• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Camping/parkering

F

F.d. 7206

Guest
Har en fråga ang camping/parkering. Det är första sommaren med husbil och ett flertal gånger har det hänt att vi har t ex stått på P-plats på en badplats och absolut inte stått i vägen för någon. Då har det kommit människor och ifrågasatt varför vi campar där. Vi har då förklarat att vi bara ska övernatta i husbilen och åka vidare dagen efter. Vi har heller inte haft några saker utanför husbilen som någon kan störa sig på. Vad gäller egentligen en sådan gång? Har vi bara haft otur och träffat fel människor eller är det fler än vi som råkat ut för detta?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Camping/parkering

Hej , på en vanlig p plats får man stå 24tim om det inte finns någon tillägstavla som säger annat, och vad du gör i bilen under tiden har ingen med att göra,!!!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Camping/parkering

Helt rätt. Man får parkera 24 timmar på parkeringsplatser, rastplatser samt i nära anslutning till väg. Gäller alla fordon.

Vad du gör i bilen saknar helt betydelse. Det kan vara vänta, vakta, vila, prata i telefon eller vad som helst. Man behöver inte uppge vad för någon enda person som inte har en husrannsakan utfärdad av domstol i sin hand. Men då är du misstänkt för något väldigt allvarligt.

Sen kan det vara läge att lämna platsen om det kommer irriterade människor med stenar i händerna.

Stolar, bord, grill, picknickfilt eller likande får man slå upp i terrängen precis som vilken familj som helst som har personbil typ 1. Men inte på parkeringsplatsen. Det kan slumpa sig så att bilen står på parkeringsplats 10 cm från terrängen och då kan man kombinera parkering och picknick.

Här ser du en laglig parkering vid den fina "grusgropen" i Tofta på Gotland.
 

Bilagor

  • grusgripen.JPG
    grusgripen.JPG
    267,8 KB · Visningar: 28
Senast ändrad:

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Camping/parkering

Jag tror nog att på denna bild är det väldigt nära terrängköning då det ser ut som hjulen är på gräset. Kommer det en sann paragrafryttare kan det bli svårt.
Rätta mig om jag har fel
Anders
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Camping/parkering

Hej , på en vanlig p plats får man stå 24tim om det inte finns någon tillägstavla som säger annat, och vad du gör i bilen under tiden har ingen med att göra,!!!

Gokväll

Om jag inte har läst på alldeles fel så gäller följande om inga tilläggstavlor finns dvs enbart en P skylt.

24 tim parkering gäller vardagar Månd- Fred, dvs inte helgen ( Lörd- Sönd )

Man kan mao parkera fr om Fred kl 00 01 till Månd kl 23 59.

Hejs

Claes 105
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Camping/parkering

Du har fel - nej, det finns inte rätt och fel, mer eller mindre bra.

I detta fallet kan jag inte stå på vägen då den går mellan Stenkumla och Tofta. Det man inte ser på första bilden är resten av badplatsparkeringen men här kommer den.
 

Bilagor

  • tofta2.JPG
    tofta2.JPG
    219,3 KB · Visningar: 21
  • tofta3.JPG
    tofta3.JPG
    228,5 KB · Visningar: 16

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Camping/parkering

Hej!
Frågeställningen om camping kontra parkering har intresserat mig ända sedan jag köpte husbil. Vad jag bedömer finns det många vanföreställningar. Min inställning är väldigt nära Gunilla och Kents som skriver:

-"Helt rätt. Man får parkera 24 timmar på parkeringsplatser, rastplatser samt i nära anslutning till väg. Gäller alla fordon. Vad du gör i bilen saknar helt betydelse."

Vidare är det helt riktigt att man inte behöver uppge för någon vad man gör i bilen, inte ens för polisen. Polisen kan inte heller kontrollera, som då skulle vara en husrannsakan, vad man gör om man inte är misstänkt för något allvarligt brott; brott som man kan få fängelse för. Om uppställningen av husbilen trots allt skulle vara felaktig, så är det inte ens ett brott, utan den skulle kunna resultera i en avgift.

