• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterikabel

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Funderar på att sätta in ett extra bodelsbatteri på 95 Ah ca 2,5 meter från det ordinarie. Min undran är vilken kabelarea jag ska använda?
Hälsn/Lenmar
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Batterikabel

Angående två paralell kopplade batterier, var de än är monterade, har för mig att de skall vara likvärdiga, nya, och av samma fabrikant. Annars "käkas" det sämre upp relativt snabbt. Är det så, eller är det ytterligare en "skröna" ?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Batterikabel

Angående två paralell kopplade batterier, var de än är monterade, har för mig att de skall vara likvärdiga, nya, och av samma fabrikant. Annars "käkas" det sämre upp relativt snabbt. Är det så, eller är det ytterligare en "skröna" ?
Inte en "skröna" - ~ 90 % rett ;).
Avhengig av betalning för optimal.
 
Senast redigerad av en moderator:

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Batterikabel

HEJ LENMAR!

ANVÄND 50M2 KABEL MELLAN BATTERIERNA DÅ SLIPPER DU ALLA PROBLEM,
EN DAG KOMMER DU ATT ÖVERBELASTA. DE FINNES PÅ METERVARA FÖR EN STRUNTSUMMA SNÅLA INTE. BYT BATTERI TILL NYA ETT GAMMALT O ETT NYTT INNEBÄR ATT DET NYA BLIR LIKA BRA SOM DET GAMLA DET ÄR SANT. HAR ARBETAT MED DETTA I ÖVER 40 ÅR MÅNGA HAR INTE TROTT MIG MEN HAR ERKÄNT OFTA EFTER MINDRE ÄN 1 ÅR. DE SOM SÄGER ANNAT HAR INTE TESTAT SINA BATTERIER. MED GEL BATTERI KAN DU TA UT MYCKET MERA WATT TIMMAR PER DYGN INNAN DU NÅR DEN KRITISKA PUNKTEN DÅ DU DJUPLADDAR, ÄN VANLIGA FRITIDSBATTERI NÄSTAN DET DUBBLA. NU PRATAR JAG OM PREMIUMBATTERI. INGA SÅDANA DU KAN KÖPA I VISSA BILTILLBEHÖRSBUTIKER FÖR CA 25-30% LÄGRE PRIS DE HAR TILL 100% KORTARE LIVSLÄNGD O SÄMRE EFEKT. DESSA ÄR OFTA I SKROTBINGEN TIDIGARE ÄN PREMIUMBATTERIERNA,
LÄTT ATT AVLÄSA ÅLDERN NÄR DE INKÖPTES HAR KOLLAT UNDER MÅNGA ÅR.

MVH
UNO LARSSON SKRÄPET HÄLSAR







MVH
UNO LARSSON
SKRÄPET HÄLSAR
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Batterikabel

Hej igen

Många tack för alla information.
Har nu varit i kontakt med Schaudt i Tyskland som tillverkar elekroblocket EBL99. Fick information att EBL99 inte ska eller kan omprogrammeras. EBL kan ladda max 200 Ah batterier utan att det tar extra tid att ladda. Fick även rekommendationen att använda 25 mm2 kabel.
Så nu är det kvar att installera det extra batteriet
Hälsn//Lenmar
 
Toppen