• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

F

F.d. 8656

Guest
Egentligen skulle jag kunna kalla det för en saga, för det är nästan för bra för att vara sant, men en saga är ju inte på riktigt, och Fåsås är definitivt på riktigt. :D

Vi åkte upp förra söndagen, Lasse och Jocke i husbilen och jag i min lilla Swift, med var sitt släp där bak. Vi har planerat att vara i Fåsås under större delar av sommaren så mycket saker skulle med. Flakmoppe, åkgräsklippare, bord, scooter, cyklar mm.

IMAG0060.jpg IMAG0061.jpg

Halv tolv mitt i natten kom vi fram, men vad gjorde det när paradiset väntade.

Första morgonen bjöd på både sol och blommande ängar, mitt utanför fönstret. Jag och Lasse gick som vanligt vår 5km morgonpromenad och det finns mycket fina vägar att vandra på här.

IMAG0063.jpgIMAG0064.jpg
IMAG0066.jpgIMAG0067.jpg

Frukosten, ägg & bacon smakade bra och Jocke gjorde oss sällskap, yrvaken men glad.

Sen blev det dax att klippa det långa gräset som växt sig så högt och där efter kratta ihop allt så gräsmattan blev fin igen.

Under måndag eftermiddag åkte vi in till Mora för att hämta vår bastutunna. Den e toppen! :D I den kan man basta, duscha och så finns det ett omklädningsrum och en veranda.

IMAG0068.jpgIMAG0069.jpg
IMAG0074.jpg

Under tisdagen klippte vi gräset och krattade vid vår andra tomt där vi även har en timmerstuga, stall och en lada. Jag och Jocke hittade ett jättestort getingbo i ett träd, det surrade hur mycket som helst!

IMAG0075.jpgIMAG0077.jpg
IMAG0038.jpg

Ännu kan jag inte se om det blir röda eller svarta vinbär, gott ska det bli i alla fall. :)

IMAG0076.jpg

På eftermiddagen åkte vi in till Rättvik, där vi gick på kondis och åt glass. Deras mjukglass var väldigt god vill jag lova, kan rekommenderas. Jocke köpte hörlurar på Expert och efter det åkte vi förbi Nusnäs och köpte nya träskor till mig, snygga va!?! Det är här de tillverkar dalahästar, de fanns i massor.

IMAG0080.jpgIMAG0082.jpg

På väg hem ville Lasse visa oss en annan fäbod så vi for ut i skogen och fick se en massa gulliga stugor och tre andra fäbodar tror jag, men ingen lika vacker och speciell som Fåsås. Fåsås är verkligen ett paradis. Kom hit så får ni se!

Jockes tält var lite för blött denna kväll så han premiärsov i bastun, det gick perfekt, han som som en stock på onsdagsmorgonen. ;)

IMAG0083.jpgIMAG0084.jpg

Under både onsdag och torsdag kväll har vi eldat upp de två stora rishögarna som blev till under Valborgshelgen. Ni som var med på den HBK-träffen vet att det var ett väldans slit att få dit högarna, och det var minst sagt lika jobbigt om inte tyngre på tre personer att dra bort det till åkern och elda upp det. Men nu är det klart!! :D

IMAG0232.jpg IMAG0095.jpg

Markisen har kommit ut och det är toppen, även om det duggar lite så kan man sitta ute och äta.

IMAG0086.jpg

Vi är på väg till Lasses syster Kerstin för att hämta ägg och hämta vår pannmur som stått där sedan vi köpte den i vintras. För er som inte vet vad en pannmur är, så är det som en gigantiskt tunna som man eldar under med en skorsten på, i tunnan har man vatten och på så vis får man på ett enkelt sätt mycket varmvatten. Vår pannmur rymmer 100L vatten. Kalas!

IMAG0234.jpg IMAG0237.jpg
IMAG0238.jpg

Trötta hästar, Bettan och Trollvar.

IMAG0229.jpg

Snart är det Midsommar och den firas alltid på Midsommardagen här i Fåsås, är ni nyfikna på att komma upp hit då kan ni anmäla er i vår "Slö-träff i Midsommar" (finns i träffkalender) Då reser man midsommarstången som på gammalt vis och det finns spelmän i folkdräkter.

