• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltemas backsensor

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Har funderingar på att montera Biltemas parkeringssensor Parkeringssensor - Biltema på min HYMER Tramp byggd på Ford Transit 2,2 l årsmodell 07. Om jag kopplar det på backljuset kommer bildatorn då att felindikera och påstå att det är något fel på backljuset? I så fall vad är lösningen?
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Biltemas backsensor

Jag har monterat en sådan på min Golf och fick inte ström ordentligt ur systemet så jag har kopplat den till ständig ström via dragkroken, nackdelen är att den ger signal när bilar kommer för nära eller när jag kör med släp, då får jag koppla ur den.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Biltemas backsensor

Har funderingar på att montera Biltemas parkeringssensor Parkeringssensor - Biltema på min HYMER Tramp byggd på Ford Transit 2,2 l årsmodell 07. Om jag kopplar det på backljuset kommer bildatorn då att felindikera och påstå att det är något fel på backljuset? I så fall vad är lösningen?

Så känslig är inte lampkännaren i bildatorn. Jag bytte till ledlampa i back-ljuset och satte dit ytterligare två extra backljus. Det blev en fördubbling av strömuttaget. Inga protester från datorn.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Biltemas backsensor

Jag har monterat en sådan på min Golf och fick inte ström ordentligt ur systemet så jag har kopplat den till ständig ström via dragkroken, nackdelen är att den ger signal när bilar kommer för nära eller när jag kör med släp, då får jag koppla ur den.

Då har du nog kopplat lite slarvigt så du fått spänningsfall - gör om.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas backsensor

Tips
Koppla över ett relä som du matar med ström via en separat ledning direkt från plus på på batteriet eller annan pluslpol. Ta en dubbelisolerad kabel och fäst med buntband under bilen (över säkring givetsvis) se upp så att den inte kommer nära vama eller roterande delar och du har problemfritt tillräckligt med ström för backsensorer och ett par extra backlampor också, eller varför inte ett extra uttag för 12V i bakändan på bilen
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas backsensor

Har funderingar på att montera Biltemas parkeringssensor Parkeringssensor - Biltema på min HYMER Tramp byggd på Ford Transit 2,2 l årsmodell 07. Om jag kopplar det på backljuset kommer bildatorn då att felindikera och påstå att det är något fel på backljuset? I så fall vad är lösningen?

Under bilen, på den bakre tvärgående balken sitter en kabel med kontakt som är för släpvagnskoppling. Den kan du använda för den är inte kopplad till lampsensorn. Mät ut vilken anslutning som är bromljuset.
Jag använde den kopplingen till en extra ljusramp till cykelstället utan problem.
//W
 

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Biltemas backsensor

Hej
Har en Ford transit - 07
Har kopplat den med backlampan fungerar bra får inga
Felmeddelanden
/ Lasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Biltemas backsensor

Har funderingar på att montera Biltemas parkeringssensor Parkeringssensor - Biltema på min HYMER Tramp byggd på Ford Transit 2,2 l årsmodell 07. Om jag kopplar det på backljuset kommer bildatorn då att felindikera och påstå att det är något fel på backljuset? I så fall vad är lösningen?

€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€

På Fiat Ducato från 2007 kan det räcka med att tex. sätta i en glödlampa med högre styrka än orginal så slås hela systemet ut. koppla då bort batteriet (krångligt) i ca 30 min så återställes allt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas backsensor

När jag tänker efter....... backljusen är med all säkerhet inte kopplade til felindikeringen. Det är ju inte trafiksäkerhetsrelaterat.
Jag kopplade in en backkamera till vänster backljus på min förra HB byggd på Ford -07 och fick inga problem.
//W
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Biltemas backsensor

Köp en backkamera för 1500:- istället med perfekt skärpa bättre än Biltemas undermåliga prylar. Har den på min bil och mycket nöjd. Trådlös.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Biltemas backsensor

Vilken?

Har en god vän med backkamera som måste ut och "putsa linsen" innan han backar. Hur löser man detta.
 

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Biltemas backsensor

Hej KalleiViken!
Jag har monterat exakt denna. För ca 2 sedan. Har fungerat perfekt. Kopplade på backlampan. Det gav inga felindikeringar..... Det jag har märkt därimot så använder jag aldrig displayen. Kör bara på ljudet. När signalen är konstant så är det ca 30 cm kvar till "hindret".
/ Frank
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Biltemas backsensor

Har haft kameran i 4 säsonger ingen putsning ännu pga av lock över kameran. Däremot hur det är kalla vinterdagar vet jag inte eftersom jag inte kör på vintern.
 
Toppen