• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hejsan!
Sökte tidigare idag efter nya sommardäck till bilen, sökte på regnumret och fick upp att standard är 215/70R16C på regbeviset står det att det skall vara 215/70R15C är fundersam nu om det blivit något fel på regbeviset eller är det bara att rätta sig efter det ?
Har en Dethleffs 6611 -07:a med 3,0l motor 157 hk om det har någon betydelse.

Mvh
pelle 570
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Däck

Kolla vilken dimension som sitter på bilen, då borde det gå att få en vink om det är fel i regbeviset eller på internettjänsten. Du kan också kolla på transportstyrelsens hemsida under sök uppgifterom ditt/dina fordon för att reda ut vad det ska eller borde vara. Andra ägare till husbilar byggda på samma chassi av samma årsmodell borde nog kunna ge dig ett mer exakt svar. mvh jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Däck

Läs på däcken, det skiljer ju från 15-16" fälgar, troligtvis ett fel på nättjänsten!
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Däck

Har kollat på bilen=15 tum, på transportstyrelsen är det oxå 15 tum som gäller, blev fundersam när jag fick 16 tum som standard hos däckfirmor.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Däck

Om jag inte minns helt galet, så måste man följa reg-beviset på nyare bilar.
Med "måste" menar jag inte att alla gör det. Långt ifrån. Men man KAN åka på det vid en kontroll, även om jag inte har hört någon som har gjort det.
Ni får gärna rätta mig om jag har fel!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Däck

Hej Pelle 570, någon annan som har liknande bil och årsmodell får nog svara på om original är 215/70R-15C.
Jag ser på dina bilder att du har aluminiumfälgar från eftermarknaden på bilen. Om den har andra ägare före dig så har de nog i så fall monterat fälgar och däck i efterhand och kanske fått tag i 16" fälgar med däck billigt eller beg.
Om så är fallet, när du kollat upp det, att det skall sitta 15" fälgar original på bilen så kan du köpa 215/65R-16C i stället och montera på dina 16" fälgar så har du nära samma rullomkrets som på ev. original 215/70R-15C.

Sedan har du ju det här om bilen ev. är helfordonsgodkänd så man inte får ändra på något :D, men fälgar brukar inte någon bråka om bara rullomkretsen på däcken ligger inom 5% felmarginal, men det verkar den att göra även med däcken som sitter på bilen nu om man tittar i tabeller.

M.v.h. JANKRO.

En rättelse...Jag läste lite slarvigt och trodde att det satt 16" på bilen men det stog 15" i dina papper. Om 16" uppgiften bara kommer från någon tabell som kommer upp på däcksfirmor så är den nog inte mycket att bry sig om. Kolla dimisionen på fälgarna som sitter på bilen och köp däck till dem naturligtvis, och om det dessutom stämmer med dina papper så är det ju inget att tveka om. Du kan ju inte gärna i vilket fall som helst köpa nya fälgar bara för att du skall köpa nya däck, och särskilt inte om du redan har dyra aluminiumfälgar på bilen.
 
Senast ändrad:
Toppen