• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Välj själv

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !

Efter att jag läst tråden om dålig laddning under körning.... så undrar jag om någon här i klubben har så att ni kan välja vilka batterier som skall förts ladda (från generatorn) typ...Alt 1 bil sen bodelen.... eller alt 2 först bodelen sen bilens.... för jag undrar om man kan koppla det så ??? tex med relä och en bryttare... då behövs inte alla de laddarna man samlar på sig... eller???
Här finns säker någon som vet och vill dela med sig om hur man gör och hur det fungerar:yes:

Peter... åter i Sverige
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Välj själv

Håller med

I teorin låter det busenkelt. När generatorn går laddas även bodelen som stängs med relä när laddningen upphör. Men jag inser att det måste finnas en orsak varför det inte redan är infört. Håller med dig. Varför går det inte?

:cool:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Välj själv

Det finnes i moderne biler endel kretser som vil klage om bilens batteri ikke blir ladet kontinuerlig under kjøring. Den beste løsningen er som beskrevet i andre tråder en DCDC lader mellom bil og bodel som styres av D+ signalet fra generatoren. Når det er ladning pågang på bilen så lades bodelen fra bilens batterikrets. På denne måten kan begge sider bli ladet bær optimalt.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Välj själv

Kan även kallas för Boosterladdare.
Fördelen är att den laddar med c:a 14.2V vilket medför att batteriet blir 100% laddat.
Vid laddning från bilgeneratorn är spänningen bara c:a 13.8V och därmed ingen fulladdning.

Jojje
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Välj själv

Jag har inte vågat mig på någon booster. Jag valde istället en 80 W solcell. Jag upplever att jag sällan får slut på ström efter det. Det blir bara med mycket tv/dator på kvällen som jag har problem.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Välj själv

Kan även kallas för Boosterladdare.
Fördelen är att den laddar med c:a 14.2V vilket medför att batteriet blir 100% laddat.
Vid laddning från bilgeneratorn är spänningen bara c:a 13.8V och därmed ingen fulladdning.

Jojje

Nej - nej - nej - generatoren - 14,6 till 14 ,7 volt og derfor sprænger pærerne exempelvis o m man inte använder ström i exempelvis ljus etc. i Tyskland .

DC-DC ladder 14,3 - 14,5 volt - bra - men 3 x CTEK ~6.000,- kr :(
250S + smartpass + netladder.

100% laddat - nej - nej- nej - kanske 99% laddat om nya batterier.

:twitcy:
 
Senast redigerad av en moderator:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Välj själv

Tack för era svar!

Även om det inte var direkt svar på min undran.... för generatorn kan man väl ändra på så att den ger 14,2 14,5 eller 14,7 eller vad man/batteriet nu önskar/behöver... men varför tillverkar fabrikerna inte en generator som ger de volt batteriet behöver ? om det nu är ca 14.3 ?... eller.... men är det någon som kan svara på min fråga om det rent praktiskt går att göra som jag beskrev i första inlägget... och hur skulle det då fungerar..
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Välj själv

Hejsan

stannar vid Vejers Strand

GPS: 55°37'30" 8°6'59"   
Din fråga er mycket kompleks.
Du kann själv regulere din volt vid förbruk under färd.
Bäst om du har ett voltmeter att kolla under färd.
Eller du kann använda 3 x Ctek + eventuell solpanel.
Det avhänger ditt behov.
Välj själv
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Välj själv

Hej, Muskatten,
tja, för mig är det inget störrre problem! Kopplingen finns redan.

Fick för några år sedan på hemsidan för min 1:a husbilsklubb, DAK, en förfrågan
om just en sådan koppling som skulle prioritera startbatteriet.

Efter mätning i cigg-tändaruttaget, i min volvo 950:a, vid start och c:a 5 min. därefter så
noterade jag att i.o.m. motorn gick igång så steg spänningen direkt till c:a 18V!
Jag tolkar detta så att generatorns laddningsregulator försöker att så snabbt som möjligt
få tillbax energin igen till startbatteriet.

Alltså har jag byggt min konstruktion på denna observation.
Reläet som kopplar in bodelsbatteriet till bilens elsystem sluts när bilens elsystem når
13V6, alltså med marginal till ett välladdat startbatteries vilospänning, 12V8.
Ingen felaktig inkoppling!
För att prioritera startbatteriets återladdning så öppnar reläet om bilens elsystem når över
15V.