IMAG0231.jpg

Solen sken en stund igår innan vi började elda, och vi har även satt upp sidoväggar till markisen, underbart, till och med knotten håller sig borta på kvällarna. Undrar om tillverkaren har sparyat väggarna med myggmedel... :rolleyes:

IMAG0240.jpgIMAG0241.jpg

Idag, fredag har jag tvättat kläder med varmvatten från pannmuren. Sen har Lasse satt rundstavar i taket på bastun, så där hänger tvätten nu på tork.

IMAG0242.jpg

:msn_cake: Lasses mamma fyller år i dag så hon (Titti), Nisse hennes man, Lasse, jag, Jocke, Kerstin (Lasses syster) och hennes man Macke åt middag på Moraklockan. Jättetrevligt och god mat.

IMAG0244.jpgIMAG0091.jpg

Nu är klockan ca 21.40 och jag sitter framför datorn och skriver ner detta. För er som vill läsa mer om Fåsås Fäbod kan titta i Valborgs-träfftråden som finns i träffkalendern. Där finns även mycket mer bilder.

Just det, förutom att Lasses mamma fyller år idag, så är det en speciell dag av en annan anledning. Jag och Lasse har vår "årsdag" idag, 6år. Puss älskling, du e bäst! :msn_heart: Faktiskt så har jag henne att tack för att vi blev ett par, men den historien tar vi en annan gång. ;)

God natt & Sov Gott!
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Igår var ingen kul dag, det regnade precis hela tiden, förutom under vår morgonpromenad. Under vår promenad fick vi se både en huggorm, en älg och en räv.

IMAG0248.jpg

Vi kikade in till Kjelle, en granne och han hade besök av en annan granne som heter Enar. Där satt vi och pratade en stund.Coola gubbar va!?!

IMAG0251.jpgIMAG0249.jpg
IMAG0252.jpg

Sen det blev till att vara inne i husbilen... :( Jag och Lasse tog tillfället i akt och gjorde sånt där tråkigt datajobb som man måste ibland, och Jocke tittade på film.

IMAG0098.jpg

Sen tittade vi på kort och film från när vi firade jul & nyår i Turkiet 2007 och Egypten 2009. Det såg så varmt och skönt ut, lätt att man drömmer sig bort när vädret utanför dörren är vidrigt... ;)

Vi hade fått reda på av en granne att det skulle vara crusing inne i Mora på kvällen, så vi gjorde ett ryck och tog med var sitt paraply och åkte in för att titta en stund. En del mycket fina bilar, men vädret gjorde att det inte var så mycket folk inne som tittade på tyvärr. Vi stannade kanske 45min, sen åkte vi hem.

IMAG0099.jpgIMAG0100.jpg
IMAG0102.jpgIMAG0103.jpg

Idag däremot har det varit en mycket bättre dag, inget regn framför allt. Solen har gjort tappra försök att värma oss under dagen och lyckats ett par gånger faktiskt.

Efter frukost idag har jag tagit mig ann vårat dass. Jag har svampat in det med järnvitrol och målat lite rött runt fönster och vindskivor. Det tog nästan hela dagen.

IMAG0107.jpg

Jocke och Lasse späntar träbitar så de kan elda i pannmuren, jag måste ha varmvatten till järnvitrolblandningen.

IMAG0105.jpgIMAG0106.jpg

Vad tycks? Jag e jättenöjd! :D

IMAG0108.jpgIMAG0113.jpg
IMAG0117.jpg

Lasse och Jocke har sågat ner grenar lite här och var som de sedan har eldat upp. Det är bra att ha en gräsklippare med dragkrok!

IMAG0109.jpg

På eftermiddagen kom det ett par från Husbilsklubben och hälsade på, HBK 5704. Då blev det en liten stunds jobb, men vad gör det när man har har roligt på jobbet? ;)

IMAG0110.jpg

Till middag grillade vi kött och det var riktigt gott, idag har vi ätit både frukost, lunch och middag ute. :)

IMAG0114.jpgIMAG0116.jpg
IMAG0115.jpg

På kvällen fick jag skjuts av Jocke på flakmoppen till Kerstin (Lasses syster) för att jag skulle rida en sväng på Bettan. Det är en supersnäll häst som är toppen att både rida och hålla på med. Jag har tagit en lång galopp och det var hur kul som helst. :D

IMAG0118.jpgIMAG0122.jpg

När jag kom tillbaka mötte Lasse upp mig och vi tittade på Kerstin och Mackes nya kök. Jättefint blev det tycker jag.

IMAG0123.jpgIMAG0125.jpg
IMAG0124.jpg

Sen tog vi varandra i handen och promenerade hem till husbilen.

Nu ska vi sova och hoppas på bra väder i morgon med, helst med en stor sol!!

God natt!
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Oj oj, det var länge sedan jag skrev nått... :( Men jösses vad vi har gjort en massa saker, så jag har helt enkelt inte hunnit. :)

IMAG0126.jpg

Vi blev tvungna att åka hem en sväng för vi håller på att sätta in bergvärme i ett av våra hus hemma i Bernshammar. Så en natt blev det där, sen åkte vi tillbaka upp till Fåsås och paradiset.

IMAG0131.jpgIMAG0132.jpg

Det blev en sen resa upp, så Jocke somnade i baksätet... ;)

IMAG0128.jpg

Morgonen där på ringde telefonen, det var Mora Mobillyft som skulle komma och hjälpa till med att ta ner två stora björkar. Det blev sååå mycket ris, herre jösses, men det blev fint till slut.

IMG_2165.JPGIMG_2171.JPG
IMG_2173.JPGIMG_2176.JPG
IMG_2183.JPGIMG_2182.JPG
IMG_2191.JPGIMG_2192.JPG
IMG_2193.JPGIMG_2199.JPG
IMG_2212.JPGIMG_2222.JPG
IMG_2226.JPGIMG_2233.JPG
IMG_2238.JPGIMG_2267.JPG
IMG_2274.JPGIMG_2280.JPG
IMG_2281.JPGIMG_2282.JPG
IMG_2298.JPGIMG_2313.JPG
IMAG0385.jpgIMAG0203.jpg
IMAG0204.jpg

"Avskalade" vägde stammarna tillsammans lite mer än 5ton!!

Sen har det ju varit Midsommar och vill ni läsa om hur det gick till här i Fåsås kan ni gå till träffkalendern och titta under "Slö-träff i Midsommar", där finns en massa bilder från firandet och HBK-träffen vi hade här då.

Den 28juni kom det hela 4 husbilar och hälsade på oss, så det blev till att jobba lite extra den dagen.
IMAG0166.jpg

Sen var vi tvungna att skynda oss till Rättvik eftersom vi hade missat tiden för postavgång i Mora.

Sen gick på kondis, och Lasse tyckte nog att hans bakelse var riktigt god så "galen" som han såg ut... ;)
IMAG0174.jpgIMAG0171.jpg
IMAG0170.jpg

Jockes egengjorda chokladbollsglass. :)

IMAG0169.jpgIMAG0168.jpg

Lasse hittade en hatt, passar den tycker du? Han velade lite så han köpte den inte, men kanske nästa gång vi åker in till Rättvik.

IMAG0396.jpgIMAG0175.jpg
IMAG0177.jpg

På kvällen när vi kom hem klippte Lasse och Jocke gräset på ställplatsen och jag öste upp gammalt gräs på ena släpkärran, det var tungt och jobbigt, puh... Men sen när det var klart åkte vi ner till ån för att bada och det var riktigt skönt! :D

IMAG0402.jpgIMAG0403.jpg

I förrgår tog vi bil och släp med cyklarna ner till Moraklockan, för att sen cykla genom Färnäs och vidare till Mora. Det var mycket trevligt. :)
Vi gick på loppis i Färna men hittade inget som vi ville ha, i utkankten av Mora besökte vi en mycket trevlig butik där de gjorde korgar i alla möjliga varianter, klockor, smörknivar, nyckelskåp mm mm mm hur mycket olika saker i trä som helst.

Sen besökte vi Mora kaffestuga, en mysigt kondis som ligger på gågatan i Mora, som ägs av en av våra grannar här i Fåsås, så vi var ju "tvungna" att ta en fika där... :p: Smarrigt värre.

