• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer ström för korta resor

F

F.d. 55451

Guest
Om man kjenner till detaljerna med olika typer av energi för el i husbil, kan en nykter blick få för sig, att varför göra så mycket ansträngning, för att ladda batterierna senaste 5 -10%.

Nu, batteriet varar längst vid 99% fyllning, och om de tas ibland* till 99% - då de förmodligen lever lika länge.
Fåtal reser långt bara för att ladda batterierna.

Vi vill alla ha bra batteri kapacitet när vi börja att stanna, så kanske kan det vara snabbare / bättre att ha:
4 x 70 ampere vid 95% = 266 ampere - efter 3 timmars resa
än som
3 x 90 ampere vid 99% = 266 ampere - efter 5 timmars resa.

Titta på det här diagrammet och konstanter hur lite watt (ampere x volt) du får på batterierna den sista delen av laddningen.
Testa och jämför batterikapacitet 2

Laddning med mer än 30 ampere - det gör stor skillnad.

Batterier bestämmer hur mycket de får, och destruktivt tvång (snabb laddning) är det inte när det finns mer än 200 A batterier mot max. laddning 70 A.
Nu, fokusera inte på de små detaljerna.
Det är en övergripande betraktning.

Det finns förmodligen fler, i detta perspektiv som skulle föredra mer batteri och mindre körning. När vikten tillåter.


* Net laddere - fler steg med avsulfatering och djupladdning.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mer ström för korta resor

Intressant läsning om jämförelsen mellan laddningstider på batterigrupper med olika amperetimmar på batterierna. Nästa säsong kommer jag ha ganska mycket mer behov av ström än vad jag har haft hittills, så därför uppskattar jag den här typen av information.

Bredo, jag flyttar med samma svar från din andra tråd med samma namn.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mer ström för korta resor

Tittar man på http://www.husbilsklubben.se/forums/t53251/
- är det klart att husbilen sällan används fortlöpande mer än 3 veckor.
Vanligtvis mindre än 12 dagar i sträck - är min bedömning.
En helg - typiskt.
Batterikapacitet bör då anpassas till relevanta fakta.

Hur långt du kör mellan övernattningar och hur länge du kommer att vara på samma plats - utan körning.
Det kommer att ligga till grund för investeringar.

Ofta man inte vet sina behov när du bara har användt husbilen under 3 till 5 år.
Börja varsamt - det kan utökas.

Det kan verkligen inte passa, att du absolut måste köra över 200 km - bara för att få batterierna fulladdat.
Så det finns andra sätt - här är ett.

Om du kör iväg i 3 månader till exempel. vinterhalvåret finns det också andra sätt än med dyra solceller och dubbel och 3-dubbel laddare.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen