• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VV Regler

F

F.d. 13441

Guest
Hej alla jag är ny på forum så jag har många frågor kring husbilar. Jag är på väg att köpa en husbil som har 4 platser med bälte. Varför på vv stå det 3 passegerare när det finns 4 platser med bälte? Vad hände om man har 4pers och blir stoppad av Polisen? Husbil är en Burstner 645A. Tack
 
F

F.d. 13441

Guest
Sv: VV Regler

Hej Robert...den har utöver förare och passegerare 4 bältate platser till 4+2 kan man säga +en till kan sitta backvänt utan bälte på andra stol. Denna modell har 2 bord en med 4 platser bältade och en med 2 utan bälte.:confused:
 
F

F.d. 1997

Guest
Sv: VV Regler

Framåtriktade platser ska först uppfylla lagkraven innan övriga platser får räknas med i "registrerade passagerare". Om jag förstått saken rätt har husbilen en (1) framåtriktad plats utan bälte. Därför får inte de bakåtriktade platserna, även om de är försedda med godkänt bälte, räknas med i "registrerade passagerare". Om husbilen är registrerad som Pb II så får den trotts allt framföras med förare + 3 vuxna passagerare + 2 barn med andra ord: maximalt sex personer varav minst två måste vara barn. Givetvis får axeltryck och totalvikt inte överskridas. För mer information se:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr069.pdf
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13441

Guest
Sv: VV Regler

Jag har ringt burstner agent och de säger att det blev säkert fel när de har reggat fordonen, det ska va 5 passegerare pga den har alla bälte för 6 pers 4+2 sen får man se om man kan sitta backvänt på den andra plats..... men minst 5 pass

:mcride:
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: VV Regler

Hej alla jag är ny på forum så jag har många frågor kring husbilar. Jag är på väg att köpa en husbil som har 4 platser med bälte. Varför på vv stå det 3 passegerare när det finns 4 platser med bälte? Vad hände om man har 4pers och blir stoppad av Polisen? Husbil är en Burstner 645A. Tack

Vilken årsmodell och vad är den registrerad som, lätt lb eller pb klass 2.

Sven-A
 
Toppen