• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

2000 kWh per år, bästa lösning?

F

F.d. 14873

Guest
Hej, det är så att jag håller på att bygga en husbåt och tänkte att denna platsen är perfekt för att hitta info om hur man löser elförsörjningen.

Jag tänkte ha en Gasol elverk som Batteriladdaren som gÃ¥r pÃ¥ gasol
men den känns inte som effektiviteten är så bra.

Med en årlig förbrukning på ca 2000Kwh så kommer jag en batteribank på 1000Ah.
har ni några idéer på hur jag kan lösa det?
 
F

F.d. 14873

Guest
Sv: 2000 kWh per år, bästa lösning?

jag har inga lösningar på elen, men det skulle vara kul att se ditt bygge, eller hur den skall bli
/mats
:)

hallo Mats,

Här en bild hur den kommer att se ut
prudkut-991.jpg

Nu när jag kolla på några sidor efter ett elverk som går på gasol så hittade jag detta: Honda EU30iS Portable Petrol Generator

där man betala extra så att den går på LPG istället för bensin.

Jag är inte så bra på räkna och undrar om det finns någon som skulle kunna räkna ut hur mycket gasol det skulle behövas för 2000kWh med det elverket?

:mcride:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 2000 kWh per år, bästa lösning?

Varför skall du köra på gasol? Det känns som att en kombination av solceller och ett dieselelverk skulle vara enklare, med lättare att få tag i bränsle, eventuellt har du det redan till motorerna? :)
 
F

F.d. 14873

Guest
Sv: 2000 kWh per år, bästa lösning?

Varför skall du köra på gasol? Det känns som att en kombination av solceller och ett dieselelverk skulle vara enklare, med lättare att få tag i bränsle, eventuellt har du det redan till motorerna? :)

husbåten kommer inte köras så mycket, så en liten tank på några liter räcker. allt annat som panna, gasspis, kylskåp, förbränningstoalett går på gasol så det blir lite enklare :oops:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: 2000 kWh per år, bästa lösning?

Tyvärr så är nog gasol en av de lösningar man bör undvika på grund av kostnadsskäl även om man behöver gasol till befintlig utrustning.

Ganska lätt och även kostnadseffektivt att klara el-försörjningen med solpaneler.

(Men har du möjlighet till en tank på några hundra liter och kan ta dig över till Danmark för påfyllning kan det vara ett alternativ.)
 
F

F.d. 3337

Guest
Sv: 2000 kWh per år, bästa lösning?

Hej

Jag tycker absolut att du ska satsa på att ha en eller ett par skapligt stora solpaneler som grund för laddning av dina batterier.
De panelerna klarar det mesta av förbrukningen vad gäller belysning, tv och laddning av typ datorer o telefoner.

Sen behöver du ett bra elverk för att kunna köra de apparater som går på 230V och även ser till att batterierna inte laddas ur vid dåligt väder.

Tänk på att ju färre timmar ett elverk behöver gå desto bättre är det för miljön, störande ljud och framför allt din plånbok.

Det som är viktigt för dig är att använda LED belysning överallt, stooor skillnad om en armatur som lyser att antal timmar per kväll har en effekt på 1W istället för 20W.

Ett annat tips är, TÄNK!!!, när man producerar sin egen el måste man använda den på ett annat sett mot vad man gör hemma i kåken, låt inte tv apparaten stå på när ingen tittar, släck i utrymmen som ni inte är i, kort sagt förbruka inte mer el än vad som är nödvändigt.

Kontakta någon som är expert på solpaneler, laddare och elverk.
Ett förslag är SW Exergon www.swexergon.se, dom har även gasoldrivet elverk.

lycka till
Hasse
 
Toppen