• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

GEL/AGM?

F

F.d. 55347

Guest
Tänker utöka min batteribank till bodelen. Har ett fungerande 4-års 85AH Gelbatteri. Tänker installera ett AGM-batteri 90AH och göra skiftning mellan batterierna med snabbkopplingar och omställning av GEL/AGM-knappen på EBL226. Solcellerna är kopplade via en regulator MPPT 30. Ser ni några för- eller nackdelar med detta arrangemang?
 

SegDeg

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Härryda
HBK-Nr
629
Medlemskap
2024
Sv: GEL/AGM?

Hej.
Det du vill koppla ihop är 2 batterier med 2 olika egenskaper (därför är det inte ett rekomendera). Gel batterit klarar inte av att urladdas/laddas lika hårt som tex amg batterit. Amg är till för att starta din bil med ett relativt litet batteri så klarar det av en snabb urladdning (detta kallas Cranc amp) & även en snabb uppladdning. Nackdelen är att det avger så kallad knall gas (via batteriets ventilationen). Gelbatteriet är helt förslutet & lämpar sig för att ha i tex bodel husbil/husvagn. Nackdelen är att det klarar inte av en lika hög urladdning & snabb uppladdning som amg utan att ta skada. Det är därför som du skalll ha 2 st likvärdiga batterin om du skall ha dessa paralellkopplade i bodelen. Om det är 2 olika & 2 olika Ah tal på dessa så kommer det ena att få mera stryk en det andra (vilket kan som i värsta fall sluta med kortslutning i det svagaste). Min rekomendation är att ta 2 lika gel batterier till bodelen & ett amg batteri som startbatteri. MVH
Lars E
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: GEL/AGM?

Vill inte rekomendera GEL i en bil som skakar satsa på ett AGM batteri istället. Det har visat sig att GEL inte är så lyckat i en bil

Ang. Skyllemarks test så är den helt undermålig och problemen visar sig inte förän efter ett bra tag månader. Det beror okså på hur du laddar batterierna

Satsa på AGM batterier eller Normala fritidsbatterier du laddar ju inte ur batterierna helt och hållet, Skaffa en batterivakt för dom pengarna istälet.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: GEL/AGM?

GEL batterier är inte skräp utan mycket bra batterier att lagra energi med. Lämpliga till backup. Eftersom dom inte har en vätska som kan avdunsta så är dom i stort sätt underhållsfria. Problemet med gelén är att den vibrerar i sönder i bilar och sjunker ner och då tappar batteriet sin laddningsförmåga.
Ett billigt startbatteri är faktiskt inte helt fel heller i en husbil, problemet är att dom inte tål samma urladdning som ett dyrare AGM batteri. Har man en batterivakt som kopplar ur batteriet vid en lägre sänning så laddas aldrig batteriet ur helt. Med en bra laddare fungerar dessa batterier länge, mycket längre än ett dyrt GEL batteri.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: GEL/AGM?

Juan, jag tror du missuppfattade mitt inlägg. Jag påstår att GEL-batterier är dåliga och att det AGM jag har nu är bra.

De helt nya GEL-batterierna jag hade levererade ca 30 Ah och efter 1 år ca. 20 Ah, detta trots att de aldrig utsattes för någon djupurladdning. Jag har inte mätt upp AGM-batteriet så noga men uppskattar att det levererar ca 60 Ah och samtliga batterier har samma fysiska mått
 
Toppen