Kopplingen innehåller ett relä, 2 "småsignals"-transistorer, 2 zenerdioder, 3 vanliga 1A
dioder och 2 motstånd.
Alltså inga inga större kostnader eller större svårighet att peta ihop en "labbruska".
Enda kravet att kunna löda någorlunda snyggt, alltså inga "glödgade yxor" här inte.

Slutsats: det behövs endast generatorn och EN nätladdare, resten sköter elektronik och
relä vid varje batteri utom startbatteriet som ju "äger" BILENS elsystem.
Nätladdaren skulle kunna styra en egen reläkoppling för att garantera att laddaren
endast är inkopplad när den ska ladda.

För den som oroar sig för onödig strömförbrukning så drar ett vanligt 30A/12V-relä
c:a 0,18A genom reläspolen. Detta när motorn snurrar.
Med stoppad motor blir det BARA zenerdiodernas läckström = mickro-A! :)

Någon intresserad?
 
Senast redigerad av en moderator:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Välj själv

Tack för svaret .... men jag har två digitala mätinstrument, solpanel och en ctek DC/DC .... men jag har också en idé som jag önskar svar på.... :wideeyed:

Hejsan

stannar vid Vejers Strand

GPS: 55°37'30" 8°6'59"   
Din fråga er mycket kompleks.
Du kann själv regulere din volt vid förbruk under färd.
Bäst om du har ett voltmeter att kolla under färd.
Eller du kann använda 3 x Ctek + eventuell solpanel.
Det avhänger ditt behov.
Välj själv
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Välj själv

Varför används alls en laddare emellan?
Jag kan förstå att man inte vill sammankoppla batterierna så tvn kan döda motorns startbatteri.

Men varför kopplar man inte bara generatorn till bodelsbatteriet och sedan en diod mellan bodelsbatteriet och bilens batteri?
Då spiller laddningen över till bilbatteriet men kan inte åka tillbaka.
fallspänningen på 0.5v eller så borde inte va nå problem.

Min far har denna koppling i sin båt men något måste ju göra att detta inte är gångbart i en husbil.
Är bilens generator inte separerbar från bilens uttag av ström?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Välj själv

Hej !

Efter att jag läst tråden om dålig laddning under körning.... så undrar jag om någon här i klubben har så att ni kan välja vilka batterier som skall förts ladda (från generatorn) typ...Alt 1 bil sen bodelen.... eller alt 2 först bodelen sen bilens.... för jag undrar om man kan koppla det så ??? tex med relä och en bryttare... då behövs inte alla de laddarna man samlar på sig... eller???
Här finns säker någon som vet och vill dela med sig om hur man gör och hur det fungerar:yes:

Peter... åter i Sverige

OK - men hvorfor vil du använda 2 batteribanker - är der skillnad i storleken 0ch typ ?
Möjligheterne är ubegrenset - endast et fråga omkring va finns och va behövs - resten er att betala :oops:
Jag begriber bra Hans:s konstruktion - generellt.

PS. är nu i Tyskland.
Please liten skrifttyper - kan inte läse skogen' for endast trär' :wub:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Välj själv

Varför används alls en laddare emellan?
Jag kan förstå att man inte vill sammankoppla batterierna så tvn kan döda motorns startbatteri.

Men varför kopplar man inte bara generatorn till bodelsbatteriet och sedan en diod mellan bodelsbatteriet och bilens batteri?
Då spiller laddningen över till bilbatteriet men kan inte åka tillbaka.
fallspänningen på 0.5v eller så borde inte va nå problem.

Min far har denna koppling i sin båt men något måste ju göra att detta inte är gångbart i en husbil.
Är bilens generator inte separerbar från bilens uttag av ström?


Tyvärr är det nog så att den lösningen är lika dålig i båten som i husbilen. 0,5V för låg laddspänning gör att batterierna blir närmast halvladdade, särskilt som många lite äldre generatorer ger 13,8V laddspänning från början. Det här är orsaken till allför många batteribankars förtidiga död. :confused:
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Välj själv

Hej !

