• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylen funkar bra på el och gasol, men inte på 12v när vi kör

per-erik.lundblad

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6631
Medlemskap
2024
Vårt kylskåp Therford i min Home-car P601 2007 funkar utmärkt med el och gasol, men inte med 12v när vi kör. Verkar inte ge någon kyla. Displayen visar inget fel. Har kollat säkring i el-blocket , inget fel. Konstigt är dock att när tar bort säkring funkar kylen ändå? Batteriet visar ok och all annan 12v funkar. Någon som har tips var jag ska leta
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Kylen funkar bra på el och gasol, men inte på 12v när vi kör

Hej, kan tyvärr inte ge dig direkt info om var du skall leta, men 12V till kylen när bilen är igång kommer egentligen direkt från generatorn/bilens batteri genom ett relä som drar när bilen laddar. Det funkar lite olika beroende på elblock m.m. Styrströmmen till elektroniken tas däremot från bodelen. Det kan kanske finnas en säkring till, den borde vara på ca. 16A, för kylskåpet drar minst 120W beroende på modell.

Det kan också vara så att du hittade den kraftiga säkringen och det var styrström kvar från bodelen som gjorde att kylen fortfarande lyste/var på när du tog bort säkringen. I så fall måste man nog mäta vid säkringen och kylen om det kommer fram 12V till elpatronen eller inte och gå vidare därifrån. Kanske någon med liknande bil kan leda dig till någon mer säkring.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Kylen funkar bra på el och gasol, men inte på 12v när vi kör

Min uppfattning, baserat på mina två husbilar är att 12V i kombinationsskåpen (12V, 220 och gasol) mest är en "underhållskyla" som inte räcker till när det är riktigt varm eller använda under längre tid.

Testade under senaste resan jag gjorde. Började på morgonen med 3,5 grader i kylen (där är min normaltemp i husbilen) efter natt med 220V, temperaturen steg sedan gradvis under hela resa vid 14 tiden (5 timmar 12V) så var det 9,5 grader. Bytte då till gasol och ganska snabbt var den nere på 4 grader igen.

Bara en erfarenhet att dela Torbjörn
 

per-erik.lundblad

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6631
Medlemskap
2024
Sv: Kylen funkar bra på el och gasol, men inte på 12v när vi kör

jo känner igen detta man börjar dagen med nästan minus, och kör man typ 50-70 mil med 12v så räcker inte kylan men i kylen då + 14,15 grader , gör att man undrar om det genererar någon kyla alls,
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Kylen funkar bra på el och gasol, men inte på 12v när vi kör

Har alttid kört med 12v med alla bilar jag haft 7 st. kylen har varit kall även i vid Medelhavet i ca +30 grader de skall nog klara av det annars har den nå fel. Nu i sommar har det varit varmt men maten i kylen har varit kall.

Mvh
Leif
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Kylen funkar bra på el och gasol, men inte på 12v när vi kör

Jag kollade i databladet för vårt kylskåp, ett RM4210. Effekten vid de olika energislagen, Gasol/230volt/12 volt är 186/105/100 watt. Liten gasollåga ger 86 watt.
Med andra ord, glömmer man stänga av gasen med kylskåpet på liten låga och kör med 12 volt på samtidigt tillför man inte mer värme än när skåpet går för fullt på gasolen.
// Göte J
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Kylen funkar bra på el och gasol, men inte på 12v när vi kör

För ungefärlig ok kyla står termostaten på "kl. 4" när vi står still med Gasol & ca. "kl. 8" med 12v när vi kör.

Innebär förmodligen endast att den startar bums på 12v när vi gör på detta sätt och därför håller ok kyla.
Det blir alltså inte "mer" kyla utan vi triggar igång 12v på så vis. Som i sista ändan ändå ger ok underhålls kyla vid körning.
 
Toppen