet under tiden som vi ligger och sover i lugnan ro.
 

Bilagor

  • P6200007.JPG
    P6200007.JPG
    39,2 KB · Visningar: 44

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott

Tråkigt med inbrott. Vi har framdörrarna låsta med vire och karbinhake mellan dörr och
stol. Köpte två barnstolsfäste på Biltema och har lyckts sätta dessa i befintliga skruvar.

Förmodligen är detta en plats för ljusskygga individer som tittar till nya offer varje natt.
Skurkarna gillar bra kommunikationer , detta påminner om brotten på Tyska rastplatser
och brott som många varnat för i trakterna av Lyon och Barcelona.

Mitt tips är att köra av från de stora vägarna och välja ställplats i någon liten ort någon mil bort. Det finns gott om fina platser i Tyskland och Frankrike.

Lycka till under fortsatt resa till värmen , 21 grader idag i Almeria!!!!:santa-5-icon:
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Inbrott

Hej Soren & Anita
och tack för svar !

Självklart har jag undviket att exponera stöldbegärliga saker , inte trodde jag att en necessär var så spännande.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Inbrott

Jag har rest med husvagn och husbil sedan 1967 , detta vvar första gången vi haft inbrott ,
Självfallet var inte de andra sakerna osynliga, och hade tjuven sträckt in armen längre hade hunden nog markerat på ett annat sätt.
Hur de kom in är en gåta
God Jul till Er
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Inbrott

Hej Gunilla & Kent.

Vi älskar vår hund och har alltid med honom på våra resor , har är en perfekt vakt hund.
Att stoppa en tjuv finns det många sätt att göra det på , trodde jag. vi har rest med husvagn & husbil runt europa sedan 1967 , detta var första gången vi fick inbrott. Detta ger oss en ny erfarenhet.
Tack för svar kanske vi möts på någon ställplats ute i Europa !
God Jul & gott nytt rese år
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Inbrott

:santa1:Hej Charky !

Tack för tipps.
Kanske en bra lösning , men tråkigt med trådar kors och tvärs inne i bilen,
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Inbrott

Hej

Funkar kanonbra. Vi har 2 dörrar. bägge larmade med detta larm.
Det sitter 3 st. runda knappbatterier i.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Inbrott

Jag har löst det på ett annat sätt.

För att slippa ha ett larm vid varje fönster som man med jämna mellanrum måste kolla att batterierna fungerar så har jag istället valt ett sk dingdong larm som bevakar alla fönster och dörrar på natten då vi sover i bilen. Larmet sitter vid sovdelen och är riktat framåt mot förarplatsen.

Larmar direkt någon sticker in en arm genom något fönster.

Köpt hos Clas Ohlson.

larm.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Inbrott

Hej, det här med stulen medicin (även om det inte var huvudmålet med den här stölden) faller tillbaka lite på mina tankar när man åker hemmifrån. Särskilt om det är en resa som kommer på snabbt och och det blir dåligt med förplanering.

Jag brukar säga att bara man har ----Leg, medicin, pengar/kontokort---- med sig så löser sig det mesta även om det kan bli krångel. Detta kan naturligtvis diskuteras med ytterligare absolut nödvändiga saker. Ev. glasögon vid svårt synfel, men i värsta fall så kanske man kan hanka sig fram med 10:- glasögon från lågprisbutik. Mobiltelefon går numera att tillfälligt ersätta med en 99:- telefon med tillhörande kontantabonemang. En kamera, även om den inte är ett måste, några hundralappar o.s.v.

Om man i tanken fortsätter i samma bana efter en tråkig stöd från husbilen, så kan man väl fortfarande säga. Bara man har ----Leg, medicin, pengar/kontokort---- kvar så kan man lösa det mesta.

Men med tanke på det som beskrivs här, så kanske man får säga. Bara man har medicinen med sig/kvar så klarar man sig. För det verkar lättare, även om det innebär krångel, att på något sätt få tag i både nytt leg, pengar/kontokort, än ny medicin.

Men, men, en fundering.... vad händer om man går till en läkare i landet där man befinner sig och berättar om sina sjukdomar, stölden och medicinen man behöver, klarar man sig då åter med min grundutrustning (fast utan medicinen)----Leg, pengar/kontokort ???

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Inbrott

:santa1:Hej & tack Jankro !

Bra att du viklar den här debatten till det verkliga problemet, dvs medicn hanteringen.

Att man inte ska ha stöldbegärliga saker ligga synligt framme är väl helt naturligt.

När detta hände försökte vi med att få en tid hos en läkare i DK , detta misslyckades

Att stå på en ställplats med en mobiltelefon , men ingen teefon katalog är också ett

problem , men allt går att lösa bara man har tid. Men för vissa mäniskor ÄR TIDEN

problemet , har man diabetes är tiden oerhört viktig , liksom regelbundenheten , mat på

visa givna klockslag , liksom medicn vid rätt tid , tar man inte detta på alvar kan man

drabbas av insulin känning. Detta när det gäller diabetes. MEN det finns många fler

sjukdommar som kräver sina strikta regler. Vi hadde problemet i grannlandet Danmark.

Tänk om detta inträffat i exmpelvis Kroatien , med stora språk svårigheter som följd,

På något vis borde både HBK och Caravan klubb tillsammans arbeta med att få fram ett

" enkelt "( om det går ) system för lösning av problemet, ja kanske även tillsammans

med övriga nordiska husbilsklubbar , jag misstänker att problemet gäller även dem.

Vi som åker husbil har en viss tendens att vara äldre och kanske behöver medicin och

läkar hjälp i större utsträckning än de yngre
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Inbrott

För att säkra sig tillgång till medicin från apotek i Sverige, kan man ge fullmakt att hämta ut sina recept till någon som stannar hemma och kan skicka medicinen till en. (om nu tiden räcker till). Se www.apoteket.se

Vi förvarar aldrig passen i kassaskåpet i bilen pga. att en rånare kan fråga efter dem bara för att få veta var värdeskåpet är.... och om någon pekar med vapen mot en, visar man nog platsen. Alla vet ju att man har passen med sig.

hälsning
jyrki
 
Toppen