• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema SMF-Batteri

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Kollade lite på biltemas SMF-Batteri. Finns ett som skulle passa i min bil. Men tydligen finns det inte på lager...typiskt.

SMF-batteri - Biltema

Måtten är näst intill identiska med batteriet jag har idag:
353 x 175 x 190

Har letat på nätet efter ett batteri som inte är högre än 19-20 cm med ca 100Ah.
Är inte intresserad av att koppla in fler batterier.

Någon som vet var man hittar ett likvärdigt batteri?
 
Senast ändrad:

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Biltema SMF-Batteri

Var på biltema idag och kollade. De har ett AGM-batteri 95Ah för 1799kr.
Vågar man satsa på det? Har exakt samma mått som jag behöver.
Se bilderna
 

Bilagor

  • Photo 2011-07-02 11 46 42.jpeg
    Photo 2011-07-02 11 46 42.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 24
  • Photo 2011-07-02 11 46 56.jpeg
    Photo 2011-07-02 11 46 56.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 12
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Biltema SMF-Batteri

Var på biltema idag och kollade. De har ett AGM-batteri 95Ah för 1799kr.
Vågar man satsa på det? Har exakt samma mått som jag behöver.
Se bilderna

Hej,

KÖP det!

Jag har AGM-batterier sen ett par år, de är super.
Bl. a. tar de laddning klart snabbare än mina tidigara "vanliga" batterier.

Mvh Bengt
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Biltema SMF-Batteri

Köpte det sista i Linköping innan sem. eftersom idioterna i Italien hade skruvat dit batteribaljan i plast med skruvar i botten med kullrigt huvud vilket gjorde att med batteriets tyngd så tryckte dom på botten och batteriet sprack efter en tid och vatten rann ut. Så deras utvecklingsavdelning har nog tagit semester. Annars så är vi så långt nöjda med 105 A batteriet för 995:- med god prestanda 3 dagar på batteriet o ch tittar på TV ca 2 tim varje kväll plus allt annat som förbrukare, men har LED lampor i hela bilen. Passar för övrigt exakt till vår bil. Med andra ord billigt och bra köp. Men se upp andra Mc Louis ägare för denna felmontering plus som det har sagts ingen fastsättning av batteriet det får man ordna med själv skulle inte gå igen en besiktning men dom konverteras i Danmark och dom är väl mest lik Italienare vad jag har förstått så dom passar som hand i handske.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Biltema SMF-Batteri

Biltema köper troligen sina batterier från en "hemlig tillverkare" även om antalet tillverkare inte är så stort så är nog "Biltema" en kund som de flesta tillverkare gärna skulle vilja ha som kund. Så för egen del har jag inga som helst betänkligheter så länge det är fråga om konkurenskraftiga priser. Men se upp med batteristorleken för garantitiden hos biltema är beroende av batteriernas kapacitet.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Biltema SMF-Batteri

Köpte det sista i Linköping innan sem. eftersom idioterna i Italien hade skruvat dit batteribaljan i plast med skruvar i botten med kullrigt huvud vilket gjorde att med batteriets tyngd så tryckte dom på botten och batteriet sprack efter en tid och vatten rann ut. Så deras utvecklingsavdelning har nog tagit semester. Annars så är vi så långt nöjda med 105 A batteriet för 995:- med god prestanda 3 dagar på batteriet o ch tittar på TV ca 2 tim varje kväll plus allt annat som förbrukare, men har LED lampor i hela bilen. Passar för övrigt exakt till vår bil. Med andra ord billigt och bra köp. Men se upp andra Mc Louis ägare för denna felmontering plus som det har sagts ingen fastsättning av batteriet det får man ordna med själv skulle inte gå igen en besiktning men dom konverteras i Danmark och dom är väl mest lik Italienare vad jag har förstått så dom passar som hand i handske.
Då var det ett SMF-batteri du tog. Tyvärr slut.
Funderar på deras AGM-batteri.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Biltema SMF-Batteri

Hei.

Om du har funnet et AGM batteri som passer, kjøp det. Det fungerer meget bra og
og tåler belastning ned til 20 % bare du passer på å lade det omgående.(Tåler
dårlig å stå utladet) Om det er noe dyrere enn et vanlig batteri så varer det mye lenger.

Beste hilsen fra Atle.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Biltema SMF-Batteri

Hei.

Om du har funnet et AGM batteri som passer, kjøp det. Det fungerer meget bra og
og tåler belastning ned til 20 % bare du passer på å lade det omgående.(Tåler
dårlig å stå utladet) Om det er noe dyrere enn et vanlig batteri så varer det mye lenger.

Beste hilsen fra Atle.

Klarar det stå över natten om batteriet blir dåligt på kvällen? Brukar vara så, men solcellerna börjar ju ladda så fort det blir ljust ute...
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Biltema SMF-Batteri

Hei igjen.

Ingen problem. Det tåler ikke å stå i ukesvis uten strøm.
Jeg er meget fornøyd med AGM, var ikke fornøyd med vanlige forbruksbatterier.

God sommer hilsen Atle.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: Biltema SMF-Batteri

Hei.

Ja. Samme ladespenning. Passer derfor godt med "vanlige" batterier.
Som jeg har nevnt tidligere, jeg har et AGM og et vanlig, det fungerer fint sammen.
Atle.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Biltema SMF-Batteri

AGM forener det beste fra de to typene, tynne plater som fritids, men tåler kraftig strøm som startbatteri. Fritids slår krøller på platene ved sterk strøm, men AGM matten mellom platene hindrer kortslutning oh kan gi den større kapasiteten fra fritids i samme volum.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Biltema SMF-Batteri

Så ja, då var Biltemas AGM batteri installerat. 4 års garanti.
Ställde solcellsregulatorn på GEL enl instruktionsboken. Håller tummarna att det är rätt. 220 laddaren hade ingen inställning för gel, men den ger inte mer än 14.4v så jag antar att batteriet klarar sig. Enl Biltema så skulle batteriet laddas som vanligt batteri.
:spinny:
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Biltema SMF-Batteri

AGM är som Knut skriver: Det bästa av två Världar just nu!

Om ingen annan teknik äntrat marknaden när våra 2st 110A SMF till bodelen går i pension, så blir det AGM. :)

Mvh. Magnus
 
Toppen