IMAG0195.jpgIMAG0194.jpg
IMAG0197.jpgIMAG0405.jpg

Sen tog vi cyklarna till MoraBoden, trevligt, med en massa prylar mest trä, där köpte jag en liten pyttesked som passar som flingsaltssked.

IMAG0178.jpgIMAG0186.jpg

Klockan sprang iväg och vi cyklade hemåt igen. När vi kom hem sken solen fortfarande och jag hade eldat i pannmuren på morgonen så varmvatten fanns det så jag passade på att tvätta kläder medan Lasse och Jocke åkte ner till ån för att bada.

IMAG0192.jpg

Igår gjorde vi en repris, tog cyklarna från Moraklockan och cyklade in till Mora via Färnäs. Den här gången hade vi en cykelvagn med oss då vi tänkt handla lite denna gång.

Det blev ett stop hos korgmakaren där vi köpte krokar och två fina små sopkvastar. På stan köpte vi alla tre kläder och Lasse köpte även ett par skor. Jag behöver också nya skor men hittar inga som passar eller som jag vill ha... Besvärligt, men jag har ju fina träskor i alla fall. :D

IMAG0198.jpg

Innan vi cyklade hemåt stannade vi till på en glassbar vi vattnet och Lasse måste blivit riktigt mätt, ser ut som han somnat... *haha*

IMAG0179.jpgIMAG0181.jpg
IMAG0182.jpgIMAG0183.jpg
IMAG0184.jpg

Vår mathållning de senaste dagarna har inte varit på topp direkt... Äta så mycket sötsaker är inte nyttigt, nu måste det bli ändring på det!!

Sen hittade vi en fin restaurang med världens tjockaste stockar, helt gigantiska, så vi var tvungna att gå in och kika, jättefint. Mat blev det inte denna gång, men kanske en annan.

IMAG0189.jpgIMAG0190.jpg
IMAG0191.jpg

Idag har det varit mycket växlande väder, allt från stark sol och blå himmel till ösregn. Typiskt att det där regnet kom när vi var ute på vår promenad, det så ut som vi hade badat med kläderna på när vi kom hem. *haha*

IMAG0202.jpg

På eftermiddagen har Lasse klippt gräs uppe vid vår stuga och och jag har börjat att måla ved boden. När väggen blev klar åkte vi ner till ån för att tvätta oss och bada lite. Det hade börja regna, men vad gör väl det?!? Härligt att tvätta håret i ån, helt näck, det är en speciell känsla att kunna göra det. Man känner sig så fri! :D

IMAG0205.jpgIMAG0206.jpg
IMAG0207.jpgIMAG0209.jpg
IMAG0211.jpg

Men snacka om att jag blivit knottbiten i kväll, som tur är försvinner det mesta till i morgon bitti. :p:

IMAG0213.jpg

När vi väl kom hem till husbilen kände jag att jag ville skriva lite igen, så nu straxt ska jag krypa ner i sängen bredvid Lasse som redan gått och lagt sig.

Önskar alla en kväll och trevlig helg.

IMAG0401.jpgIMAG0201.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Hej Hej! (Varning för äcklig bild i dagens inlägg)

Nu har det gått några dagar igen, och idag är det mulet i Fåsås, tyvärr, men solen kanske kommer under dagen.

Vi har haft besök från HBKare som stått på vår ställplats, jättetrevligt, tyvärr han jag inte ta någon bild på dem... Men det ena paret hade nr 1166 tror jag.

Jag har målat lite mer, städat ur vedboden som var hur stökig som helst och där hittade jag en massa fynd... haha! Nja, kanske inte, dessa skor och stövlar var lite för stora för mina fötter.

IMAG10234.jpgIMAG10239.jpg

IMAG0236.jpg

En kväll kom Lars-Erik och Marie från Husbilsklubben och grillade med oss, mycket trevligt.

IMAG10244.jpg

Vi har även flyttat upp husbilen och bastutunnan till vår andra tomt där huset står. Där har vi klippt gräs, krattat, eldat och snyggat till.

IMAG0228.jpgIMAG10229.jpg
IMAG0233.jpgIMAG0226.jpg
IMAG0227.jpgIMAG0243.jpg

Lasse och Jocke är så duktiga, de hämtar vatten och meckar cykel.

