• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas elverk för 999kr!

F

F.d. 15055

Guest
Nu har jag köpt ett nytt elverk från Jula. Kostade 999kr. Den är på 650W. Varför jag tycker att jag måste ha ett sådant, är att jag använder mig av medicinskt apparatur C-PAP, För som, som inte vet, vad det är, kan jag berätta lite kort. Jag har fått mina andningsnerver och svaljnerven påverkad av operation i halsen, likaså är ansiktsnerverna förstörda på vänster sida. Det gör också att värken strålar ner i vänster arm ( ni vet, när man stöter till armbågen). Den nerven värker konstant!. Då måste jag sova med denna C-PAP apparat varje natt, sedan 6 år tillbaka.

Då kommer vi till strömförsörjning och min relativt nyinköpta husbil. Det är en Fiat Ducato Merlin 58 årsmodell 2005. Nu skall vi åka till Finland med den, köra upp till Haparanda och sedan över till Finska sidan och ner till Vasa. Där blir det några nätter med fricamping. Då är min fråga? Hur länge kan jag driva min C-PAP med bodelsbatteriet? Den är på 110Ah. Köpte elverket, för säkerhets skull. Jag vet ju inte, när batterierna är köpta? Kanske rent av original i bilen? Jag har även en StartJumper med 400Ah batteri med mig, så jag borde väl ha kanska bra med ström med mig? Håller med alla andra om elverk som låter som fan! Man kan ju klara av det på en plats, som inte stör andra! Sedan kan man ju också tänka på miljön och köra Alkylatsoppa i elverket! Återkommer med erfarenheter från resan, med information om strömförbrukning. Kanske kan det förklara lite, för dom, som hela tiden frågar just om kapacitet på deras ackar och laddare.:spinny:
 
F

F.d. 15055

Guest
Sv: Julas elverk för 999kr!

Nu har jag köpt ett nytt elverk från Jula. Kostade 999kr. Den är på 650W. Varför jag tycker att jag måste ha ett sådant, är att jag använder mig av medicinskt apparatur C-PAP, För som, som inte vet, vad det är, kan jag berätta lite kort. Jag har fått mina andningsnerver och svaljnerven påverkad av operation i halsen, likaså är ansiktsnerverna förstörda på vänster sida. Det gör också att värken strålar ner i vänster arm ( ni vet, när man stöter till armbågen). Den nerven värker konstant!. Då måste jag sova med denna C-PAP apparat varje natt, sedan 6 år tillbaka.

Då kommer vi till strömförsörjning och min relativt nyinköpta husbil. Det är en Fiat Ducato Merlin 58 årsmodell 2005. Nu skall vi åka till Finland med den, köra upp till Haparanda och sedan över till Finska sidan och ner till Vasa. Där blir det några nätter med fricamping. Då är min fråga? Hur länge kan jag driva min C-PAP med bodelsbatteriet? Den är på 110Ah. Köpte elverket, för säkerhets skull. Jag vet ju inte, när batterierna är köpta? Kanske rent av original i bilen? Jag har även en StartJumper med 400Ah batteri med mig, så jag borde väl ha kanska bra med ström med mig? Håller med alla andra om elverk som låter som fan! Man kan ju klara av det på en plats, som inte stör andra! Sedan kan man ju också tänka på miljön och köra Alkylatsoppa i elverket! Återkommer med erfarenheter från resan, med information om strömförbrukning. Kanske kan det förklara lite, för dom, som hela tiden frågar just om kapacitet på deras ackar och laddare.:spinny:

Tänkte mig, att göra en test av bodelsbatteriet. Har haft tv och gaslarm och 3 st. halogenlampor på i bilen, utan 240V. Nu har det gått nästan timmar och allt är på med full styrka! Det måste väl ändå betyda, att jag inte har några trasiga celler i alla fall? Vi får väl se. Jag återkommer, om hur länge bodelsbatteriet håller ikväll, kanske det rent av håller som ett nytt batteri? Det är ett Varta batteri på 110Ah som sitter i bilen, om det nu är någon, som är märkesberoende. Jag vet, att jag i mobilens barndom, använde alltid Varta. Det har alltid varit det bästa batteriet för slantarna.:yes:
 
F

F.d. 15055

Guest
Sv: Julas elverk för 999kr!

