• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellspanel från Energihuset?

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Jag har kollat runt på priser på solcellspaneler.
Som jmf exempel: 100W (inkl moms), från 3000 kr och uppåt.
Energihuset i Göteborg tar 3000 kr för 100W. Monokristallina med aluminiumram.
Importerade från Kina av märket Himin(?).
"Smålänningen" i mig vill köpa av Energihuset. Vad säger Ni därute?
Någon med erfarenhet av nämnda firma och panel?

Husbilshälsningar,
Per & Käthe

PS. Om en månad vänder det och blir ljusare ute. DS
 

Käthe & Per

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Skutskär
HBK-Nr
4069
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Hej Snarken2 (vem är snarken1? he-he)
Jag är under en upphandlingsfas just nu.

Solcellel 100W: Priser mellan 2800 - uppåt. Energihuset Göteborg 30kr/W =3000kr.
För min del blir det att jag handlar hos Energihuset, jag bor i närheten.
Det finns även att hitta på nätet i denna prisklass, dock tillkommer frakt c:a 295kr. En solcellpanel på 100W väger c:a 10kg.

Laddningsregulator: Priser mellan några hundralappar och uppåt. Vilken som är bäst tror jag inte det går att få ett entydigt svar på. Det finns regulatorer med display som visar hur laddningsläge mm (varför titta på det när jag kan titta på min hustru istället, he-he). För min del blir det en regulator av märket Schaudt Solar-Laderegler LR1218.
Det medföljer ett kabelpaket som anpassat till elblocket i våran husbil EBL220, det kanske passar till andra elblock också.

Kraftkabel: För överföringen från solcellen till regulatorn. Har kollat med en bekant som är bra på el. Använd 4kvatdratmillimeters area för överföringen, dvs 2x4mm. Kabeln skall vara UV-beständig. För liten area kan innebära att kabeln fungerar som ett motstånd.

Övrigt: Till montering av solcellen behövs "fötter" av något slag, finns i KAMA-butiker. Lim, Sikaflex eller PL400 eller liknade. För övrigt lite buntband, klamrar att fäst kabeln med inne i husbilen.

Sammanfattning:
Egen budget: Solcell 3000kr, regulator 1000kr, kraftkabel 200kr. Lim, "fötter" plus reserv 800 kr.
Ställen att kolla på:
blocket.se: sök på LR 1218 (hela sverige) så ser Du regulatorn komplett.
campingvaruhuset.se samt 24volt.eu

Jag skall göra jobbet själv. Du klarar det säkert själv, ta god tid på Dig.
Om jag klarar av det, då skall jag belöna mig med ett till bodelsatteri.

mvh Per:)

PS Idag var jag på skrivhumör DS
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

