• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Imponerande batteriladdare

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Jag tog bort locket på min laddare till el-scootern för att ställa om den till annan batterityp.
Innanmätet såg ut så här:
Laddare.jpg

Här finns olika laddningsprofiler för olika batterier. Värt är att notera är att den använder olika spänningar för olika batterier, samt att "slutladdningen" av GEL och AGM-batterier sker med timer efter uppnådd batterispänning, men att det är slutspänningen, strömmen kombinerat med timer som avgör när blybatterier är fulladdade.
Laddningsprofiler.jpg
Detta borde undanröja ev spekulationer om hur batterier skall laddas.
//W
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Imponerande batteriladdare

En så´n laddare skulle jag kunna tänka mig att köpa! Vad heter den och var kan man köpa den? Naturligtvis utan skoter!!!

Göran T625
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Imponerande batteriladdare

Går tex. även att köpa någon av de kompetenta RC laddare som finns på marknaden idag, de är i klassen eller över ovan scooter laddare!
Balanserad laddning mot 4-6 olika batteri typer från 2,4v till 32v... Sök på Hyperion 720i alt. iCharger 3010b...

Kräver dock ett nätagg på 24-28v på typ 1200w... Men laddarna levererar!
Oppsss.... Glömde en sak... De "köster" totalt som en hel scooter.. :twitcy:


En så´n laddare skulle jag kunna tänka mig att köpa! Vad heter den och var kan man köpa den? Naturligtvis utan skoter!!!

Göran T625
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Imponerande batteriladdare

Går tex. även att köpa någon av de kompetenta RC laddare som finns på marknaden idag, de är i klassen eller över ovan scooter laddare!
Balanserad laddning mot 4-6 olika batteri typer från 2,4v till 32v... Sök på Hyperion 720i alt. iCharger 3010b...

Kräver dock ett nätagg på 24-28v på typ 1200w... Men laddarna levererar!
Oppsss.... Glömde en sak... De "köster" totalt som en hel scooter.. :twitcy:

iChargern fungerar från 4.50 – 38.0VDC (1000W @ input voltage 23V (500W @ input voltage 12V)). Knappa $180.
Mycket bra laddare som man kontinuerligt kan uppdatera mjukvaran på (om det behövs).
Köp en, jag har en själv ;)

Peter :)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Imponerande batteriladdare

Got two of those! :wink:
Med var sitt nätagg från Fun2Fly.se
(+ en 208B som "liten lätt reseladdare")
BR//Mr. T700e + 2x550e

iChargern fungerar från 4.50 – 38.0VDC (1000W @ input voltage 23V (500W @ input voltage 12V)). Knappa $180.
Mycket bra laddare som man kontinuerligt kan uppdatera mjukvaran på (om det behövs).
Köp en, jag har en själv ;)

Peter :)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Imponerande batteriladdare

Nja, nu undrar jag hur du tänker när du blir imponerad av detta. Du får gå att hämta en skruvmejsel för att skruva ut fyra skruvar för att sedan leta upp en omkopplare inuti produkten som skall ställas enligt en tabell som finns på ett papper. För mig känns det mycket 80-tal. Kan tycka att denna laddaren på bilden är lite modernare. Anslut laddaren till batteriet och då känner laddaren av konditionen på batteriet. Sedan har man några få val som kommer upp i fönstret, beroende på vad man väljer så kommer det upp olika val.
Laddaren klarar batterier från 3Ah till 600Ah, wet, gel, AGM typer, 30A/12V, 15A/24V, temperatursensor, USB laddning. Är där mörkt där man skall ansluta laddaren så använder man den inbyggda ficklampan.
 

Bilagor

  • keepower 1.jpg
    keepower 1.jpg
    75,7 KB · Visningar: 6
  • keepower 2.jpg
    keepower 2.jpg
    90,7 KB · Visningar: 6
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Imponerande batteriladdare

köpte en ny laddare
40524_2.JPG

till min gamla husvagn från -96. Batterilader 10A 7-trins auto RAZE R10 - Eludstyr - Autoudstyr - thansen.dk

Den gamla laddere var lite tveksam - laddning i två steg - 13,3 / 13,7 Volt 10 A.

Goda resultat av testet - hittills.
Den elektriska ugnen (800 W) i 1 timme 20 minuter - motorn startade starkt vid 12,2 volt nästa morgon.
Här är den modifierade installation.
batteriopstilling2.jpg

Bemerk parantesen
2.bodelbatteri
70A (amg) - det er endast et fritidsbatteri - önsker et amg - men det fungerer bra.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Imponerande batteriladdare

Nu är mina tankar om varför husbilens generator kan inte göra det så bra, men en laddare :confused:.
Om man bör försöka sammanställa, för att den lilla omformaren första - 220 volt och sedan till den nya optimala laddaren.
Så indirekt (12-220-12 volt) laddning under körning.
Kanske dåligt utnyttjande (75-85%) - men det optimala laddning.
 
Toppen