Nu har jag köpt ett nytt elverk från Jula. Kostade 999kr. Den är på 650W. Varför jag tycker att jag måste ha ett sådant, är att jag använder mig av medicinskt apparatur C-PAP, För som, som inte vet, vad det är, kan jag berätta lite kort. Jag har fått mina andningsnerver och svaljnerven påverkad av operation i halsen, likaså är ansiktsnerverna förstörda på vänster sida. Det gör också att värken strålar ner i vänster arm ( ni vet, när man stöter till armbågen). Den nerven värker konstant!. Då måste jag sova med denna C-PAP apparat varje natt, sedan 6 år tillbaka.

Då kommer vi till strömförsörjning och min relativt nyinköpta husbil. Det är en Fiat Ducato Merlin 58 årsmodell 2005. Nu skall vi åka till Finland med den, köra upp till Haparanda och sedan över till Finska sidan och ner till Vasa. Där blir det några nätter med fricamping. Då är min fråga? Hur länge kan jag driva min C-PAP med bodelsbatteriet? Den är på 110Ah. Köpte elverket, för säkerhets skull. Jag vet ju inte, när batterierna är köpta? Kanske rent av original i bilen? Jag har även en StartJumper med 400Ah batteri med mig, så jag borde väl ha kanska bra med ström med mig? Håller med alla andra om elverk som låter som fan! Man kan ju klara av det på en plats, som inte stör andra! Sedan kan man ju också tänka på miljön och köra Alkylatsoppa i elverket! Återkommer med erfarenheter från resan, med information om strömförbrukning. Kanske kan det förklara lite, för dom, som hela tiden frågar just om kapacitet på deras ackar och laddare.:spinny:


Sedan vill jag säga till alla motståndare för elverk! Jag har ingen som helst möjlighet att ladda batteriet i bodelen, om spänningen sjunker på kvällen ( det är ju då, man lägger sig) med solpanel! Dom är jättebra som komplement! Det måste jag erkänna! Skall skaffa ett par sådana sedan. Alla måste ju få campa och övernatta någonstans! Vad spelar det då för roll, om det är 10st, långtradare med kylagg. som brummar dieselavgaser hela natten? Om jag kommer med min lilla bil och vill använda agget ett par timmar? Kom igen nu! Värme och el måste vi väl alla ha rätt till!:wink:

Tänk på, att vart vi än kommer, så kommer vi med våra pengar! Köper mat och bränsle, gas, kanske en souvenier? Det är inkomster till samhället vi besöker! Plus att vi betalar för ställplats! Tänk på det!
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Julas elverk för 999kr!

Nu har jag köpt ett nytt elverk från Jula. Kostade 999kr. Den är på 650W. Varför jag tycker att jag måste ha ett sådant, är att jag använder mig av medicinskt apparatur C-PAP, För som, som inte vet, vad det är, kan jag berätta lite kort. Jag har fått mina andningsnerver och svaljnerven påverkad av operation i halsen, likaså är ansiktsnerverna förstörda på vänster sida. Det gör också att värken strålar ner i vänster arm ( ni vet, när man stöter till armbågen). Den nerven värker konstant!. Då måste jag sova med denna C-PAP apparat varje natt, sedan 6 år tillbaka.

Då kommer vi till strömförsörjning och min relativt nyinköpta husbil. Det är en Fiat Ducato Merlin 58 årsmodell 2005. Nu skall vi åka till Finland med den, köra upp till Haparanda och sedan över till Finska sidan och ner till Vasa. Där blir det några nätter med fricamping. Då är min fråga? Hur länge kan jag driva min C-PAP med bodelsbatteriet? Den är på 110Ah. Köpte elverket, för säkerhets skull. Jag vet ju inte, när batterierna är köpta? Kanske rent av original i bilen? Jag har även en StartJumper med 400Ah batteri med mig, så jag borde väl ha kanska bra med ström med mig? Håller med alla andra om elverk som låter som fan! Man kan ju klara av det på en plats, som inte stör andra! Sedan kan man ju också tänka på miljön och köra Alkylatsoppa i elverket! Återkommer med erfarenheter från resan, med information om strömförbrukning. Kanske kan det förklara lite, för dom, som hela tiden frågar just om kapacitet på deras ackar och laddare.:spinny:

