• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterier

K

Klaric

Guest
Hej!

Skulle vilja ha HJÄLP med batteri val har pratat med en hel del återförsäljare
och får så många olika svar angående AGM/GEL batterier. Hade Deta 80DG
som är ett gel batteri men det slutade att funka bara så där helt plötsligt.
Så min fråga är vilket batteri tycker husbilsklubben om och finns det någon som forska kring detta hav av batterier.Min batterier var bara 2,5år gamla????
Tack på förhand
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Batterier

Om batterierna ger sig tidigt beror det ofta på felaktig användning, snarare än batterityp eller märke. För liten batteribank ger djup urladdning som skadar batterierna snabbt. Stora förbrukare typ micro, kaffebryggare, vattenvärmare m.m. som drar stora strömmar under kort tid, ur framförallt gelbatterier är heller inte bra!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Batterier

Jag har haft två Gel-batterier (fick det andra på garanti) och varit mycket noga med att undvika djupurladdning samt hög strömförbrukning. Trots detta har de inte alls lämnat specifierad effekt. Något Gel-batteri kommer jag aldrig att köpa.

Biltema har bra pris på AGM-batterier men jag köpte ett hos Harald Nyborg till lägre pris och det lämnar bra med effekt.
 
Toppen