• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbils Vintips

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Tänkte starta en vintråd om vintips som kan vara bra i Husbil. Många föredrar Bag in Box pga förvaringsproblem och hållbarhet. Men för min del gör det inget om det slinker med några andra nyheter också.

Så här till Julmånaden vill jag som rött föreslå:
Te Kairanga Pinot Noir (nr 6254) 179 kr. Passar alldeles utmärkt till Julskinkan och julmaten.

Och som alkoholfritt alternativ Julmust till barn och vuxna.

Vitt kanske någon annan har förslag på?
 

Bilagor

  • BiB.jpg
    BiB.jpg
    35,7 KB · Visningar: 2.976

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbils Vintips

Rödvin på ett julbord!! Jag höll på att sätta Pedro Ximenesen i vrångstrupen när jag läste det! Det måste väl vara världsrekord i missuppfattning av "julbordsbudskapet"! Kulturskymning utan dess like! Men jag kan ha fel! Tiden kanske är ur led!

Jappe
 
Senast ändrad:

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Husbils Vintips

Allt går med lite sång....

Melodi " Herrarna i hagen"

Igår så drack jag vin hela dagen,
aj, aj, vin hela dagen, ja, vin hela dagen.
Idag har jag huvudvärk och ont i magen,
aj, aj, ont i magen, ja, ont i magen.

Igår var jag glad som en kalv uppå ängen...
Idag har jag svårt att komma upp ur sängen...

Men nu ska jag ta mej en liten pärla...
Det lättar humöret, man blir fri som en ärla...

/Bosse
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.851
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Husbils Vintips

En kul tråd och ett spännande tips.

Ett vitt som brukar kunna matcha charkuterier, smörgåstårtor och liknande och som därför också borde funka bra till julmat är Drostdy-Hof, Chardonnay Viognier. 194:- på box.

Sedan har vi också en röd favorit som ofta får följa med. Den inköptes första gången eftersom 2 liters boxen är så förbaskat lagom att ha med sig. Kostar 199:- för en 2-litersbox men kostar 109:- på flaska, så man tjänar ändå ganska bra på boxen. Har blivit lite av en favorit. Funkar bra till de flesta lite smakrikare kötträtter.
 

Bilagor

  • Drostdy-Hof Chardonnay Viognier.jpg
    Drostdy-Hof Chardonnay Viognier.jpg
    84,6 KB · Visningar: 5
  • Rive.jpg
    Rive.jpg
    106,9 KB · Visningar: 15

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Husbils Vintips

:) Hei.

Det smaker også med noe godt til nøtter og knask, en flaske

Smith Woodhouse LBV 2000 Portvin gir det lille ekstra.

Hilsen Atle.
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Husbils Vintips

Tänkte starta en vintråd om vintips som kan vara bra i Husbil. Många föredrar Bag in Box pga förvaringsproblem och hållbarhet. Men för min del gör det inget om det slinker med några andra nyheter också.

Så här till Julmånaden vill jag som rött föreslå:
Te Kairanga Pinot Noir (nr 6254) 179 kr. Passar alldeles utmärkt till Julskinkan och julmaten.

Och som alkoholfritt alternativ Julmust till barn och vuxna.

Vitt kanske någon annan har förslag på?

Trevligt initiativ.
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Husbils Vintips

Vi har italienska viner som favoriter så det blir oftast sådana. Det godaste boxvinet från Italien tycker vi är Raccolto - en rund vinröd box med guldbokstäver - har för mig att det kostar ca 239 kr.

En Ripasso eller Amarone är givetvis inte heller fel men det får bli vid speciella tillfällen.

Vi besökte för ett par år sedan vår favoritproducent Nicolis som ligger strax utanför Verona.

Men till julmaten tycker jag det passar bäst med öl även om jag inte är någon ölälskare precis.:)
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: Husbils Vintips

SVT:s vinexpert Håkan Larsson föreslog här om sistens att vi skulle testa en halvtorr, frisk Riesling till julbordet. Låter förvisso helt "fel" i mina öron men det ska testas detta år, var så säker. För säkerhets skull ligger nog ett par julöl i kylen och i källaren finns några lagrade amaroner, "just in case"!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Husbils Vintips

Tokajer är ett bra alternativ. Trots att det är en flaska. Bara en halvliter. Den är ett alternativ till godis söt som den är.
 

Bilagor

  • tokajer-muscat-lunel-aszu-6-puttonyos-1999.jpg
    tokajer-muscat-lunel-aszu-6-puttonyos-1999.jpg
    13,5 KB · Visningar: 2.826

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.851
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Husbils Vintips

Har just avslutat en Ripasso till söndagsmiddagen. Ripasso måste vara en av världens bästa återvinningsprodukter. :) Det består ju till viss del av resterna från Amaronejäsning.