IMAG10237.jpgIMAG0230.jpg

VARNING!! Äcklig bild!! Titta om du vågar!
Lasse har öppnat upp min stortå, det var både blod och var där under... usch! Det gjorde jätteont att öppna upp det men nu är det mycket bättre eftersom det inte finns något tryck under nageln längre. Tack hjärtat för hjälpen.

IMAG0225.jpg

Vi har två dass på tomten, ett nytt och ett från 1931. Man får inte vara allt för lång om man ska gå på det äldsta dasset för då slår man i huvudet. :D

IMAG10238.jpgIMAG10240.jpg
IMAG10241.jpg

Igår var vi in en sväng till Mora för att fixa nya däck till ett av släpen och ett nytt till bastutunnan, för det har det varit punktering på.

IMAG0270.jpg

På kvällen tog vi ett kvällsdopp och tvättade oss i ån, och det var faktiskt riktigt skön temperatur. :)

Snart ska vi ta vår promenad och sen ska jag nog fortsätta måla vedboden, annars får vi se vad dagen har för äventyr att bjuda på, kanske ska vi åka till Orsa och gå på Orsayran i kväll.

Önskar alla en fin dag!
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Jag har alltid önskat att jag varit duktig på att skriva dagbok eller modernt som det heter idag, "blogga"... Men jag är urkass på det.
Det är så kul i början och man tar sig tid, men vi har haft så mycket att göra så det har inte blivit att jag orkat helt enkelt. Men här kommer en salig blandning av bilder från de senaste veckorna. (Helt i ordning... :rolleyes:)

Vi har cyklat, plockat blåbär, haft trevligt besök i olika omgångar, promenerat, klyvt ved, målat och målat och målat, huset är nästan klart nu. :) Vi har varit på marknad, jag har blivit väldigt knottbiten *haha* ännu en gång. Man borde egentligen gå in och inte vara så envis att man ska göra klart det man håller på med... :p:
Några tycker att det är kul att bada, andra tycker att det är alldelse för kallt. ;) :D

Jag har varit hos optikern också, allt var så suddit så jag kunde inte ens köra bil kvällstid...
Snygga brillor va!?!

IMAG0272.jpgIMAG0273.jpg

IMAG0274.jpgIMAG0276.jpg

IMAG0278.jpgIMAG0277.jpg

IMAG0279.jpgIMAG0281.jpg

IMAG0282.jpgIMAG0283.jpg

IMAG0284.jpgIMAG0287.jpg

IMAG0289.jpgIMAG0290.jpg

IMAG0412.jpgIMAG0414.jpg

IMAG0416.jpgIMAG0417.jpg

IMAG0418.jpgIMAG0419.jpg

IMAG0420.jpgIMAG0421.jpg

IMAG0429.jpgIMAG0430.jpg

IMAG0432.jpgIMAG0434.jpg

IMAG0437.jpgIMAG0441.jpg

Ha det så bra, det blir nog mer bilder om ett tag igen. En sak är säker i alla fall, jag älskar Fåsås, och alla som varit och hälsat på oss på kan nog också skriva under på att Fåsås är en fantastisk plats. :D

God Natt!
 
F

F.d. 25014

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Tack för senast! Vi kan verkligen skriva under på att Fåsås är en fantastisk plats. Lätt som en plätt att hitta om man tar sig till Moraklockan först. Alla platser som vi har besökt i sommar är fantastiska på olika sätt, men Fåsås är nog nummer ett hittills. Kollar ni över illerungarna som bor under ladan? Maj-Britt, Ulf och Zigge
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Vackert väder! Idag är det så fint och härligt väder i Fäboden. :D

Under de senaste dagarna har vi haft lite besök, jätteskoj, och det kommer middagsgäster till kvällen.

På promenaden i morse lånade vi med oss en liten vovve, som jag tyvärr har glömt namnet på. Hunden tillhör ett glatt HBK-par som har stått på vår ställplats i natt.

Här om kvällen tog vi en kvällspromenad och blev inbjudna av Lennart Wärmell (dragspelaren som säkert många känner till) och hans fru på ett glas vin. Jättetrevligt och han spelade en trudelutt för oss. :)

En annan kväll kom en grannarna Märta och Mats och bjöd in oss på fika sent en kväll, så nu har vi varit runt till de flesta runt omkring våra tomter. Vi har haft tur att få toppengrannar! :)

Igår cyklade jag runt i Fåsås och plockade skogshallon och blåbär, så jag och Lasse smaskade i oss goda bär med grädde till kvällen.

