• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Säkerhetsbrytare när volten blir för låg?

F

F.d. 16159

Guest
Har en crossbuss där bodelsbatterierna är sammankopplade med startbatteriet, inte så värst smart. Så jag tänker om jag inte vill bygga om så mycket om det finns någon sorts säkerhetsbrytare som stänger förbrukningen så det alltid finns tillräckligt för att starta bilen.
Eller om någon har tips på ett laddningsrelä som laddar startbatteri först och sen bodel, som jag antar att det är i alla husbilar.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Säkerhetsbrytare när volten blir för låg?

Du lägger ett skiljerelä mellan startbatteriet och bodelsbatteriet som du styr från D+ på generatorn.
Arne.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Säkerhetsbrytare när volten blir för låg?

2 BRA förslag, varav Arnes är det bästa!
Det är så de flesta (alla) husbilar är kopplade.

Om det inte finns något D+-uttag på generatorn/alternatorn
så fixar en bilelektriker det snabbt bara han får "lägga händerna"
på generatorn.

Att köra med bodelsbatterier direktkopplade med startbatteriet är
att betrakta som "elektrisk rysk roulett"!

Gå genast och bygg om!
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Säkerhetsbrytare när volten blir för låg?

Under de senaste mer än 6 år, av totalt 14 år på samma husbil, har jag kört med alla batterier är sammankopplade utan om skilje-relä.
Har totalt 3 x 70 ampere och lätt stater husbilen även på 10,9 volt. - inga problem.
Samtidigt som jag har en super digitalt voltmeter med ljud, ljus och display varnar för mindre än 11,5 volt - i instrumentpanelen som också är synlig från bodelen.
Finns i flera varianter på makedet känd som - batteri vakt.

--------------

I de sidste mere end 6 år, af i alt 14 år i samme autocamper, har jeg kørt med alle batterierne sammenkoblet uden om skillerelæ.
Har i alt 3 x 70 ampere som let starter autocamperen selv ved 10,9 volt - no problemo'.
Samtidig har jeg et super digitalt voltmeter med lyd, lys og display advarsel for under 11,5 volt - i instrumentpanelet som også er synligt fra bodelen.
Findes i flere varianter på makedet under betegnelsen - batterivagt.

Hovedstrømafbryder, 100 A - Biltema

Batterimonitor 12/24 V - Biltema

Batteribeskyttelse - Biltema

:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Säkerhetsbrytare när volten blir för låg?

Välj inte lösningen med diod, en sådan orsakar ett spänningsfall som gör att bodelsbatterierna laddas betydligt sämre! :wideeyed:
 
F

F.d. 16159

Guest
Sv: Säkerhetsbrytare när volten blir för låg?

Biltemas skiljerelä blev det, de ända tråkiga nu är ju att man inte kan koppla på laddaren till allt samtidigt. Fast man skulle ju kunna bygla runt relät och ha en strömgrytare man kan slå på för att koppla ihop allt när man laddar eller behöver ström från dom andra batterierna.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Säkerhetsbrytare när volten blir för låg?

Om jag förstår dig rätt - problemet jag inte har när allt är sammanlänkat.
Men kanske du kan göra 2 x skiljerelä.

Vice versa, beroende på var laddströmmen är över 13,3 volt (12,8 fra)
Automatisk
Har inte tänkt igenom detaljerna - bara en vänlig idé. :wink:
 
Toppen