1. Jag köpte en laddningsregulator LR 1218 Solar Charge Regulator från Schaudt efter att jag frågat det bolaget vilken regulator som passade till Electrobloc EBL99 som sitter i vår Bürstner. Levereras komplett med anslutningskablar för några olika inkopplingsalternativ. I vårt fall så ville vi ladda både bodelsbatterierna och som prioritet 2 bilbatteriet. Det fanns en särskild kabel för den inkopplingen. Total kostnad runt 1.000kr (108€).
2. Från 24volt.eu köpte jag 2 x 90W solpaneler 4.395kr, takgenomföring enkel, 250kr, 6m kabel168kr, limsats 495kr, frakt 250kr.
Totalt material 6.558kr
Jag valde två paneler och parallellkopplade dessa, 2 x 90W = 180W men fortfarande 12volt. Ger en laddningsström på strax under 15Volt men regulatorn hanterar detta. Det var lättare att hitta utrymme på taket för 2 paneler än en som skulle varit betydligt svårare att hitta en plats för om inte helt omöjligt.
3. Jag ville montera panelerna med distanser så att jag "enkelt" skulle kunna lossa skruvar och då kunna koppla ur och lyfta bort panelerna om det skulle behövas.
Jag använde en 4-kantsstång i aluminium som tidigare använts som monteringsstag för en altanmarkis, (den som spar... kan vara bra att ha..).
Jag borrade hål i solpanelernas ram på undersidan, gängade och satte i korta bultar.
Motsvarande hål i aluminiumstängerna och sedan en fjäderbricka och en mutter. Därefter limmades hela montaget på taket.
Jag borrade hål i taket (med viss vånda) på lämpligt ställe för att kunna dra kabeln en dold väg ner till regulatorn.
När limmet härdat tog jag bort panelerna och kopplade kabeln mellan panelerna.
Kopplade kabeln till en av panelerna och drog kabeln genom takgenomföringen, genom taket och in i bilen. Därefter limmades takgenomföringen. Limmet fick härda, sedan drog jag kabeln vidare på insidan fram till regulatorn.
Takgenomföringen och dess kabelingång säkrades med lite monteringslim för att vara helt tätt.
Det är en fröjd att se på bilens ordinarie ampéremätare hur laddningen fungerar.
Det är väl i stora drag hur jag gjorde. Till limsatsen finns en bra anvisning hur man gör med Cleaner och Primer samt limmet.
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Bodelsbatterier: 2 x 90Ah.
Förbrukare: Har bytt till diodlampor, i övrigt det normala med styrning av värme, pannans värmefläkt etc.
En inverter på 600W som används lite då och då.
En inverter på 100W kontinuerligt inkopplad.
Extra radio i bodelen.
Satellitmottagare, LCD-TV (är nog de som drar mest kraft)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7919

Guest
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Hej Snarken2 (vem är snarken1? he-he)
Jag är under en upphandlingsfas just nu.

Solcellel 100W: Priser mellan 2800 - uppåt. Energihuset Göteborg 30kr/W =3000kr.
För min del blir det att jag handlar hos Energihuset, jag bor i närheten.
Det finns även att hitta på nätet i denna prisklass, dock tillkommer frakt c:a 295kr. En solcellpanel på 100W väger c:a 10kg.

Lego Elektronik säljer ut ett parti 225W-paneler för 2250kr vilket innebär 10kr/watt om jag inte räknar helt galet? Jag hittar dock ingen annan info än det som står på förstasidan på www.legoelektronik.se
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Om ni inte läst övriga trådar här bland övriga forum, som handlar om solpaneler, så tänk åtminstone på att använda MPPT-regulatorer.
 
C

Cat3208

Guest
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Ta dette primært som informasjon om erfaring fra bruk av Mppt

Dette settet av solcelle panel og mppt regulator har jeg erfaring fra i to omganger sommer 2010 og 2011 i båt og fire uker begge ganger.

En utrolig utnyttelse av panelene med denne mppt regulatoren og at den gav en utnyttelse av panelene inn mot batteri som var lang over forventning. Kan muligens sammenlignes med samme teknikk som dc-dc Mine paneler var seriekoblet mot 24 volt bat men bat kunne uten problem vært 12 volt og forsatt seriekoblede panel.

Hadde oppkoblet Ah måling og statestikk på forbruk og lading som grunnlag for konklusjonen.

Her er en link til leverandøren og mitt primær budskap og formål med dette er: Bruk penger på regulatoren.

24 volt

Mppt

Settet kommer ikke ti å bli brukt av meg mer og skal selges , men venligst ikke ta meg for salgs forsøk dersom det er noe poeng her.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Kan ett gruppinköp vara av intresse?
230W poly paneler i standardutförande.

Panelerna är av mycket bra kvalitet och vi har en skriftlig garanti från tillverkaren i Kina (en av världens största tillverkare).

Panelerna säljes förpackade i kartonger med 21st paneler i varje.

Pris: 11,50kr/W ex moms
230W poly

Jag behöver 2st... 19st till måste det finnas intresse för.

OBS! Detta är inget vi säljer i vanliga fall utan är en privat sak.

OBS! Måste hämtas hos oss i Bernshammar.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solcellspanel från Energihuset?

Mycket intressant Lasse. Har du dom fysiska måtten, så dom får plats på taket? Hur många dioder, med tanke på skugga?
 
Toppen