• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läsplattor från Kina

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Efter att läsa Knarreviks lovprisningar om att använda surfplattor med appar som navigator blir man ju ganska intresserad av att prova detta. Tar dock emot lite att köpa en Ipad för 6 000 kr för att testa om amn tycker det är bra.

Har läst lite om "Kinaplattorna" där man kan köpa en 10 " med WiFi. GPS, kapacitiv skärm, 3G mm för 1 700 kr. T.ex, den här plattan.

Jag förstår givetvis att det inte är samma kvalité som en Ipad men är det någon som köpt en sån här platta och testat om de fungerar tillfredställande?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Läsplattor från Kina

Om du bara väntar lite kommer nog priserna på "padar" att sjunka ganska dramatiskt överlag, det här är ju precis i början ännu! Undantaget är väl möjligen Apple som ju kör en högpris/högstatuspolitik. :wideeyed:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Läsplattor från Kina

Har läst lite om "Kinaplattorna" där man kan köpa en 10 " med WiFi. GPS, kapacitiv skärm, 3G mm för 1 700 kr. T.ex, den här plattan.

Jag förstår givetvis att det inte är samma kvalité som en Ipad men är det någon som köpt en sån här platta och testat om de fungerar tillfredställande?

Jag vet inte vilka "kinaplattor" du menar men det finns ju många kinesiska företag som gör utmärkta Androidmobiler. Jag skaffade själv en sådan ZTE Skate som funkar utmärkt om än något långsamt jämfört med iPhone.

Jag tror att "plattorna" kommer på bred front och om navigeringsapparna till Android anpassas till det större formatet så kommer varenda husbilsägare att vilja ha en sådan. Navigeringen är ju bara en liten del av användandet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Läsplattor från Kina


Man bör kanske akta sig för de plattor som har Androidversion 2. Det var den versionen som gjorde att de plattorna inte blev någon succé. Det fordras Android version 3 och senare för att få det att funka riktigt.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Läsplattor från Kina

Jag skulle också undvika plattor med androidversion lägre än 3.x.

Sen misstänker jag att Amazons nya Kindle Fire blir en tuff utmanare när den går att köpa här.
En, som det verkar, kompetent 7" android platta för under 1400 kr (om man köper i USA nu).

Sen är det naturligtvis en del frågetecken om låsningar till Amazon och annat, men det blir en senare fråga.

//Stefan
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Läsplattor från Kina

Hej
Kan inte det här alls. Har nyss köpt en IPhone 4 med 3 abonnemang och undrar var man väljer för läsplatta till detta abonnemang.
Söker något billigt till att börja med. Vad är andriod?
Fungerar det med någon av ovan nämnda plattor?
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Läsplattor från Kina

Jag köpte en Ipad, förvisso ettan på Tradera för ca 6 månader sedan. Ipadsen var i ett perfekt skick, nyskick och priset väldigt bra för mig, 2500:-. Givetvis Ipad 3G med 32 gb i minnet.
Tror att det kommer att bli rätt många såväl Ipad ett som två som kommer ut på Tradera när nästa generation utkommer (våren 2012??).
Många är rätt så nördiga och skall ha det allra senaste, detta till fördel för oss som inte behöver det allra senaste.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Läsplattor från Kina

Hej
Kan inte det här alls. Har nyss köpt en IPhone 4 med 3 abonnemang och undrar var man väljer för läsplatta till detta abonnemang.
Söker något billigt till att börja med. Vad är andriod?
Fungerar det med någon av ovan nämnda plattor?

Eftersom du redan har en iPhone skulle jag rekommendera en iPad eftersom man bara betalar en gång för apparna. Vissa av dem, tex apparna för navigering, kostar 400-800 kr.
Dessutom synkas iPhone/iPad med varandra så det räcker att man uppdaterar kontakter, kalender, påminnelser, bilder m.m. i en av dem.

En bra Androidplatta ligger i samma prisklass som en iPad.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Läsplattor från Kina

Håller med Knarrevik igen. :)

Men jag undrar lite varför man skall lägga pengar på ett extra abbonemang för ipaden/tableten för?
Jag tycker det räcker gott att aktivera 3G hotspot i telefonen och ha den som anslutningspunkt för tableten.

Jag är lite snål, så jag skaffade ett abbonemang för 75 kr i månaden med obegränsad surf, iofs bara 1 Mbit/s men det har räckt till bra hittills.

//Stefan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Läsplattor från Kina

Håller med Knarrevik igen. :)

Men jag undrar lite varför man skall lägga pengar på ett extra abbonemang för ipaden/tableten för?
Jag tycker det räcker gott att aktivera 3G hotspot i telefonen och ha den som anslutningspunkt för tableten.

Jag är lite snål, så jag skaffade ett abbonemang för 75 kr i månaden med obegränsad surf, iofs bara 1 Mbit/s men det har räckt till bra hittills.

//Stefan

Alternativet är ett vanligt kontantkort från Comviq, sätter man in 169 kr kan man surfa fritt i 58 dagar.
En månad fri surf (max 200 MB/dag) + 28 dagar för maxpris 6 kr/dag. Allt med en hastighet av 2-4 Mbit/s.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Läsplattor från Kina

Alternativet är ett vanligt kontantkort från Comviq, sätter man in 169 kr kan man surfa fritt i 58 dagar.
En månad fri surf (max 200 MB/dag) + 28 dagar för maxpris 6 kr/dag. Allt med en hastighet av 2-4 Mbit/s.

Hej
Får inte ihop detta. På Comviqs hemsida så kostar det med
kontantkortet 29:-/dag och då får man använda 0,5 GB
 
Toppen