• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Testa och jämför batterikapacitet 2

F

F.d. 55451

Guest
Konsumtion efter fulladdat:

14 + 30 min av 1000 W = 900 Wh - inkl. inverter
+ 12 timmar konsumtionen ½ ampere x 12 V = 72 Wh (natt)
0,972 kWh = 81 Ah

Uppladdning av batterier under färd.

stortest.jpg

Användt tid 4 timer.

Fulladdat som fron början.


Stora variationer i tillägg till batterier egenskaper: timing, motorvarvtal mellan intervall och genom mätning.

Mätinstrument 1: tangAmperemeter med 2,8% precision

Mätinstrument 2: voltmeter testat med 0,5% precision i siffror
Möjliga max. avvikelser på 0,04 volt

Den enda förändringen förutom batterier 3 x 70 A (2 x 5 års fritid batterier + 1 år AGM batteri):

7 steg nätverk laddere, avsulphatering och djup laddning - endast för att ladda stationärt.
En bra "gymnastiklärare" på batterierna så att de kan prestera bättre på egen hand'.

Har du objektiva och sakliga argument är dina kommentarer välkomna.
Har ni liknande mätningar - de är också välkomna.
Inte något med min är bättre eller "Kabe är bäst".

Som eld-själ har jag lagt ner mycket arbete här - respektera det som andra personer har en önskan och dra nytta av.
 
Senast redigerad av en moderator:
C

Cat3208

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 2

Hei BredoMobil
Har behov for å forstå litt mer av resonemanget ditt her

Ref :
Fulladdat som fron början.

Betyr det at du mener å ha tilført batteri effekt slik at du er tilbake der du hadde batteri før forbruk, eller mener du at batteri er fulladet.?


Den enda förändringen förutom batterier 3 x 70 A (2 x 5 års fritid batterier + 1 år AGM batteri):

Lader du en batteri bank med tre batterier parralellkoblet samtidig og som har de spesifikasjonen over.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 2

..................Betyr det at du mener å ha tilført batteri effekt slik at du er tilbake der du hadde batteri før forbruk, eller mener du at batteri er fulladet.?
............

Hei :)
Som fron början - endast jag kann mättre 14,3 volt, som 7 stek ladderen har maximum innan djupladning och vedlikehold.
Fulladdat men inte gymnastik' - det får venta.

...................
Lader du en batteri bank med tre batterier parralellkoblet samtidig og som har de spesifikasjonen over..............
Paralellkoblet.
44617d1315475904t-batteriopstilling3.jpg
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 2


Heisann.


I ditt skjema har du beregnet ett forbruk i bodelen. Ser dette ligger på området 6-7,5A -beregnet- jevnt fordelt. Blir ikke dette litt feil?. Ser man på spenningen (V) så når den er lav, da vil vel A stige tilsvarende? og motsatt at på slutten av en opplandining så stiger spenningen til f.eks 14,3V så sliter man med lav strøm(A) for å fylle batteriene til 100%?.


Har gjort noen enkle notater fra Votronic`en etter Ctec monteringen, hele målesekvensen er gjort på tomgang i +2C:

Når generator lader 13,4V lader Ctec 14,2V og gir 19,2A på servicebatt. På dette tidspunkt er batteri fylt opp 88Ah/77% av 115Ah/100%.

60 min senere:

Når generator lader 13,8V lader Ctec 14,5V og gir 9,2A på servicebatt. På dette tidspunkt er batteri fylt opp til 111Ah/96% av 115Ah/100%.

Kan nevne at på samme tidspunkt klarte generator 100Ah/86% fyllingsgrad.

Forbedringen med Ctec laderen er formidabel på de siste 20% for å fylle batteribank 100%.

:mcride:
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 2

Hei Rusken
Tvivla inte att CTec DC / DC gör en bättre laddning från 20 ampere upp till 14,3 / 14,5 volt.( ~ 0,2 amp / 1 batteri )
Välbekanta princip från min egen 7-steg stationär laddare.
Jag använder husbil 365 dagar om året, men endast omkring 25 nätter - mest laddning och underhåll i husets uppfarten. Den bra ladderen för stationärt.

Smart Pass kunde göra innan du laddar från 20 ampere - snabbare.

Användningen av el i husbil sänker maximal ladda - det kan bevara utrustningens livslängd med lägre spänning än 14,4 volt.
Så håller med "Den förbättring med CTec laddare är formidabel på de senaste 20% för y fylle batteribank (100%)."

Istället för smartPass, generatoren till en separat relä 13,3 volt ansluta CTec laddare - Och låt generatorn börjar laddningen direkt.
Dessa saknas så förmodligen ett extra växla relä.
Omskifterrelæ 12V 20/30AMP 5-benet - Tilbehør og relæ - Lygter og pærer - Universal reservedele - Autoreservedele - thansen.dk
Skillerelæ - Biltema
Det är också tillgängligt för 30 ampere och mer med 2 x växla relä. ( 30 -60 -90 amp.)
Det kan göras för mindre än 400, - kr.

Möjligheterna finns där - bara en fråga om individuella behov och pionjärarbete.

Behöver jag illustrera principen med diagram?
-------------
Tvivler ikke på at Ctec DC/DC gør en bedre opladning fra 20 amp. op til 14,3 / 14,5 volt ( ~ 0,2 amp / 1 batteri )
Kender princippet fra min egen 7 - trins oplader.
Jeg anvender autocamperen 365 dage om året, men kun ca. 25 nætter - mest opladning og vedligeholdelse i husets indkørsel. Derfor den gode opladning stationært.

SmartPass kunne gøre opladningen før kun 20 ampere - hurtigere.
Brug af strøm i autocamperen sænker rigtigt nok høj opladning - det kan bevare udstyrets levetid med lavere spænding end 14,4 volt.
Så enig "Forbedringen med Ctec laderen er formidabel på de siste 20% for å fylle batteribank ( 100%.)"
I stedet for smartPass kunne et skillerelæ 13,3 volt måske tilkoble Ctec opladeren ? - og lade generatoren begynde opladningen direkte.
Her mangler så nok et ekstra skifterelæ.
Omskifterrelæ 12V 20/30AMP 5-benet - Tilbehør og relæ - Lygter og pærer - Universal reservedele - Autoreservedele - thansen.dk
Skillerelæ - Biltema
Det findes også for 30 amp og mere med 2 x skifterelæ - styret af skillerelæet.( 30 -60 -90 amp.)
Det kan laves for under 300,- kr.
Mulighederne er der - kun et spørgsmål om det individuelle behov og pioner-job.

Skal jeg illustrere princip med diagram ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Testa och jämför batterikapacitet 2

Snart nya mätningar - om vädret tillåter rimligt.
Har hittat ett enklare sätt att mäta laddning av bodelbatterier - och direkt från förarsätet.
Preliminära resultat tyder på 99,5% laddade batterier - 14,4 volt återstående laddning 0,38 A.
Generatorn kan ge mer än 14,5 volt !

27012012460.jpg
 
Toppen