Om du kan leta upp någon skylt på C-PAP:en med info om effekt på den kan du räkna ut hur mycket ström den drar. I=P/U. (I=ström, P=effekt och U=spänning)
 
F

F.d. 55334

Guest
Sv: Julas elverk för 999kr!

Hej
Vet inte vilket Julas elverk du köpt Micke men för ett par år sedan köpte jag ett Greppa, ett litet bensindrivet som funkar utmärkt på alkylatbensin. Sedan vi installerade ett extra batteri med frånskiljare (har alltså 2 batterier) har vi inte behövt använda elverket men vi har inga strömförbrukande förströelseapparater och tack och lov inte heller än så länge behov av medicinska dito. Vad jag vill ha sagt är att jag inte upplevde sura miner om vi behövde använda elverket, snarare lite glatt nyfikna.
Ha det gott!
Agneta W:oops:
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Julas elverk för 999kr!

Hej Micke!

Jag antar att det är detta elverk som du köpt.
Elverk 650 W
Kompakt och portabelt elverk med luftkyld 2-takts motor. Bärhandtag för enkel förflyttning. Drifttid vid full tank: 8 timmar. Startsystem: CDI med snörstart. 1-fas. Ström: 3,4A max, 2,8A nominellt. Bränsletyp: 95-oktanig bensin. OBS! Använd oljeblandat 2-taktsbränsle. Ljudnivå: 94 dB. Tankvolym: 4 l. Motor: 69 cc. IP23. Effekt: 1,8 Hk. Effekt: 650 W. 230 V. Vikt: 18 kg. B360xH310xD290 mm.


Honda 10i fyrtakt, 83-87dB som jämförelse.

Oavsett av vilken behjärtansvärd anledning du köpt elverket för så hoppas jag att jag inte hamnar bredvid er.
Ett tvåtaktverk som osar och luktar och med en ljudnivå på 94 dB vill jag inte ligga bredvid. Jag hoppas verkligen att ni ställer er på platser som inte stör andra husbilar. Jag har inget emot elverk, men vill helst inte ligga bredvid ett.

Inget ont menat i detta. ;) Jag hoppas du förstår.:)
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Julas elverk för 999kr!

Frankia!

Du nämner inget, vad jag såg,om prisskillnaden mellan de båda elverken.
Kanske också en intressant parameter för vissa köpare.

Roadglider
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Julas elverk för 999kr!

Har ett liknande el-verk, tyvärr rena stinkbomben. Var tvungen att bygga en separat låda för att komma ifrån bensinångårna. Är endast använd en enda gång och då med ett avstånd på c:a 35 meter till el-verket.
Men visst fungerar det både till TV och laddning av batterier.
 
F

F.d. 15055

Guest
Sv: Julas elverk för 999kr!

Har ett liknande el-verk, tyvärr rena stinkbomben. Var tvungen att bygga en separat låda för att komma ifrån bensinångårna. Är endast använd en enda gång och då med ett avstånd på c:a 35 meter till el-verket.
Men visst fungerar det både till TV och laddning av batterier.

Tack för alla inlägg! Jag är som sagt nybörjare med husbil! Det är trevligt med synpunkter om elverk! Jag förstår ju att man inte skall putra med den precis intill en annan husbil/vagn.

Jag är väldigt tacksam för alla synpunkter, positiva, som negativa. Så att jag kan bilda min egen uppfattning! Så var inte rädda att skriva vare sig negativt eller positivt!:spinny:
 
F

F.d. 15055

Guest
Sv: Julas elverk för 999kr!