Vad som är camping finns, vad jag förstår, inte reglerat i svensk lagstiftning. Därför är detta begrepp föremål för tolkningar. Var och en kan, som Gunilla och Kent i en tidigare tråd konstaterat, göra en egen tolkning och använda sig av den. Vill man ha en rättsligt gällande praxis, får man låta en tolkning gå till domstol.

Samma sak när det gäller Terrängkörningsförodningen. Frågan gäller alltså hur långt från vägen man skall köra för att det skall vara terrängkörnng. Jag ha läst en siffra på 5 meter, men vet inte om denna uppgift har rättsligt prövats.

Tack Gunilla och Kent för ert omfattande och frejdiga engagemang i dessa , och andra frågor.

Johan Kinneryd
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Camping/parkering

I Sotenäs kommuns lokala föreskrifter sägs det när det gäller camping: "Med camping avses även tillfällig tält- och husvagnsuppställning och liknande,om denna syftar till att erbjuda boendeliknande förhållanden."
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: Camping/parkering

Om man kollar campa på svenska akademins ordlista så betyder det "slå läger" alltså inget tidsbegrepp utan det handlar mer om vad man avser att göra.
Så parkerar man så campar man inte, men drar man ut stolar o sätter på grillen då slår man nog läger. :)
Kollar man sedan wikipedia så finner heller inte här något tidsbegrepp. Däremot är begreppet camping rätt brett här.
Camping är en variant av turism där man bor i tält, husvagn, husbil, stugby eller liknande, men inte på hotell, vandrarhem eller under bar himmel. Vanligen färdas campingturisten med motorfordon, cykel, eller båt. Om man bor under bar himmel, vandrar till fots eller färdas med kanot, brukar man i stället tala om hajk.
Tidsbegrepp finns nästan alltid när det handlar om parkering.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Camping/parkering

Efter att ha läst på de lokala föreskrifterna här på Sotenäset så kan jag konstatera att camping är tillåten i hela kommunen utom i naturskyddsområden samt vissa delar av kommunen under tiden 15 juni-15 augusti.

Ni är välkommna att parkera/campa nu till helgen när det blir hummerkalas i Kungshamn :)
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Camping/parkering

Vila i bil har även stöd i Vägtrafikkungörelsens 5 paragraf :

§ Vägtrafikant skall iakttaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna. Han skall uppträda så, att han ej onödigtvis hindrar eller stör trafiken.
Vägtrafikant skall även i övrigt visa hänsyn mot andra vägtrafikanter och dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

Min kommentar:
Omsorg och vaksamhet har alltid tolkats som att man inte får framföra bilen trött!!!!
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Camping/parkering

Tack för klara besked, en bra tråd i ämnet!

Vid E10 Kiruna till Riksgränsen, Torneträsk, som vi körde i sommar fanns stora vägverksparkeringar, knappast avsedda för annat än övernattning med bil.
Perfekt med dass, eldstäder, myggor, fiske och allt. Där stod massor av husbilar och husvagnsekipage. Plats i massor!
Men minns inte om det stod något om 24 timmar. Dock borde detta gälla.

Så vitt jag kan förstå innebär allt som skrivits här då personbil, även om man sover i den, husbil, personbil med husvagn, lastbil, buss, MC med mini-husvagn etc.

Dessutom reklamerade man förr om att bilförare skulle stanna, ta en paus, en tupplur och en banan.....

de
Roy
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Camping/parkering

Jag har sökt vidare på ordet camping i juridikens underbara värld, och hittar ingen definition, vilket göra att man är hänvisad till det vardagliga språkbruket. Wikipedia är en stor kunskapskälla, som emellertid saknar juridisk relevans. Svenska Akademins ordlista säger bara "Campa - slå läger, tillfälligt bo i tält eller husvagn..." vilket inte hjälper oss vidare.

