• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Komposit Gasolflaska

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Hej Sommarfirare!
Kan någon gasol kunnig bekräfta eller dementera följande.
Enligt en husbilsförsäljare tillika gasol säljare i Fredrikshavn. Kan man byta gasol slang till den danska kopplingen och därmed använda danska kompositflaskor i Danmark och sedan byta till svenskkomposit flaskor i Sverige sedan. Detta skall endast gälla komposit flaskor?
Kan detta även gälla Tyskland?
Må så gött.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Komposit Gasolflaska

Varför inte bara ha en svensk flaska och sedan ha påfyllningsadaptrar till resp lands kopplingar .
En del gasolpåfyllningsfirmor har även dessa adaptrar så man kanske inte ens behöver detta .
Skall du vara borta länge ?
Vi gjorde åt med 2/3 flaska på 3 veckor förra sommaren .
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Komposit Gasolflaska

Hej
Detta är saxat från Fogas hemsida. Gasol och fotogenprodukter - Fogas AB - gasol, fotogen
Lasse


Nu kan du byta din kompositflaska i hela Norden och vissa länder i Europa.

Ordna med gasolförsörjningen på resan!

Ett avtal som förhandlats fram hos AGA gör det möjligt att fylla och byta sin kompositflaska i hela Norden. Med hjälp av en separat ventil ansluts den lätt, oavsett ursprungsland.

På samtliga av AGA:s försäljningsställen och på flertalet av de stora bensinstationskedjorna i Norden kan man nu byta 5- och 10-kilos kompositflaskor (PC5, PC10) utan extra kostnad. Även besökande från våra grannländer kan givetvis utnyttja denna service.
Nu kan du även byta kompositflaskorna i Holland, England, Norge, Danmark, Finland, Belgien, Polen, Portugal, Tyskland och Österrike. Fler länder är aktuella framöver.

Innan du reser köper du en övergångssventil. Då slipper du bekymmer med gasolflaskor som inte kan bytas eller anslutas.
Så här ser flaskorna ut

Observera att avtalet om byte av gasflaskor gäller endast komposit.

Sverige
grå topp, rattventil



Norge, Finland
grå topp, klick on ventil


Danmark
grön topp,klick on ventil



Hitta
försäljningsställen där du kan byta PC gasflaskor:
Övriga länder >>Här


>>Finland
depåer
>>Finland Shell

>>Norge
För att kunna använda gasolflaskor i Danmark, Finland och Norge behövs en övergångssventil som passar till klick on ventilen. Tryckreduceringsventilen beställes enklast via Fogas Artikelnummer: 12-4010. (reduceringsventil för anslutning på H-flaskor). H-flaskor har klick on ventil.


Copyright © Fogas AB >>Till Startsida
 

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Sv: Komposit Gasolflaska

Hej!
Ett stort tack för det utförliga svaret. Det är sådana svar som är värdefulla att erhålla. Speciellt när man som jag fick ett påstående från en försäljare och själv ej viste fakta.
Enligt försäljaren kunde man även på de nya regulatorerna byta slangen som går från regulatorn till flaskan istället för att använda övergångsventil. Slang bytet fick man göra själv. Slangar fans hos husbilsförsäljaren i Danmark.

En fortsatt trevlig sommar.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Komposit Gasolflaska

Jag tycker kompositflaskorna är överreklamerade. Själv har jag sett två st flaskor som läckte. Den ena vid infästningen till ventilen och den andra mitt på flaskan.
Tänker man sunt så är det inget hållbart material i dessa flaskor ,så vid en eventuell kollision kan kan följderna bli katastrofala.
Har man en aluminiumflaska har man för det första ett kg extra gas med sig. (kan vara skillnad mellan liv och död på fjället en kall vinternatt) Sen är Pa11 an betydligt starkare vid yttre påverkan än kompositflaskan.
Vikten som skiljer flaskorna åt är margenell. (du har ju ändå ett kg mera gas med dig) :)

JOE
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Komposit Gasolflaska

Områden i Europa som påverkades av tyskarna under WW2 så har man en egen(?)
koppling på gasolflaskorna.
Denär, till skillnad från de n "nordiska konan", helt platt med gummipackning.
Mellanbitar/passbitar kan man vanligtvis köpa hos affärer som säljer gas-tillbehör.

Själv har jag 2 P10:eek:r, 2 P5:eek:r och en polsk S11 och har en passbit till slang.

Det är faktiskt mycket billigare att "tanka gas" nere i Polen! :)
naturligtvis sitter passbiten på tomma flaskan när jag går till gasfarbror!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Komposit Gasolflaska

Håller inte med dig JOE!
1) Använder sedan många år AGA's kompositflaskor PK 5 resp 10, utan problem (både hemma, i husbil, mm)!
2) Betr materiall/konstruktion, samma säkerhetskrav gäller för alla gasolflaskor, mtrl-tjockleken kompenserar mtrl-typ, mm!
3) Viktsfakta, om 2 flaskor dubbleras dessa vikter (se parentes);
P11 (stål) väger tom 13 kg, fylld 23 kg (23 kg)
PA11 (alu) väger tom 8 kg, fylld 19 kg (38 kg)
PK10 (komposit) väger tom 5,4 kg, fylld 15,4 kg 30,8 kg)
4) Utan överdrift är kompositflaskor enklare och smidigare att hantera vid byten/transporter, gasolpriset per kilo gas är dessutom lika (vid 10 eller 11 kg)!
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Komposit Gasolflaska

Det finns säkert många som har haft tur med sina kompositflaskor och fått dom att fungera.
Man behöver givetvis inte byta till alu men jag tror ändå att en aluminiumflaska är betydligt starkare (säkrare) än en kompositflaska. Den flaskan jag såg som läckte mitt på flaskan var skadad av något vasst föremål så gasolen sipprade ut.
Jag tror inte det skulle ha hänt med en alu-flaska.
Sen att ha ett kg gasol mera med sig i gasolflaskan är ändå en trygghet.
Stålflaskan är ju betydligt tyngre men lika tålig som alu-flaskan.

JOE
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Komposit Gasolflaska

Største problemet med kompositflasken er om vinteren - grunnet nedkjølingen ved fordampning og dårlig varmeledning i plasten så blir det oftest igjen 2 - 3 kg gass i en kompositt, mot nesten het tom i alu og stål.

Endel husvagn folk påstår at det er halvfulle komposittflasker som ikke gir fra seg gass før de har fått hvile i nesten ett døgn i gasskassen på vagnen.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Komposit Gasolflaska

hej, jag har själv sett stålflaska som har läckt i svetsfogen på "bröstet",
räddningstjänsten föredrar composit,pga. att dom vid brand uppträder "snällt" och inte med oväntad explosion,som alu/ stål.
mvh Kai
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Komposit Gasolflaska

Ingen av våra svenska gasolflaskor exploderar. Dom är nämligen utrustade med med en säkerhetsventil som eliminerar risken för att flaskan ska smälla.
Alla gasolflaskor måste förvaras/transporteras stående annars kan dom explodera vid en ev brand.

Det kan säkert vara fel i tillverkningen av av alla våra Svenska gasolflaskor.
Men sunda förnuftet säger att metall är starkare än komposit = "bara skit" (Skojade bara.) :D

Gillar man komposit och tror på den ska man givetvis ha en sådan.

JOE
 
Toppen