Sv: Fixa & Trix Dethleffs A642 / Fiat Ducato 2.5TD
Sådär, för att dela med mig om vad som händer, kommer här en uppdatering.
Jag bytte hela kopplingen och urtrampningslagret, kopplingen var i bra skick men jag ville inte chansa. Passade på när det ändå var isärtaget.
Bytte också damaskerna runt drivknutarna.
Sen till vad som egentligen var problemet med turbon!
Som ni ser på mina bilder längre upp i tråden, så sitter det en mutter på varje sida om "armen" till WG spjället.
Det visade sig när man fick ner turbon att det räckte inte för att stänga spjället helt. Båda muttrarna får sitta på samma sida, för låsa varandra.
Sedan sätter man clipset över muttrarna och armen.
De som har haft loss turbon tidigare har förmodligen missat detta.
MEN, jag har sett flera andras bilder och det finns de som har en mutter på vardera sida. Undrar hur många som kan ha samma problem som mig, att turbon inte laddar som den ska.
Nu laddar turbon 0,85bar på topp och stabilt på 0,8bar.
Är som att jag fått en annan bil

, mycket bra!
Jag har temporärt installerat en turbotrycksmätare, kan inte förstå varför det inte sitter orginal? Är ju ganska värdefull information.
Nu ska min mätare få ett litet hus och bli fast installerad.
Dessutom ska jag kanske få till en varvräknare om jag hittar ett hus som passar på A-stolpen, någon som har tips på sådana hus?
Nästa projekt efter omklädning av armstöden till pilotstolarna får bli intercooler tror jag. Men nu vill jag njuta av en turbomotor original först
En extraljusbåge a´la bäckmark står också på önskelistan.
Sedan sist har jag också satt upp en TV på en svängarm, luskar just nu på snygg kabeldragning och på hur jag ska göra för att slippa koppla om sladdar när man växlar mellan 230V och 12V.
Både TV och box ska ju ha ström.
/DeVille