• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Datorström

F

F.d. 25279

Guest
Hejsan
Vet att forumet är fullt av el-experter så här kommer lite räkne pyssel för er.
Har under dagen varit ute och "torrprovat" mitt "batterisystem".
Kör med två separata 80amps vanliga batteri.
Ett är kopplat till bilens system som då driver trumafläkt , kylskåpsfläkt och led-belysning. Allt påslaget. Inga problem där under 6 timmars test. Sänkte knappt volttalet på batteriet.

Det andra levererar enbart till datorn. Där blev jag lite fundersam.
Volt-tal innan start......12.74V
Efter att spelat mamma-mia filmen (fil) ett antal gånger så vart volten efter 5 timmar nere i 12,42V , direkt efter avstängning. Efter en timmes vila var batteriet uppe i 12.47V.
Är inte helt säker men tror att datorn/trafon slog ifrån vid två tillfällen.

Datorn drar enligt baksidan 18,5V....3,5A
Trafon från batteriet till datorn, orginalpryl, vill ha in 11-16V..8Amax och ut 19V....72W.

Vad har ni för kommentarer till detta. Stämmer detta eller är det något galet med batteriet. Är helt nytt. Laddat en gång. Känns som lite dålig kapacitet.

/Ljungberg
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Datorström

Leker vi med tanken att den drar 3.5A/h x 5 = 17.5Ah vilket är knappt 22% av batteriets kapacitet så låter det helt OK eller t.o.m mycket bra. Nu drar nog inte datorn (+ förluster i nätdel) riktigt så mycket om det inte är en äldre dator och filen är i full HD (1080P).
Tänk dig däremot att ha en 40-50W glödlampa kopplad till batteriet 5 tim så låter tappet i volt helt normalt.

Peter :)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Datorström

...................................Vad har ni för kommentarer till detta. Stämmer detta eller är det något galet med batteriet. Är helt nytt. Laddat en gång. Känns som lite dålig kapacitet.

/Ljungberg

Fungerar helt normalt.
Kan komma att förbättras ;)
Kolla om batterispänningen direkt efter laddning från laddaren eller motorns generator.
Är spänningen över ~ 13 volt? (Som AGM)

Vad är CTEK klon av cykeln och handlingar ?

PS. 10 tums bärbara datorer kan nöja sig för 18 till 32 watt inklusive hårddisk 250 GB.
22 tums ekstern skärm ~ 30 till 40 watt (+ inverter - 10" skärm).
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Datorström

Det finns en viss skillnad i strömförbrukning på lång sikt stannar utan körning och körning varje dag och hur mycket körning.
Likaså med hög strömförbrukning.
Många nya husbil ägare känner inte till deras behov ännu.

Jag kör varje dag på räse ( på 15. år i husbil ) och har många elektriska kök installationer ( > 800 watt ) och bara ~ 83 AMP fordon generator.
Fungerar nu bättre med en ny 7 cykel laddare fron start med desulfatering - konditionering.

Vad tycker du är dit användan av ström och körning i husbil ?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Datorström

Problemet är att "syra-bly"-ackumulatorer reagerar olika vid olika beslastning!

Man anger ett batteris kapacitet som t.ex " 100 Ah ".
Tyvärr så har många "översatt" detta till < dra 1 A i 100h eller dra 100A i 1H. >
Helt felaktigt! Kanske batteriet pallar 100A i 30 min. men väl 1A i 200h.

En liten"luring" som inte alla känner till!
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Datorström

Hejsan
Vet att forumet är fullt av el-experter så här kommer lite räkne pyssel för er.
Har under dagen varit ute och "torrprovat" mitt "batterisystem".
Kör med två separata 80amps vanliga batteri.
Ett är kopplat till bilens system som då driver trumafläkt , kylskåpsfläkt och led-belysning. Allt påslaget. Inga problem där under 6 timmars test. Sänkte knappt volttalet på batteriet.

Det andra levererar enbart till datorn. Där blev jag lite fundersam.
Volt-tal innan start......12.74V
Efter att spelat mamma-mia filmen (fil) ett antal gånger så vart volten efter 5 timmar nere i 12,42V , direkt efter avstängning. Efter en timmes vila var batteriet uppe i 12.47V.
Är inte helt säker men tror att datorn/trafon slog ifrån vid två tillfällen.

Datorn drar enligt baksidan 18,5V....3,5A
Trafon från batteriet till datorn, orginalpryl, vill ha in 11-16V..8Amax och ut 19V....72W.

Vad har ni för kommentarer till detta. Stämmer detta eller är det något galet med batteriet. Är helt nytt. Laddat en gång. Känns som lite dålig kapacitet.

/Ljungberg

Høres helt normalt ut, lurer du på om et av batteriene ikke er OK? Gjør som Belar foreslår og bytt om batteriene og gjør samme testen?

Trumaviften og kjøleskapsviftene er vel termostatregulert og virker derfor ikke hele tiden? LED lampene dra ikke strøm så de kan du se bort fra. PC drar 72W fra batteriet nesten hele tiden og det er jo ca 6A, så det batteriet burde bli mye mer tappet.

Hvordan lades batteriene? blir de likt ladet?

Lad begge batterier og kople til en 55W pære til hvert av batteriene og la de stå på like lenge og da burde spenningen være lik på begge batterier etter testen, ellers er det noe galt?
 
Toppen