Efter att jag läst tråden om dålig laddning under körning.... så undrar jag om någon här i klubben har så att ni kan välja vilka batterier som skall förts ladda (från generatorn) typ...Alt 1 bil sen bodelen.... eller alt 2 först bodelen sen bilens.... för jag undrar om man kan koppla det så ??? tex med relä och en bryttare... då behövs inte alla de laddarna man samlar på sig... eller???
Här finns säker någon som vet och vill dela med sig om hur man gör och hur det fungerar:yes:

Peter... åter i Sverige
Det är som Knut skriver du kan i normalfallet "samladda" startbatt och bodelsbatt med DC-DC laddare. Det behövs oftast inga skiljerelä eller liknande. Generatorn är ingen optimal laddare till bodelsbatt, inte till startbatt heller förresten men det spelar ingen större roll, de flesta kör med startbatt som är laddade till ca 80%, men det gör inget det fungerar hyfsat bra ändå, men bodelsbatt bör laddas till 100%.
Generatorn har en inbyggd spänningsregulator(förr kallad laddningsrelä och på vissa kunde laddspänningen regleras) som oftast är inställd på ca 14-14,2 V.
Regulatorns uppgift är att hålla generatorns spänning på ca 14-14,2 V, oavsett varvtal.
14V från generatorn får ses som än medelväg. Kör man korta sträckor med hög elförbrukning borde det vara högre laddspänning för att ladda batteriet, men kör man långa sträckor skulle batt bli överladdat om laddspänningen vore högre. När generatorn kommit upp till spänningsbegränsning ca 14-14,2V finns det ström att hämta, oftast lönar det sej inte med omkopplare för att ladda ett batt först och sedan nästa o.s.v. Den maximala ström en generator förmår leverera vid den inställda spänningen 14-14,2V beror på varvtalet, den börjar lämna ström vid ca 1000 varv och maxström vid ca 5000 varv.
En generator med detta arbetssätt är ingen bra laddare till bodelbatterier den bryr sej inte om batterispänningen, det finns ingen temperaturreglering.
Det är nu DC-DC laddaren blir intressant,med en batteriavkännande laddningsregulator (DC-DC laddare) kan man utnyttja generatorn bättre, batteriavkänning innebär att regulatorns avkänning flyttas från generatorn till batterierna, man kompenserar då spänningsfallet i ledningarna och får en temperaturreglerad laddning som är optimal för batterierna.
DC-DC laddaren skall sitta så nära batterierna som möjligt.

Bosse
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Välj själv

Det är som Knut skriver du kan i normalfallet "samladda" startbatt och bodelsbatt med DC-DC laddare. Det behövs oftast inga skiljerelä eller liknande. Generatorn är ingen optimal laddare till bodelsbatt, inte till startbatt heller förresten men det spelar ingen större roll, de flesta kör med startbatt som är laddade till ca 80%, men det gör inget det fungerar hyfsat bra ändå, men bodelsbatt bör laddas till 100%.
Generatorn har en inbyggd spänningsregulator(förr kallad laddningsrelä och på vissa kunde laddspänningen regleras) som oftast är inställd på ca 14-14,2 V.
Regulatorns uppgift är att hålla generatorns spänning på ca 14-14,2 V, oavsett varvtal.
14V från generatorn får ses som än medelväg. Kör man korta sträckor med hög elförbrukning borde det vara högre laddspänning för att ladda batteriet, men kör man långa sträckor skulle batt bli överladdat om laddspänningen vore högre. När generatorn kommit upp till spänningsbegränsning ca 14-14,2V finns det ström att hämta, oftast lönar det sej inte med omkopplare för att ladda ett batt först och sedan nästa o.s.v. Den maximala ström en generator förmår leverera vid den inställda spänningen 14-14,2V beror på varvtalet, den börjar lämna ström vid ca 1000 varv och maxström vid ca 5000 varv.
En generator med detta arbetssätt är ingen bra laddare till bodelbatterier den bryr sej inte om batterispänningen, det finns ingen temperaturreglering.
Det är nu DC-DC laddaren blir intressant,med en batteriavkännande laddningsregulator (DC-DC laddare) kan man utnyttja generatorn bättre, batteriavkänning innebär att regulatorns avkänning flyttas från generatorn till batterierna, man kompenserar då spänningsfallet i ledningarna och får en temperaturreglerad laddning som är optimal för batterierna.
DC-DC laddaren skall sitta så nära batterierna som möjligt.

