• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Spanien II.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Det drar ihop sig till övervintring i Spanien igen men den rätta reslusten vill inte infinna sig. Vädret är ganska fint med tanke på årstiden men det som mest hindrar mig från att dra söderut är att jag inte är tillräckligt sjuk! Förra året var jag mycket sämre och då var det inte svårt att hitta motivation för att fly landet. Den nya medicin jag har hittat har gjort mig såpass frisk att jag tycker det verkar onödigt och t.o.m. egoistiskt att överge GB och katterna och sticka iväg! Dock tyckte jag i morse att min KOL hade blivit något tydligare så nu har jag i alla fall börjat fundera på att smita ifrån Sverigelandet även denna vinter

Resebilen står där nere i den fuktiga trädgården och skulle nog gärna bli förflyttad till sydligare nejder. Hon (?) har fått nya fina skal på Electroluxventilerna och även taket rengjort. Lite mer puts skulle behövas på bilen så att jag blir nog tvungen att uppsöka ett klimat som passar bättre för underhåll på bilen! Här är det nog för kallt för div. göromål såsom polishing och vaxning!

husbilen redo.jpg

Tänker jag på det viset så blir det lättare att finna motivation tillräcklig för att ska ge mig iväg. Dessutom är jag anmäld till den stora festen i Santa Pola! Husbilklubbens 5-årsjubileum ska firas med besked verkar det som och naturligtvis måsta man ställa upp på sådant!

Alltså: betänketiden är över, beslutet är fattat och nu återstår bara genomförandet! Nu börjar jag tvivla igen! Men, men...... Tänk om.....

Vi får se! Om framtiden veta vi intet!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

När du skriver "åk" så kom jag att tänka på en historia som utspelades på Sven Jerrings tid. Efter ett ovanligt besvärligt Vasalopp intervjuade Sven Jerring segraren och frågade hur loppet hade varit. Svaret från den nerisade, trötte och frusne skidåkaren blev: "åk själv, gubbjävel"! Detta gick ut i etern!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

"Onbrez" heter den. Relativt ny och tämligen okänd medicin mot KOL som har väldigt bra effekt på mina lungor. Hur andra reagerar på den vet jag inte men jag förmodar att den fungerar där också. Den ersätter inte någon annan KOL-medicin förutom Oxis!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Jappe i Spanien II.

Det drar ihop sig till övervintring i Spanien igen men den rätta reslusten vill inte infinna sig. Vädret är ganska fint med tanke på årstiden men det som mest hindrar mig från att dra söderut är att jag inte är tillräckligt sjuk! Förra året var jag mycket sämre och då var det inte svårt att hitta motivation för att fly landet. Den nya medicin jag har hittat har gjort mig såpass frisk att jag tycker det verkar onödigt och t.o.m. egoistiskt att överge GB och katterna och sticka iväg! Dock tyckte jag i morse att min KOL hade blivit något tydligare så nu har jag i alla fall börjat fundera på att smita ifrån Sverigelandet även denna vinter

Resebilen står där nere i den fuktiga trädgården och skulle nog gärna bli förflyttad till sydligare nejder. Hon (?) har fått nya fina skal på Electroluxventilerna och även taket rengjort. Lite mer puts skulle behövas på bilen så att jag blir nog tvungen att uppsöka ett klimat som passar bättre för underhåll på bilen! Här är det nog för kallt för div. göromål såsom polishing och vaxning!

Visa bilaga 46654

Tänker jag på det viset så blir det lättare att finna motivation tillräcklig för att ska ge mig iväg. Dessutom är jag anmäld till den stora festen i Santa Pola! Husbilklubbens 5-årsjubileum ska firas med besked verkar det som och naturligtvis måsta man ställa upp på sådant!

Alltså: betänketiden är över, beslutet är fattat och nu återstår bara genomförandet! Nu börjar jag tvivla igen! Men, men...... Tänk om.....

Vi får se! Om framtiden veta vi intet!

Jappe
:yes:Klart du ska åka inte blir du vare sig sjukare eller friskare av att sitta hemma och fundera , dessutom vurmar du ju för La Bahia och dom husbilsåkande vännerna som står där , har du dessutom anmält dig till festen kan du ju inte backa , Uffe och Lena som står tillsammans med oss här i Peniscola ska ju också dit och han skulle nog tycka att det var tråkigt om du inte dykar upp , utan att var sig du eller jag vet det men kanske har han någon sorts skottskt och hemligt i bagaget .
Rulla lugnt , lev och njut så länge du bara kan , inget vet vilka vändningar livet tar .
RuneB
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Jappe i Spanien II.

Vilken rut har du planerat denna gång för att komma ner. Och hur lång tid räknar du ta på dig. Kör försiktigt och inte för långa respass.
Leffe
 
F

F.d. 14497

Guest
Sv: Jappe i Spanien II.

hej
du har rätt, Jappe har anmält sig, och anmällan är bindande och platsen bokad.
så för Jappes del är det bara att plocka ut långkallsingarna ur bilen och starta söderöver,eller hur ???

..................................lowelowe:msn_hot:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Spanien II.

Äntligen Jappe.
Här sitter jag och inget händer. I och för sig har det varit dåligt väder här i Santa Pola, så jag har inte kommit ut på några större äventyr.
Annat var det när jag huserade med dig Jappe, då hände det något hela tiden.
Kom och rädda mig!!!!
Husbilskalle.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Millan (min katt) är sur! Hon anar vad som är på gång! Lurven, katt nr. 2 skiter i mig bara han får mat. Wizard hotar med Husbilskalle och Rune B (min gamle trätobroder) har säkert någonting på gång!

