• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Startproblem

F

F.d. 50183

Guest
Hej alla
Har en Fiat Ducato Royal Swift 2,8 td - 99, när jag vrider om tändningsnyckeln, så är det helt dött, tändningslampan lyser inte, jag har bytt till ett nytt batteri, Jag startade bilen för ca 1 månad sedan utan problem. Tacksam för tips
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Startproblem

Den svarta kabeln som löper vänster-höger, är jordad i ramen. Titta ned jämte batteriet, där hittar du den. Ryck i kabeln!
 

Bilagor

  • JordfelRamen.JPG
    JordfelRamen.JPG
    157,3 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Sv: Startproblem

Lyser inte tändningslampan finns det troligtvis ingen kontakt eller ström. Det hjälper inte att titta på kablar man måste förvissa sig om att där är kontakt.

:mh3:HÄLSNINGAR
Sven-Erik
 
F

F.d. 50183

Guest
Sv: Startproblem

Hej igen

Nu går bilen igen, lurade hit min bror som är duktig på sånt här, och kunde efter lite mätande konstatera att huvudsäkringen hade lagt av ( sitter på högra sidan av torpedväggen). Orsaken till att huvudsäkringen la av är nog när jag skulle koppla in startbatteriet första gången så felvände jag plus och minus kablarna, trist att behöva erkänna,det gnistrade till lite. Det räckte för att elsystemet skulle slås ut.

Jag kom ganska lindrigt undan ändå, 90 spänn för huvudsäkringen

Tack för ert engagemang
 
Toppen