Bosse
Aha - nå det er specifikationerne for den bus som du kører i.
Ja - man lærer så længe man lever :rolleyes:
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Välj själv

Nja Bredo. Dom specifikationer du syftar på gäller dom generatorns spänningsregulator så är dom flesta 12 volts generatorer inställda på ca 14V, och dom flesta generatorer uppnår spänningsbegränsningen ca 14V vid cirka 1000 varv och börjar då leverera ström så det spelar ingen roll vilken bil generatorn sitter i, ovanstående värden är dom vanligaste för 12V växelströmgeneratorer. Om man inte har någon spänningsregulator kan en växelströmsgenerator lämna 100 tals volt.
Jag har i min bil 24V till chassiet och 12V i bodelen, jag har en DC-DC ladd 24-12V som laddar bodelsbatt.
Jag har förstått att många husbilar har nånting som heter EBL och denna sköter laddning och massa annat, jag kan inget om EBL och har aldrig haft husbil med denna typ av laddare, det kanske inte är så lätt att montera DC-DC laddare som jag beskriver det om man har en EBL.

Bosse
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Välj själv

Hej !

Efter att jag läst tråden om dålig laddning under körning.... så undrar jag om någon här i klubben har så att ni kan välja vilka batterier som skall förts ladda (från generatorn) typ...Alt 1 bil sen bodelen.... eller alt 2 först bodelen sen bilens.... för jag undrar om man kan koppla det så ??? tex med relä och en bryttare... då behövs inte alla de laddarna man samlar på sig... eller???
Här finns säker någon som vet och vill dela med sig om hur man gör och hur det fungerar:yes:

Peter... åter i Sverige

Hei Peter
Langt ned på 80 tallet hadde alle bobiler som orginalt var utstyrt med 2 batterier (1 startbatteri og 1 servicebatteri/bodelsbatteri) et automatisk skille av det 2 batteriene når motoren/generatoren ikke gikk/ladet.

Hvordan disse batteriene ble sammenkoplet når generatoren ladet eller 230V laderen ladet har det vært/er det mange varianter på.

Bobiler uten 2 batterier orginalt har det vært mange "rare" varianter på hvordan batteriene lades/skilles på. Mange har benyttet varianter fra f.eks. båtverdenen, som det har vært mange "rare" varianter. Bl. a. og ha 2 batterier som både er startbatteri og servicebatteri og med en vender kan man velge batteri og man vil alltid kunne ha nok strøm til å starte om man husker å vri om bryteren og ikke tømme alle batteribankene.

Skillerele er noe som er blitt "gammeldags" for lenge siden, fordi det gir spenningsfall.

Selv har jeg i mange år hatt 2 batteribanker til bodelsbatteri som jeg nå "styrer" manuelt med en batterivelgebryter, med stillingene: ingen batteri batteri 1, batteri 1+2 og batteri 2 (0-1-1+2-2)

Det er 2 grunner til at jeg har valgt å gjøre det slik. 1. en vet aldri når en går tom for strøm, uten at en flyr og avleser målere hele tiden. Når jeg går tom vrir jeg bare over til den andre batteribanken som gir meg nok strøm til å komme igjennom natta, fordi det er jo ofte på kvelden eller natta en går tom. Batteribankene er ikke like store.
Den andre grunnen er at den orginale 230V laderen greier ikke å lade mer enn 1 batteribank om gangen. Måtte ha skiftet 230V lader om den skulle greie det. Nå snakker jeg om å lade batteriene 100%, den hadde greid å lade batteriene, men de hadde ikke blitt fulladet og dermed fåt redusert levetid.

En ting må en bare innse og det er at det er bare en "riktig" 230V lader som greier og lade batteriene 100%, det vil aldri generatoren greie selv om en kjører til verdens ende.

Ved å montere inn en DCDC lader eller en "riktig" spenningsregulator på generatoren vil også den greie det om bare en kjører langt nok.

Om du har all verdens brytere, som gjør at du kan velge det batteriet som en ønsker lade vil batteriet aldri bli fult oppladet. Men du vil kunne lade det batteriet du velger opp raskere opp til et hvist nivå, 0m det er til 80% eller 90% spiller vel ingen rolle, for du må jo velge et annet batteri å lade opp til et nivå?

Nei velg batterier som tilsvarer det forbruket du har og benytt DCDC laderen til og få det 100% ladet. Har du et bodelsbatteri over 150Ah bør DCDC laderen gi over 20A og det er ikke for at batteriet skal bli 100% ladet, men for at det skal bli 100% ladet på kortere tid. Jo mindre DCDC/ACDC laderen gir jo lengre tid for å lade opp og laderen må være "riktig" for å kunne lade batteriet 100%
 
Toppen