• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underliga rubriker!

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Underliga rubriker!

Jag förstår inte frågan ?:swoon:

Grönkålen finns på hallänningarnas julbord :)

Lovisa (som är västgöte i halland och därmed finns både grönkål och och rödkål på vårt julbord)
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Underliga rubriker!

Hej! ursäkta "Grönkål" & inget annat!!!
Att Halläningar säger en sak & menar en annan om kålen det godtar jag men hur är det!
Vilket är det "Långkål" eller "Grönkål" i Halland, här i Skåne kör vi med surkål!!!!
Mvh.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Underliga rubriker!

Jag jobbar med mat och har till och med varit med och kokat hundratals kilon med just grönkål inför julen i halland. Under mina år i Halmstad har jag aldrig hört någon säga långkål, inte före det heller :)

Det är alltså Grönkål i halland som gäller. Den kokas i skinkspad, sedan steks den med massor av grädde, sirap och kryddor. (har inte lyckats bra själv så det skall nog till en äkta Hallänning till detta)

Lovisa
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Underliga rubriker!

Även om man är hallänning så Grünkohl mit geräucherter Schweinebacke en av anledningarna till att man styr ner husbilen till tyskland varje höst. :)
 
Toppen