Trots detta kan kommuner förbjuda camping. Se här:

"
[FONT=&quot]Ett förbud mot camping på vissa offentliga eller därmed jämställda platser kan vara motiverat från ordningssynpunkt, t.ex. på torg, begravningsplatser, kyrkogårdar och i parker." (Ordningslag[/FONT][FONT=&quot]Bilaga 7. Svenska Kommunförbundets underlag till allmänna lokala ordningsföreskrifter och torghandelsföreskrifter (cirkulär 1995:41)

Samma bilaga ger polisen möjlighet att ge anvisningar och tillsägelser för att
[/FONT][FONT=&quot]"förebygga oordning eller för att förhindra att människors hälsa eller egendom skadas[/FONT][FONT=&quot]." [/FONT][FONT=&quot]Det står inget om att poliser kan köra bort de som campar på ett ställe som inte är campingplats.

[/FONT][FONT=&quot]När det gäller parkering så finns ett antal regler att ta hänsyn till i sammanhanget:

[/FONT] [FONT=&quot]"Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng..." (Trafikförordningen 3:48)[/FONT]

[FONT=&quot]"Ett fordon får inte parkeras så att[/FONT][FONT=&quot]
1. det hindrar tillträde till andra fordon eller så att dessa inte kan föras från platsen,
[/FONT] [FONT=&quot]2. eller[/FONT][FONT=&quot] fordonet med något hjul står utanför en uppställningsplats eller annan markering som anger var parkering får ske."(Trafikförordningen 3:49[/FONT])


Notera att det inte står något om att någon del av fordonet inte får sticka ut utanför markeringen. Min tolkning är därför att det går bra att parkera en husbil på en vanlig parkering, trots att den sticker ut utanför rutan, om man inte hindrar tillträde till andra fordon. En tolkning som är frestande är att kommer man bara först så är det upp till efterkommande fordon att inte ställa sig så att de inte kommer ur det efter parkering. Risken dock att man inte själv kommer ut från parkeringen, vilket nästan har hänt mig.


Den så kallade 24-timmars regeln finns att läsa i 3 kap. §49a:


"[FONT=&quot]På allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser samt inom vägområde för allmän väg får fordon inte parkeras under längre tid än 24 timmar i följd på vardagar, utom vardag före sön- och helgdag."[/FONT]


Sedan har vi 3 kap. § 54 som man ibland kan reta sig på där det bland annat står:

"
[FONT=&quot]På en parkeringsplats där endast ett visst fordonsslag eller en viss trafikantgrupp får parkera får andra fordon inte stannas eller parkeras annat än för på- eller avstigning."(Trafikförordningen 3:54 3é st.)

Vad som skulle hjälpa tolkningarna är en definition om vad camping är som inte ger vissa kommuner möjligheten att ha egna tolkningar. Ett lämpligt rättsfall som kan tas upp i högre rätt kan vara en väg att gå. Det är lätt att reta sig på svepande förbud. Ge möjligheter för husbilsägaren att parkera istället för att förbjuda.

Johan Kinneryd
[/FONT]
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Camping/parkering

Det har ju hänt att klubbkamrater har blivit av med bakdelen på en P-plats.

P-vakterna har lärt sig det där med alla fyra hjulen på eller innanför linjerna.

Allamansrätten då - Vad säger lagen där?

Det klart att kortare uppehåll på tillåten mark inte medför några rättsliga påföljder, så länge marken inte skadas. Tidsgränsen sägs ibland vara ett dygn, men det är svårt att finna ett auktoritativt stöd för att just denna gräns skulle vara juridiskt betydelsefull. Sannolikt har det betydelse hur pass diskret besökaren är. Håller han sig långt från bostadshus i något skogsområde får han troligen stanna flera dagar utan straffpåföljd, medan det är tveksamt om ens en natts besök kan accepteras alldeles utanför det område som utgör markägarens tomt.