Sen har jag målat lite mer, så nu är jag snart klar med all målning av rödfärgen. Därefter blir det till att måla vitt runt fönster mm. Lasse bytte ut två golvplankor inne i stugan igår, och det blev jättebra. Snart ska vi börja med insidan av huset och måla och snickra säng. Men det får ta den tid det tar, här uppe finns det ingen stress... ;)

Ha det så bra alla där ute och jag tycker att det är jätteroligt att så många vill läsa min lilla berättelse om hur vi har det här i Fäboden.

IMAG0331.jpgIMAG0333.jpg

IMAG0510.jpgIMAG0511.jpg

IMAG0512.jpgIMAG0519.jpg

IMAG0520.jpgIMAG0521.jpg

Alla är hjärtligt välkomna att besöka oss om ni vill, men vi vill att ni ringer föst bara. Lättast är att nå oss på Lasses telefon 070-551 11 85.
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

God Morgon!

Ännu en solig morgon i Fåsås, det har varit riktigt varmt och skönt de sista dagarna.


Äntligen har jag målat klart med Falu Rödfärg!!!
:D Efter 60L och en massa timmar är stugan, gamla dasset, och stallet färdigt. Hurra!!

Vi har haft besök igår och några av dem har stannat till idag, de ligger nog och sover för gardinerna var nerdragna när jag gick förbi tidigare.


Lasse har börjat fixa fönstren på huset och de blir jättefint, det hör till ovanligheterna att Lasse målar, så den bilden är unik... *hihi*


Kerstins hästar står i hagen och solar sig i morgonsolen.


IMAG0335.jpgIMAG0336.jpg


IMAG0341.jpgIMAG0340.jpg


IMAG0342.jpgIMAG0344.jpg


IMAG0346.jpgIMAG0347.jpg


IMAG0348.jpgIMAG0349.jpg


IMAG0350.jpg

Till Bengt-Åke, Fåsås ligger inte långt från Orsa. Vill ni komma är ni såklart välkomna, slå en signal innan ni tänkt dyka upp bara.
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Nu händer det grejer!

Idag har vi haft vi besök av mina föräldrar och deras ouppfostrade hundar Elsa och Torsten (tur att mina föräldrar inte läser detta...;) :D)

Sen har Yvonne och Jacob från HBK varit här och med sig hade de ett par kompisar, så vi passade på att äta lunch tillsammans. Jättetrevligt!

Tyvärr hade vi inte så mycket tid att umgås med våra husbilsvänner denna gång för vi skulle åka in till Mora på auktion, det fanns en gammal Grålle som vi var mycket intresserade av. Väl där så gick allt vår väg och vi fick tillslut efter ett gäng med budrop vår Grålle. Jätteskoj, den är jättefin och funkar perfekt.

Efter auktionen åkte vi hem till Fåsås och tog en fika med mamma och pappa, och Kerstin som dök upp (Lasses syster). Det blev jordgubbar med grädde, mums!

När alla åkt hem tog jag och Lasse en tur med traktor och flakvagn genom hela Fåsås, hur trevligt som helst. Vi träffade på ett nytt par som nyss köpt en stuga här, hoppas de kommer trivas lika bra som vi.

Annars har vi målat fönster, det är pillrigt må ni tro. Vi städat det äldsta dasset, både inuti och under, och snickrat en skiva till baksidan på den. Det blev så bra! :D

I veckan ska vi nog ta oss in till Rättvik, det är ju Classic Carweek denna vecka och massor med folk har vi hört. Vi tar nog skotern, det är lättare att ta sig fram med den.

Solen skiner ännu och det är en fantastiskt fin sommarkväll. Ha det så bra!