Om du kan leta upp någon skylt på C-PAP:en med info om effekt på den kan du räkna ut hur mycket ström den drar. I=P/U. (I=ström, P=effekt och U=spänning)

Det står tyvärr bara Volt i den! Inget annat. Dumt som det är! Dock är det ju en likriktare med 12V som driver den på 240V Så vi får väl se, hur mycket ström det går åt! Jag har även en Starthjälp med 12V uttag och 400Ah batteri som sista reserv. Så det borde ju gå bra! I går körde jag full belysning och tv på i 5 timmar. Det var fortfarande på, men jag mätte spänningen i bodelsbatteriet och läste av 11.8 volt. Så jag stängde av det självmant, för att inte belasta bodelsbatteriet under gränsen, vad det tål utan skada. Vet inte vad det är för kapacitet i bodelsbatteriet, men det är en rejäl jäkel! Så det borde väl finnas åtminstone 100-120 Ah i den.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Julas elverk för 999kr!

Det står tyvärr bara Volt i den! Inget annat. Dumt som det är! Dock är det ju en likriktare med 12V som driver den på 240V Så vi får väl se, hur mycket ström det går åt! Jag har även en Starthjälp med 12V uttag och 400Ah batteri som sista reserv. Så det borde ju gå bra! I går körde jag full belysning och tv på i 5 timmar. Det var fortfarande på, men jag mätte spänningen i bodelsbatteriet och läste av 11.8 volt. Så jag stängde av det självmant, för att inte belasta bodelsbatteriet under gränsen, vad det tål utan skada. Vet inte vad det är för kapacitet i bodelsbatteriet, men det är en rejäl jäkel! Så det borde väl finnas åtminstone 100-120 Ah i den.

Hej Micke!
Jag har för mig att den tar ca 10 w det blir ju lite mer när du kör den genom omvandlaren, jag har en likadan som jag använder varje natt i både husbil och hemmet och är lika beroende av den som du. Jag har 2 st bodelsbatterier solpaneler 90 w och ett elverk som jag använde från de första veckorna i Oktober till slutet av Mars, precis som du är jag TVUNGEN att använda elverket när jag fricampar, jag ser alltid till att jag för så lite oväsen som möjligt för mina ev. grannar, de får oxå koppla in sej på mitt elverk om de vill (populärt), vad jag funderar över är om ditt elverk har en bra sinuskurva kolla för säkerhets skull detta om den ej är gjord för elektronik så kan den skada datorer, tv och din "SNARKOFAG" och det hade ju varit förödande, men ialla fulla fall så laddar ju det batteriet till dej.
Kul resa du skall göra, vi gör nästan samma då och då fast det blir Klippan-Kuusamo istället och nästan alltid på vintern..nästan 1900 km enkel resa!

Lycka till!
//Pilot
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Julas elverk för 999kr!

Har ett liknande el-verk, tyvärr rena stinkbomben. Var tvungen att bygga en separat låda för att komma ifrån bensinångårna. Är endast använd en enda gång och då med ett avstånd på c:a 35 meter till el-verket.
Men visst fungerar det både till TV och laddning av batterier.

Ville bara tala om att det finns Aspen acrylatbensin till tvåtaktamotorerna också, stinker och röker inte som vanlig bensin.
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Sv: Julas elverk för 999kr!

Det står tyvärr bara Volt i den! Inget annat. Dumt som det är! Dock är det ju en likriktare med 12V som driver den på 240V Så vi får väl se, hur mycket ström det går åt! Jag har även en Starthjälp med 12V uttag och 400Ah batteri som sista reserv. Så det borde ju gå bra! I går körde jag full belysning och tv på i 5 timmar. Det var fortfarande på, men jag mätte spänningen i bodelsbatteriet och läste av 11.8 volt. Så jag stängde av det självmant, för att inte belasta bodelsbatteriet under gränsen, vad det tål utan skada. Vet inte vad det är för kapacitet i bodelsbatteriet, men det är en rejäl jäkel! Så det borde väl finnas åtminstone 100-120 Ah i den.
Är drivspänningen på mackapären 12V eller har jag missuppfattat nåt?
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2024
Toppen