• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dålig batteri kapacitet!

T

Tobbejj

Guest
Vi körde i fredags eftermiddag till bjuv ca. 12mil och strömmen hade varit kopplad sen i onsdags kväll. Vi var framme vid sju tiden och satt en stund vi datorn, lite belysning var tänt och även en kanna kaffe bryggdes. Men det var vad som förbrukades i ström, kvällen slutade vid halv elva tiden och vi lät invertern var på så att mobilerna laddades under natten, men på morgonen så satt jag på en kanna kaffe och nästan direkt så började inverten pipa på grund av för låg spänning på batterierna, så det var bara att starta bilen så kaffet blev klart. Invertern är på 1500w om det har någon betydelse och vi har två bodelsbatteri på 75amp st. Bilen hämtades ut i våras så det är ju nya grejer. Kan det vara batterierna som är kassa ändå tro? /Tobbe
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Dålig batteri kapacitet!

Sök på Christer Svensson Tudor, han kan allt om batterier och laddning,har jobbat och undervisat på Chalmers, finns nu på Tudor, har skrivet mycket om batterier och laddning. Han anlitas av flera batterileverantör när det skall förklaras hur batterier skall laddas och skillnaden mellan olika batterityper.

Bosse
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dålig batteri kapacitet!

Jag läste på en engelsk sida att om man under laddning kopplar in kraftiga förbrukare som överstiger laddarens kapacitet kommer batterierna aldrig upp till rätt spänning (Uo) och börjar då gasa och förstörs såsmåningom.
Gasning är ju speciellt förödande för GEL och AGM-batterier.
Så inga kaffebryggare od för mig.
//W
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dålig batteri kapacitet!

Jag läste på en engelsk sida att om man under laddning kopplar in kraftiga förbrukare som överstiger laddarens kapacitet kommer batterierna aldrig upp till rätt spänning (Uo) och börjar då gasa och förstörs såsmåningom.
Gasning är ju speciellt förödande för GEL och AGM-batterier.
Så inga kaffebryggare od för mig.
//W
Är AGM batterier så skadad om de används som startbatterier ?

Jag tror att min kunskap och praktisk erfarenhet är inte helt överens med denna teori. :oops:
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Dålig batteri kapacitet!

Jag läste på en engelsk sida att om man under laddning kopplar in kraftiga förbrukare som överstiger laddarens kapacitet kommer batterierna aldrig upp till rätt spänning (Uo) och börjar då gasa och förstörs såsmåningom.
Gasning är ju speciellt förödande för GEL och AGM-batterier.
Så inga kaffebryggare od för mig.
//W

Uo fasen er "gassingsfasen" og den er tidsbegrenset på de fleste ladere og Schaut har 1 time på åpne og ca 8 timer i GEL stilling.

Nå er det flere som i flere tråder har hevdet at GEL skal ha lavere spenning enn AGM og åpne. Det er også kommet frem i annen tråd at spenningen er lik på begge batterityper, men som sagt Uo (gassingsfasen) har forskjellig tid. Min "elektrolærdom" er helt klart på siden av Shaut og som også er på siden av skrivet fra Tudor.

Noe som også er hevdet i flere tråder er at GEL batteriene ikke fungerer i bobilene. Og med bakgrunn i det som jeg har skrevet her vil jo rett og slett Shautladerene "ødelegge" GEL batteriene om en står i GEL stilling?

Så det er også veldig avgjørende i hvilken fase laderen"starter" etter at batteriet er fulladet og man benytter strøm og spenningen synker slik at ladingen starter igjen. Tar laderen en helt ny ladeforløp med 8 timer i Uo fasen?

Så det evigvarende tilbakevendene spørsmålet er jo hvordan stemmer det utstyret en har sammen og hvordan bruker en strømmen "ombord".

Bredo

Tviler ikke et sekund på at du er fornøyd med ditt strømanlegg og du har nå etter erfaring fått bygget om et strømanlegg som passer deg perfekt. Du har "kansje" vært heldig med valg av batteri, batterikombinasjon og lader, men hva spiller vel det for rolle når du er fornøyd.

Det er ikke dermed sagt at jeg blir like fornøyd om jeg har et anlegg som deg? Kansje passer ikke komponentene (fabrikkmerkene) jeg velger så godt sammen heller og jeg har kansje et helt annet strømforbruk enn deg?

Endel ting er ihvertfall sikkert i denne "strømverdenen" og det er at noen grunnregler må være på plass og "fravikes" de vil batteriene få en betraktelig kortere levetid og de mest "ekstreme" kan "drepe" en batteribank iløpet av ganske få mnd.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Dålig batteri kapacitet!

.................................
Bredo
Tviler ikke et sekund på at du er fornøyd med ditt strømanlegg og du har nå etter erfaring fått bygget om et strømanlegg som passer deg perfekt. Du har "kansje" vært heldig med valg av batteri, batterikombinasjon og lader, men hva spiller vel det for rolle når du er fornøyd.

Det er ikke dermed sagt at jeg blir like fornøyd om jeg har et anlegg som deg? Kansje passer ikke komponentene (fabrikkmerkene) jeg velger så godt sammen heller og jeg har kansje et helt annet strømforbruk enn deg?

Endel ting er ihvertfall sikkert i denne "strømverdenen" og det er at noen grunnregler må være på plass og "fravikes" de vil batteriene få en betraktelig kortere levetid og de mest "ekstreme" kan "drepe" en batteribank iløpet av ganske få mnd.

Hej Tor :)
Jag måste erkänna, inte helt vara uppdaterad med de senaste 5 åren av elektriska installationer i husbilar.
Men hoppas att det måste finnas möjligheter för de nyare batteriladdare så att problem kan lösas på ett enkelt sätt.
 
Toppen