IMAG0368.jpgIMAG0369.jpg

IMAG0370.jpgIMAG0371.jpg

IMAG0372.jpgIMAG0374.jpg

IMAG0376.jpgIMAG0378.jpg

IMAG0380.jpgIMAG0367.jpg

IMAG0366.jpgIMAG0364.jpg

IMAG0363.jpgIMAG0362.jpg

IMAG0357.jpgIMAG0353.jpg

IMAG0354.jpgIMAG0356.jpg
IMAG0365.jpg
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

De två senaste dagarna har det varit lika underbara som vanligt, härlig väder och trevligt besök. :)

Härom kvällen snickrade vi en lucka till stallet, till baksidan, det kan ju inte vara ett stort hål i väggen där... :p: Vi funderar på att till nästa år skaffa några höns, så halva stallet och baksidan ska då bli hönshus/hönsgård. Morgonen därpå målade jag luckan så den passar in färgmässigt också. :)

Dassen har fått varsitt :msn_heart:, det gamla ett rött och det nya ett vitt.

Igår fick vi trevligt besök av Kåre & Solveig från Husbilsklubben, de hade ett paket med till oss. En fin liten skål fick vi, tack så mycket.
När vi fikat färdigt tog vi med dem och våra grannar Peter & Sussie på en traktortur genom Fåsås.

Senare på kvällen packade vi ner lite korvar, ved och filtar, och tog traktorn en bit bort på vägen för att grilla. Det var jättemysigt, inga knott eller mygg fanns det heller.

Väl hemma tog vi varsin lång varm dusch i bastutunnan för att sen krypa ner i sängen.

Idag ska vi måla vindskivorna till huset och till kvällen kanske det blir en resa till Rättvik och crusingen.

Bamsekram från Emma

IMAG0381.jpgIMAG0383.jpg

IMAG0384.jpgIMAG0386.jpg

IMAG0387.jpgIMAG0388.jpg

IMAG0389.jpgIMAG0390.jpg

IMAG0391.jpgIMAG0392.jpg

IMAG0393.jpgIMAG0394.jpg

IMAG0395.jpgIMAG0397.jpg

IMAG0398.jpgIMAG0399.jpg

IMAG0400.jpgIMAG0404.jpg

IMAG0406.jpgIMAG0408.jpg
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Oj oj, nu har vi varit i Fåsås nästan 2månader, tiden går så fort när man har roligt. :)

Vindskivorna blev nästan klara igår, ska måla andra gången idag på några, sen är de också klart. Det vore roligt om vi hinner börja göra någonting mer inne i huset innan veckan är slut, för på fredag är vår långvisit här i fäboden slut. :(

I helgen ska vi till Stockholm på bl.a kalas och sen nästa vecka måste vi fixa lite hemma i Bernshammar innan skolfotograferingen börjar.

Det har varit en helt fantastiskt underbar sommar i vårat paradis, som tragiskt nog börjar lida mot sitt slut... Men vi kommer säkert åka upp till Fåsås på helgerna så mycket vi kan.

Ja ja inte hänga läpp nu...

Jag har även passat på att plocka blåbär, ca 2L fick jag ihop. Jättegott. :)

Crusingen var proppfull av människor, fina bilar och kalasväder! :D
Vi träffade på Ylva och Ellen, barnbarn till en av våra grannar i Fåsås, så de satt med oss i hela kvällen och tittade på bilarna.

Igår var det en plåtslagare här som tätade runt skorstenen, det har visat sig regna in lite där... :rolleyes:

Ha det så bra i det vackra vädret!

IMAG0409.jpgIMAG0410.jpg

IMAG0411.jpgIMAG0412.jpg

IMAG0413.jpgIMAG0416.jpg

IMAG0418.jpgIMAG0419.jpg

IMAG0420.jpgIMAG0421.jpg

IMAG0423.jpgIMAG0424.jpg

IMAG0427.jpgIMAG0526.jpg
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Två arbetsamma månader. Dax att ta semester Emma!!!
Tack för din berättelse.
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Hej Hej, sista morgonen i Fäboden på ett tag...

Jag vill börja med att tacka, och Lasse med förresten, alla som har varit och hälsat på oss i sommar. Det har varit buskul! :D

Sen vill jag tacka alla som har läst "dagboken" och tittat på bilder, hoppas ni har haft en trevlig stund. Och till alla er som inte har hunnit hit i sommar men har varit sugna på att komma, så finns det fler chanser, vi kommer ju att vara här en hel del i höst och de helger som vi kan. Glöm inte att ringa först bara.

