• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri

Lennart Persson

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6764
Medlemskap
2024
Mitt bodelsbatteri håller inte spänning utan dras ut på någon timme trots att jag bara har en antennförstärkare som drar ström. Bilen är en Dethleffs -09 (registrerad september)så batteriet bör vara Ok eller är hållbvarheten så kort.
Tacksam för något bra svar eller förklaring eller om det bara är att köpa ett nytt batteri.
Har också problem med att 12 V-systemet bryter när jag stänger av motorn (kanske beror på problemet med batteriet) så jag måste slå på 12 V-systemet igen.
I övrigt bra forum då man får snabba svar.
Hälsningar
Lennart Persson
Hängiven golfare
 

Snarken 2

FD HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2021
Sv: Bodelsbatteri

Mina bodelsbatteri drogs ur på sex timmar pga, att kylskåpet gick över på 12 volt ( av någon underlig anledning) och drog ur batterierna.
Kolla det, du kanske har samma problem.
Jag vet ännu inte orsaken till felet.

Snarken
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsbatteri

Mitt bodelsbatteri håller inte spänning utan dras ut på någon timme trots att jag bara har en antennförstärkare som drar ström. Bilen är en Dethleffs -09 (registrerad september)så batteriet bör vara Ok eller är hållbvarheten så kort.
Tacksam för något bra svar eller förklaring eller om det bara är att köpa ett nytt batteri.
Har också problem med att 12 V-systemet bryter när jag stänger av motorn (kanske beror på problemet med batteriet) så jag måste slå på 12 V-systemet igen.
I övrigt bra forum då man får snabba svar.
Hälsningar
Lennart Persson
Hängiven golfare

det är ju alldeles för kort livsläng på ett batteri om det hanteras rätt, d.v.s. inte töms helt och inte utsätts för mycket kraftiga urladdningar på kort tid. Speciellt känsliga för snabburladdning är gelbatterier. Problemkällor kan vara en kraftig inverter tillsammans med micro, hårfön eller liknade. Alltför liten batteribank så att den ofta djupurladdas är också en tänkbar problemkälla!
 
F

F.d. 50036

Guest
Sv: Bodelsbatteri

Har en 2009:a där båda bodelsbatterierna lade av ganska plötsligt. Första symtomen var en massa underligheter i förbrukarna, som förbryllade.

Kolla batterierna mvh Torbjörn
 
Toppen