• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Renovera skadad golv Fiat Ducato 1990

F

F.d. 54812

Guest
Hej på er,
Jag är gansga ny med husbilar, har haft min Fiat Ducato 280 chassi på 2,5D 1990 sedan en månad, och enligt besiktningen så golvet är skadad pga fukt.

Då började jag undersöka och titta hur ska man fixa det men upptäkte att hela golvet byggt så här (från marken och uppåt):
Tunn träskiva jag gissar på 2mm sedan kommer en tjock frigolit med några trä tjocka balkarsedan trägolv som plywood typ 15-12 mm vet inte exakt.
sedan matta.

Nu funderar jag på att plocka bort all inredning och golv från innsida och sedan lägger jag en galvad plåt nitafast den med rostfria popnitar ((inga svets)) sedan behandla den med antirost medel sedan lägga dämpning matta ( självhäftande 2-4mm tjock) tätta från bägge inn och ut sidan på med frigolit och lägga på skydd i form av flytande vätska eller matta
sist kommer parkett golv.
Vad tycker ni detta är en oerfaren fantasi vad tycker ni vad som är fel eller rätt vad bör jag göra istället.

PS!! detta projekt tänkte jag börja jobba under helger och en eller två kväller per vecka, från mars till juli

Tack
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renovera skadad golv Fiat Ducato 1990

Se upp när du blandar Rostfritt-Galvat- vanligt stål, det blir galvanisk korrosion. Sedan blir nog parkett alldeles för tungt?! :confused:
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Renovera skadad golv Fiat Ducato 1990

Hej , kan det inte räcka med att ta bort skadade partier underifrån och lägga dit nytt ,därefter fuktskydda ( plåt är nog bra ,men då gäller det att få tätt så att man inte får in fukt hel limmat kanske , lycka till med jobbet
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Renovera skadad golv Fiat Ducato 1990

Visst men då ska en tättning imellan
men en parket på 1 mm är mindre än 1,2mm Playwooden som sitter idag då blir inga mer vikt

MVH
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Renovera skadad golv Fiat Ducato 1990

Hej , kan det inte räcka med att ta bort skadade partier underifrån och lägga dit nytt ,därefter fuktskydda ( plåt är nog bra ,men då gäller det att få tätt så att man inte får in fukt hel limmat kanske , lycka till med jobbet

Det kan man göra men tänkte att efter ett år kommer jag får en fuktskada till, istället fixa allt, och undvika göra om igen
MVH
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Renovera skadad golv Fiat Ducato 1990

Parkett är mycket tyngre än sådan plywood som används i husbilar!
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Renovera skadad golv Fiat Ducato 1990

Eller om man lägga plywood och matta på kanske köra så istället
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Renovera skadad golv Fiat Ducato 1990

Anledningen att så många pratar om vikt på materialet är bilens totalvikt.
Kolla detta noga! I början av nittiotalet var det vanligt att man vägde in dessa stora bilar på 3100 kg.
Kolla regbeviset så ser du vikten. Sedan finns det massor av trådar i det ämnet.
Lycka till.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Renovera skadad golv Fiat Ducato 1990

Rekommenderar plastmatta på den yta du småningom kommer att gå på. Dra upp den en bit på väggarna så att du får ett våtrumsgolv. Lätt gjort att spilla på golvet eller att få en läcka i en vattenledning. Har du en sådan golvbeläggning ökar chansen att hinna få upp vattnet innan det rinner igenom och orsakar nya fuktskador. Klistra inte in någon heltäckningsmatta! Avråder också från parkett.

Lycka till med jobbet!

:)
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Renovera skadad golv Fiat Ducato 1990

Rekommenderar plastmatta på den yta du småningom kommer att gå på. Dra upp den en bit på väggarna så att du får ett våtrumsgolv. Lätt gjort att spilla på golvet eller att få en läcka i en vattenledning. Har du en sådan golvbeläggning ökar chansen att hinna få upp vattnet innan det rinner igenom och orsakar nya fuktskador. Klistra inte in någon heltäckningsmatta! Avråder också från parkett.

Lycka till med jobbet!

:)


Tackar bra tips
 
Toppen