Rive som jag beskrev ovan är också en modern itelienare. Men till skillnad från Amaronens och Ripassons "blandmissbruk" med Corvina, Rondinella och Molinara är Rive "renrasig", gjord på enbart Barberadruvor.

Italien har verkligen utvecklats de senaste åren.

Krister N
 

Gunbritt o Rune

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Mark
HBK-Nr
5640
Medlemskap
2024
Sv: Husbils Vintips

Det finns ett vin som klarar alla maträtter (husmanskost) och det är det äppelvin (Apfelwoi) som bland annat bryggs och serveras i Sachsenhausen dvs södra sidan av Main i Frankfurt aM. Det funkar till ost, kött om så kokt eller stekt, bröd med leberkäs... äggrätter osv


Men inför julen vill jag rekommendera ett öl, även om det faller utanför trådskaparens syfte:Christmas Ale Shepherd Neame. Finns på systemet veckorna före jul varje år.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Husbils Vintips

Efter jul så kommer ju nyår, och är kassan skral kan vi rekommendera ett budgetbubbel
Crémant de Bourgogne Perle de Vigne (varunr: 7688). ca 90kr
Många bubblor för pengarna...

/Bosse o Kerstin
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: Husbils Vintips

När det gäller vita viner har vi verkligen fastnat för Nya Zeeländska viner, t.ex. Kim Crawford, Marlborough Sauvignon Blanc. Men det finns fler bra vita från Nya Zeeland, passar bra till fisk och skaldjur.

Fast på julbordet blir det nog öl och nubbe... :wink:

Helena & Peter
Freedomtravel
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Husbils Vintips

Den här tråden artar sig bra! Eftersom jag några gånger (till min stora förvåning) har hittat riktigt goda spanska rödviner i ordinära prisklasser så vill jag avslöja hemligheten! Penedès, ett distrikt väster om Barcelona, får till det rejält ibland eller ganska ofta t.o.m.! Torres har presterat många goda Penedèsare de senaste åren. Kanske borde titta in där på hemvägen till Sverige!

Jappe
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Husbils Vintips

Håller med Wizard. SomeZin var faktiskt en positiv överraskning för mig!
Boxar o PET-flaskor gillar jag som lätta och lätt-avhända emballage.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Husbils Vintips

I husbilen håller vi oss mest till boxar.
Har tyvärr inte hittat någon Ripazzo på box - annars är de våra röda favoritviner när vi är hemma. Vi väljer Rawsons Retreat Shiraz Cabernet från Penfolds eller Portugisiska Perequita Reserva istället.

(Ripasso var ju ett Masi varumärke en gång i tiden men är numera fritt. Undrar varför Masis Campofiorin numera kallas "Rosso di Veronese" i stället för Ripasso som det ju hette för något år sedan?)

Bland vita matviner väljer vi "Les Fumees Blancs" från Lurton.
Som pratvin gärna en Grüner Weltliner från Österrike eller en torr Riesling från Alsace. Men där har vi lite svårare att hitta någon bra box, så där skramlar flaskorna fortfarande.
Tips mottages med tacksamhet.
 

tombyske

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024
Sv: Husbils Vintips

Douglas Green Cabernet Sauvignon/Shiraz Winebag

Rubin röd färg. Doften är stor och fruktig med inslag av mörka bär, charkuterier, fat och choklad. Fylligt vin med smak av mogna svartvinbär, körsbär, lakrits och inslag av kryddor med en lång eftersmak och en viss rökighet.
Lite kraftigare rätter som grillat kött, lamm eller matiga pastarätter. Serveringstemperatur: 16°C
Pluss i kanten, med tanke på förpackningen och priset, 199:-/3L
 

Bilagor

  • Douglas-Green-Cabernet-Sauvignon-Shiraz-Winebag_840.jpg
    Douglas-Green-Cabernet-Sauvignon-Shiraz-Winebag_840.jpg
    18,1 KB · Visningar: 2.429

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Husbils Vintips

Vi har italienska viner som favoriter så det blir oftast sådana. Det godaste boxvinet från Italien tycker vi är Raccolto - en rund vinröd box med guldbokstäver - har för mig att det kostar ca 239 kr.

En Ripasso eller Amarone är givetvis inte heller fel men det får bli vid speciella tillfällen.

Vi besökte för ett par år sedan vår favoritproducent Nicolis som ligger strax utanför Verona.

Men till julmaten tycker jag det passar bäst med öl även om jag inte är någon ölälskare precis.:)



Hej Marie o Rolf !

Vi blev bjudna på Raccolto i helgen. Vi kan bara hålla med. Det var gott.
Samtidigt var det lite kul med den cylindriska formen på boxen.

Raccolto 2315.jpg

Men till julmaten blir det troligen en öl.
 
Toppen