Man får rasta av annan anledning och till och med tillfälligt ställa upp bord, stolar och liknande lättflyttad egendom på platsen.

Att objudna främlingar i dagar och nätter förlägger sitt privatliv intill en bostad kan medföra mera vantrivsel och irritation än markägaren rimligen bör tåla, inte minst när det saknas ordnade toalettförhållanden.

Parkering

Också den praktiska frågan om rätten till bilparkering är oklar. Troligen har man i princip rätt att ställa bilen intill väg, om parkeringen inte medför någon skada eller olägenhet för markägaren. Det räknas inte som terrängkörning.
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Camping/parkering

Rätt igen Gunilla o Kent.

Vad jag förstår har ni läst Naturvårdsverkets skrift "Allemansrättten - vad säger lagen"( http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf). Denna ger en sammanfattning av hur denna rätt kan tolkas, men, som sagt, är det mycket som är oklart.

Min tolkning är att man kan köra ut på en väg i skogen (under förutsättning att den inte av ägaren lagligen är förbudsskyltad), parkera invid vägen, ta ut stolar och bord etc., sova över åtminstone en natt, ( under förutsättningar att man inte stör någon fast boende, är i vägen för dessa etc.)

Sen kan jag inte riktigt förlika mig med att vissa kommuner förbjudit camping utanför vissa campingplatser genomsärskilda föreskrifter med stöd av förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. I 40 § står det bland annat:

"[FONT=&quot]Om det i en kommun förekommer camping i betydande omfattning, får kommunen meddela föreskrifter för eller förbjuda sådan camping inom särskilt utsatta områden om det behövs för att förhindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer[/FONT]."

Vad är det för camping som avses, är det de så kallade asfaltsläggarna eller liknade som avses. Hur är detta tillämpningsbart på ödsliga skogsområden i till exempel Älvdalens kommun, där denna regel tillämpas. Det motiveras med: "Anledningen är att den oorganiserade campingen ökat längs vattendragen, vilket orsakat stora påfrestningar på naturen i form av slitage, sop- och latrintömning." Är det inte brotten mot Miljölagarna som skall beivras, och inte campingen som sådan.

Johan Kinneryd
 
R

Resenären

Guest
Sv: Camping/parkering

Det som förvåner mig mest i detta ämne, är att Sveriges kommuner ännu inte har upptäckt vilken enorm potential för inkomster till kommunen, det ökande husbilsåkandet kan innebära!
Tänk vad ställplatser med humana priser skulle kunna åstadkomma i frågan!

Det kan väl inte vara så enkelt att både tyskar och franskmän är klokare än svenskar?

Jag är mer böjd att tro att det är den förhärskande "jantelagen" som styr svenska beslutsfattare!
 
  • Gilla
Reaktioner: Ami

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Camping/parkering

Efter att ha läst på de lokala föreskrifterna här på Sotenäset så kan jag konstatera att camping är tillåten i hela kommunen utom i naturskyddsområden samt vissa delar av kommunen under tiden 15 juni-15 augusti.

Ni är välkommna att parkera/campa nu till helgen när det blir hummerkalas i Kungshamn :)

Se mitt inlägg under tråden SMÖGEN.

Hejs

Claes 105
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Camping/parkering

Når jeg ser på bildene lenger opp i tråden er husbilen parkert i gresset, markise ute, kunstgress lagt ut, levegg osv så tolker jeg det som camping, og jeg tror vanlige sivilister også kan oppfatte det som camping. Man har her tilpasset seg utenfor vei, slått leir og avstengt fysisk ett område, og gått mye lenger enn parkering etter min tolkning.

Hadde dere bare parkert bilen på parkeringen bortenfor der de andre bilene står, tatt med dere ett bord og nødvendige stoler til samme sted, så er det parkering og picknik.


Men det er min tolkning av camping/parkering.
 
Toppen