Jag tror jag åker till Norrland i stället! Där finns ju inga mygg på vintern och jag har aldrig varit längre norrut än Funäsdalen.

Skulle jag trots allt ändå sticka söderut så gäller att snabbt ta sig till genom Tyskland till Frankrike med inträde någonstans mellan Aachen och Luxembourg, kanske via Belgien. Illåsens gratisväg via Clermont Ferrand och Millau är jag lite nyfiken på. Jag har åkt ungefär samma rutt en gång tidigare, åt andra hållet visserligen, men den gången gick det undan! Över Midi-Pyrenées körde jag när det var mörkt. Är vädret på min sida så tänkte jag kolla lite närmare på ställplatser och andra begivenheter i den delen av landet. Förra året for jag ju från Moseldalen till Barcelona på en dag! Inte bra men då var det tråkigt väder och Husbilskalle satt och tjötade på mig hela tiden!

tjötkalle.jpg

Jag var så sur på tjötkalle så jag slängde honom i en snödriva i Lyon! Ovanligt med snö i Lyon vid den tiden på året, trodde både jag och Kalle.

snökalle.jpg

Som tur var lugnade jag ner mig och lät honom komma in i bilen igen!

Meningen är att jag ska vara framme i Santa Pola i god tid före den stora festen den 25 november!


Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Spanien II.

Du får ta med dig Millan, det behövs lite jämvikt mot alla hundar som folk tar med sig, både en och två och t.o.m. tre.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Stackars Millan! Hon har anat länge vad som är på gång men nu är väl alla hinder undanröjda så nu sticker jag strax. Millan får inte följa med. Hon klarar sig säkert bättre på Orust. Förra året glömde jag passet! Undrar vad jag glömmer i år!

Stackars Millan.jpg
 
F

F.d. 3167

Guest
Sv: Jappe i Spanien II.

Hoppas du får en fin tur neröver och att vi får många rapporter från din resa.
Det är inte utan att man är lite avundsjuk.
Ta en San-Miguel för mig också när du kommer fram.
/Göte
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Jappe i Spanien II.

Nu kommer du jag har fått en del privata mail om att ordna en träff här och undersöker om det skulle vara möjligt att ordna en Luciafest.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Efter en tråkig resa genom Danmark och Tyskland hamnade jag så småningom i Beaune i Frankrike och där sitter jag nu utanför Carrefour (jättevaruhus) och kollar om simkortet jag köpte fungerar och det gör det faktiskt så nu ska jag leta rätt på en ställplats och vila ut efter de hemska strapatser som jag genomlidit de senaste dagarna!

Årekommer!

Jappe
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Jappe i Spanien II.

Camping Municipal i Beaune ligger centralt och är hyfsat billig.
Staden Beaune är väl värd ett par nätter och vandra runt bland vinhusen(källare) på dagarna om man gillar Bourgogne kan vara en upplevelse.
Annars fanns det en Ställplats vid Polisstationen men vi valde campingen i stället.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Spanien II.

Här är två billiga ställplatser i Beaune (enl. Aires CC), den första centralt och den andra knappt 7 km utanför:

bild-729060.PNG
bild-746834.PNG
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Spanien II.

Jag hamnade på ställplatsen Charles de Gaulle som tycks vara gratis. Möjligen kostar elanslutning 3 euro.

Charles de Gaulle stpl.jpg

Den Brie som jag smockar i mig här på ett vansinnigt gott bröd är obeskrivligt god! Konsistensen är perfekt och smaken total.

Brie.jpg

Vi köper ofta Brie i Sverige men detta är något helt annat. Det beror naturligtvis på att den inte har åkt lastbil genom halva Europa. Samma sak gäller vinerna som alltid smakar bäst där druvorna växer.

EU:s struptag på de tidigare fria länderna i Europa är tydligt även i Frankrike men vissa saker ändrar man inte på i första taget!

Resan hit är inte mycket att orda om förutom att långtradarplågan är monumental i Europa nu för tiden. Köerna från Köpenhamn till Köge förvånade mig något; det har alltid flutit på fint där tidigare. Efter övernattning i Lübeck kom jag förbi Hamburg utan problem vid sjutiden på morgonen. Mycket trafik till Köln och där blev det stopp ett bra tag på A1. Jag var där förra året och samma sak den gången. Det borde ha byggts bort vid det här laget. Luxembourg totalt igenkorkat av långtradare och EU-byråkrater varav de flesta tycks bo i Tyskland och Frankrike! Timmar i långsamma köer och i Frankrike blev det ännu värre! Kom loss till slut och skulle övernatta på en ställplats en bit söder om Metz. Bommen nere efter kl. 20.00 så jag kom inte in varför jag ställde mig på en parkering alldeles intill och därmed slapp jag betala 1 euro i timmen!

Jag körde lite olika vägar idag, både betalmotorväg och gamla kostigar och mitt projekt att försöka leta mig igenom Frankrike utan att betala vägavgifter, det har jag lagt ner! Lagom blandning är nog bäst!

Två bilder från gårdagen. Den första visar ett exempel på långtradarterrorn och den andra när jag kör om en Ferrari (dagens clou)!

Lastbilshelvetet i EU.jpg

Ferrarin.jpg

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen