• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

12 volts el till kylskåp

ekedahl

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
7550
Medlemskap
2024
Hej
Det är premiär för oss att rådfråga forumet. Frågan är: Har en husbil med bra fungerande solcell om 85 watt och dubbla bodelsbatterier ( 2 x 95 amp )
Kylskåpet drivs som vanligt med 12 volt när jag kör, men gas eller 230 volt när vi står stilla.
Tanken är att koppla om ledningarna till kylskåpet för att även när vi står still sak det finnas en möjlighet driva kylen med 12 volt.

Har någon provat detta, och hur kopplar man i så fall ?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: 12 volts el till kylskåp

Vilken EBL har du?

Hur mycket effekt drar kylskåpet?

Normalt är kylskåpet kopplat till bilens startbatteri och funkar bara om motorn är igång. Denna koppling är helt skilt från bodelsbatterierna.

Jag var också inne på den linjen men det blev för krångliga kopplingar och kylskåpet drar för mycket ström.
 

Tompera

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
3014
Medlemskap
2026
Sv: 12 volts el till kylskåp

Det finns ett antal osäkerhetsfaktorer som t.ex konditionen på batteribanken, hur högt står solen, molninghet osv...

Med detta i åtanke...
Ett typiskt effektvärde på ett kylskåp är cirka 100 Watt, innebärande strömmen blir cirka 8 Ampere.

Detta skulle troligen innebära att batteribanken går på knäna inom ett halvt dygn.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: 12 volts el till kylskåp

Kan det vara bättre med ett kompressorskåp i så fall?

Betydligt bättre, jag kör ett 24V kompressorskåp (Artikel 9105600013 - WAECO mobile solutions) och MAX effektbehov är 75W - kompressorn går kanske runt 15-20min/timme (grovt uppskattat). Min solpanel levererar 235W vid full effekt.
Nackdelen är att ett kompressorskåp kostar en slant, men om man ändå måste byta så tycker jag det är värt merkostnaden.
 
Senast redigerad av en moderator:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts el till kylskåp

Hej
Det är premiär för oss att rådfråga forumet. Frågan är: Har en husbil med bra fungerande solcell om 85 watt och dubbla bodelsbatterier ( 2 x 95 amp )
Kylskåpet drivs som vanligt med 12 volt när jag kör, men gas eller 230 volt när vi står stilla.
Tanken är att koppla om ledningarna till kylskåpet för att även när vi står still sak det finnas en möjlighet driva kylen med 12 volt.
Har någon provat detta, och hur kopplar man i så fall ?
Hej!
Vad jag och andra jag känner har erfarenhet av är att den typen av kylskåp som jag tror du har inte jobbar med en termostad vid 12 V utan går "för full" och är en riktig batterislukare vilket torde framgå av dokumentationen till kylskåper.
Detta stämmer med andra inlägg och hur ditt kylskåp för närvarande är kopplat eller hur?
//Conny
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: 12 volts el till kylskåp

Är helt inne på Iceman med ett kompressorkylskåp med solcell och ett batteri 12/24V .

Waeco kylens kompressor drar 80W med 12V och 75W på 24v endast när kompressorn går och det gör den Ca 10-12 minuter i timman. om man nu inte öppnar dörren.
Detta innebär att med en solcell på minst 60W och ett batteri på 80Ah så skulle kylen bli självförsörjande. När du fyller kylen så går kompressorn längre, men det gör man under dagen när det finns sol. På natten öppnar man inte kylen eller lite.
Problemet kommer när det regnar några dagar i streck. Batterierna kan man ju alltid lagdda med elstolpe elverk eller starta bilen.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts el till kylskåp

Vår kyl/frys drar 170W vid 12 volt och 190W vid 230.
Kylen är AES och väljer självt vad den skall använda med prioretetsordning:
1. Solenergi (om den räcker till) Det förutsätter nog att EBLen klarar av det.
2. 230 V
3. 12 V
4. Gas
//W
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: 12 volts el till kylskåp

Kan verkligen rekommendera ett kompressorkylskåp. Bytte för tre år sedan och det är på i stort sett hela tiden. En solpanel på taket 140w räcker gott.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: 12 volts el till kylskåp

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.
frågar man inte lär man sig inget

Ett kompressorkylskåp fungerar på en helt annan princip än vad ett absortionskylskåp gör.

En kompressor kör runt en vätska som omvandlas till gas
När du använder en sprayflaska så har du nog känt att det blir kallt i munstycket. denna effekt utnyttjas i ett kompressordrivet kylskåp
Omvandling av vätska till gas.

Absortionskylskåpet som Baltsar von platen uppfann fungerar på detta sätt

How Absorption Cooling Works

Man kan använda solvärme till att värma absortionskylskåpet, men det har visat sig effektivare att använda solpaneler och kompressorkylskåp istället.
 

Kjellberg

HBK Medlem
Inlägg
219
Kommun
Partille
HBK-Nr
213
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts el till kylskåp

Jag kör också med kompressorskåp på 110 liter sedan många år något mer välfungerande och problemfritt får man leta efter,snabb uppstart is i frysfacket på en kvart. Batteribanken är på 200 Ah solpanelerna på 200 W sedan slipper man kyla bort all värme som en gaslåga ger varma sommardagar,har aldrig behövt koppla mig till någon elstolpe
 
T

Teddi

Guest
Sv: 12 volts el till kylskåp

12 volt till kylen tycker ja funkar bra när man kör bilen.när man sedan stannar så räcker inte 12 volt länge till..

då har ja ändå solcell..plus två bodelbatt..

så problemet e inte strömtillförseln .utan de blir helt enkelt för dålig kräm.

så förbruka all ström till kyl via solcell ser ja som en omöjlighet,,en ständig tillförsel som lämpar sej bättre till belys-tv-ladd,osv..

så för min del blir de gasol..en överlägsen styrka till åtminstone ett kylskåp..

teddis personliga erfarenhet:D ha de gött i värmen,,
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts el till kylskåp

Är helt inne på Iceman med ett kompressorkylskåp med solcell och ett batteri 12/24V .

Waeco kylens kompressor drar 80W med 12V och 75W på 24v endast när kompressorn går och det gör den Ca 10-12 minuter i timman. om man nu inte öppnar dörren.
Detta innebär att med en solcell på minst 60W och ett batteri på 80Ah så skulle kylen bli självförsörjande. När du fyller kylen så går kompressorn längre, men det gör man under dagen när det finns sol. På natten öppnar man inte kylen eller lite.
Problemet kommer när det regnar några dagar i streck. Batterierna kan man ju alltid lagdda med elstolpe elverk eller starta bilen.

Varför inte komplettera med vindkraftverk?
 

Fredie W

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
2913
Medlemskap
2024
Sv: 12 volts el till kylskåp

Ett vanligt AES-kylskåp drar vädigt mycket ström.
Jag har kopplat så att jag kan köra 12 V med motorn avstängd. Var bara att ta ur en säkring i EBL´n. Vid överresa mellan Travemunde och Trellborg, fick jag nu i våras, inte koppla in mig på fartygets 220V anläggning, ny bestämmelse efter en brand. Då man heller inte för använda gasol, så körde vi på 12 V under ungefär 8 timmar. Vi har 2 Banner AGM på vardera 95 A. Dom var fulladdade när vi körde ombord. När vi kom till Trelleborg fanns det knappt ström till att fälla ut trappan. Så det är bara till nöds som man använder 12 V, när man står still.
 
L

linde

Guest
Sv: 12 volts el till kylskåp

Tycker iden verkar bra. Jag har ett 140Ah batteri så med en förbrukning på 14A så borde batteriet räcka 10 tim. Men hur gör jag för att koppla det på bodelsbatteriet, helst kanske en omkopplare. Förstod inte riktigt hur Freddie hade gjort. Har ett kopplingsschema men har svårt att föja det. Sitter säkringen (15A) före eller efter kylen i kretsen?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.738
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: 12 volts el till kylskåp

Hej, tänk på att du bör max ta ut 70A ur ett 140A batteri, annars förstör du det på kort tid. Det betyder max 5 timmar om du inte har några andra förbrukare på, och batteriet är helt nytt så att det fortfarande har full kapacitet! :)
 
Toppen