• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

jordfläta Fiat dukato

F

F.d. 55446

Guest
Är det någon som vet var jordflätan sitter på en fiat dukato ? hoppas på ett snabbt svar står med bilen packad o klar!:p:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: jordfläta Fiat dukato

Det finns så många modeller av Ducato...
Men i princip. Batteriets minuskabel går till ramen, nära batteriet, därifrån går en kabel till motorblocket. Dessa kan vara flätade eller fingertjocka och svarta.
Brukar rosta vid ramen, bra att rengöra, olja, och sätta varmgalvade brickor både under och över kabelskon. Om du har en fläta som ser "ärjad" ut, brukar det inte vara annat än kosmetiskt problem...
 
F

F.d. 55446

Guest
Sv: jordfläta Fiat dukato

Tack! för ett så snabbt svar. Jag tror vi hittade den nu,om det bara varit skönhetsproblem men den jä... startar inte vi skulle ha åkt i morse !
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: jordfläta Fiat dukato

För att förvissa dig om att det är jordfel så ta en startkabel och koppla på batteriets minuspol och sedan i motorblocket/toppen. Fungerar det då så är det jordfel annars så får du tyvärr söka vidare
Lycka till
Bror
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: jordfläta Fiat dukato

När du ändå håller på med jordflätan,
skrapa bort all rost, sätt tillbax flätan och avsluta med att "blåsa på"
ofärgad underredsspray så ärjar/rostar det inte så fort.

Sprutar du dessutom på skruven före montag så har du ett bra "låslack".

"felmålat" tvättar du med bensintrasa.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: jordfläta Fiat dukato

"Startproblem" så är det inte säkert att det är "den" jordpunkten vi pratar om. Kabeln går vidare till startmotorn via "den" jordpunkten i balken.
Det som jag råkat ut för är att all el upphör pga jordfelet, som åtgärdas enl tidigare beskrivning.
Om inte felet kan åtgärdas enl bror.axelsson råd, så kan en dålig kontakt finnas på startmotorn (om det nu är kabelfel)
 

erling 54

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023
Sv: jordfläta Fiat dukato

Det handlar oftast om den "kära jordflätan". Varför inte använda sig av en plastisolerad grov kabel som jordning istället och ersätta jordflätan med!
Håller betydnigt längre och blir inte utsatt som jordflätan.
Den är f.ö. en kvarleva sen bilismens barndom.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: jordfläta Fiat dukato

Ryck i kabeln.
Den är ständigt utsatt för rörelse eftersom motorn är flexibelt upphängd.
Det är inte ovanligt att kabeln jobbar sig loss i kabelskon.
Detta går inte att se utanpå med mindre än att man drar i den.
//W
 
G

Göran T625

Guest
Sv: jordfläta Fiat dukato

Mitt problem vid dålig jordning var bl.a. att man inte kunde stanna motorn med nyckeln!!!! Däremot gick det utmärkt att starta motorn på ett normalt sätt. Utöver detta ville inte belysningen alltid fungera.
Lösningen var att jorda bägge chassiebenen direkt till motorblocket med 25kvmm kabel. Men det var ett letande innan jag fann felet!!!

Bilen var en Knaus -98

Göran T625
 

Helena o Tom

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2024
Sv: jordfläta Fiat dukato

Detta hände mig förra veckan nere i Frankrike på vår 07 Fiat .Stannade för att tanka bilen och efter det
så försvann all ström.Tog loss luckan framför förarsätet och kollade batteripolerna
och märkte att - polens kabelsko med snabblås (pressad plåt) hade oxiderat så att den inte kontaktade mera.Utåt såg den helt okey ut men på insidan var den oxiderad.
Problemet löste sig på 10 minuter då jag tidigare jobbat med bilar men det skulle
kunna ställa till en hel del problem för en som inte är inkommen på bilar.
Det första jag gör när jag kommer hem är att byta ut kabelskon till en vanlig
kabelsko som inte är gjord av plåt.Kolla upp det här på era bilar slå slipper ni att stå på macken och skruva.
Mvh Tom:)
 
Toppen