I går förmiddag kom Rune och hans fru hit från Strömstad, nyblivna HBK:are, och de har stannat över natten.
Tillsammans med dem och grannflickan Josefine och hennes morfar Per, tog vi en Grålle-tur med picknick och kanske fick jag sommarens finaste bild med alla på flaken i blomsterängen. :D

Vi lovar att alla som kommer hit och hälsar på ska få åka på en Grålle-tur om man vill och om vädret tillåter, sen finns det cyklar att låna om man inte har några egna.

På kvällen blev vi bjudna på middag, det var riktigt gott, grillad fläskfilé med ris och sås.

Eftersom jag gärna berättar hur det går för oss med stugan i höst har jag funderingar att döpa om tråden och ta bort ordet "sommar", då kan jag ju skriva i den när som helst. :)

Snart ska vi packa ihop och fara hemåt till eftermiddagen. Ha det så bra och en Bamsekram till er alla!

IMAG0428.jpgIMAG0429.jpg

IMAG0430.jpgIMAG0431.jpg

IMAG0535.jpgIMAG0539.jpg

IMAG0540.jpgIMAG0541.jpg
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En berättelse från Fåsås Fäbod

Åhhh! Vad fint det va!!

Vi var upp till Fåsås för ca 1,5 veckor sedan, och det var sååå fint. Gräset var lite långt såklart, men inte överdrivet, det gick ju att köra med klipparen.

IMAG0592.jpgIMAG0594.jpg

IMAG0595.jpgIMAG0596.jpg

Vi åkte upp för att göra i ordning lite inför vintern. Plockade in saker, klippte gräs, eldade i kaminen i huset, tömde ur vattnet ut vattenledningarna till bastuduschen och lite andra nödvändiga saker. Jocke var med och han åkte runt på sin moppe när han inte var med och klippte gräs. Jag tog en ridtur på Bettan, och det var skoj ända till det att hon hoppade till för något, jag tappade balansen och slog i tummen i sadeln så illa så jag blev tvungen att rida hem. Typiskt att man sitter och dagdrömmer, inte har 100% uppmärksamhet... Jag borde ju veta... Höger tumme var det också. Jag har fortfarande lite ont, så stukningen sitter i länge.

När vi var färdiga med allt så grillade vi korv och majs i slogboden. När vi satt där och åt så kommer det två husbilar som stannar till. De frågade om vi visste var de kunde stanna för natten, och vi berättade då om vår ställplats. De blev jätteglada och fick sig en fin kväll/natt i Fåsås.

Älgjakten skulle dra igång inom några dagar så det var ganska så mycket folk uppe i sina stugor.

Vi ska faktiskt åka upp till Fåsås i morgon igen, vi har då tänkt att måla väggar och tak inne i huset. Vi vill så gärna ha det klart innan vintern så vi kan vara där även då. Även en glasmästare kommer som ska kitta om fönstren och kolla hur man kan sätta dit fönster invändigt så att det blir som "dubbelglas"/tvåglasfönster.

Vi ska åka upp med husbilen, men jag tror att vi kommer att "test-sova" i stugan, vi blev så sugna på det när vi var uppe sist.

Våra kära vänner Monica och Mats från HBK kommer upp och hälsar på oss och det ser vi mycket fram emot.

Önskar alla en fin kväll och jag kommer lägga ut fler bilder och berätta om hur det gick i helgen.

Sov Gott!
 

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Hej på er, vilken trevlig läsning och fantastiskt fina bilder som lockar till ett besök vid erat paradis.
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En berättelse från Fåsås Fäbod

Vilken härlig toppenhelg!

Tack Monica och Mats för hjälpen med måleriet.

Vi har kommit långt i helgen, målat och fixat som bara den. Vi är jättenöjda. :D

Vi åkte upp i torsdagskväll och kom fram sent, det var kyligt och kolsvart. Stjärnorna lyste upp himlen och det var så fint. Sällan man ser stjärnorna så tydligt.

Vi ställde husbilen på ställplatsen och tog en promenad upp till stugan. Vi tände en brasa i kaminen, satt ner en stund nära varandra och bara mös tillsammans. Vi gick ner till husbilen igen och drack en kopp te, pratade om vad som skulle göras i helgen. Innan vi kröp ner i sängen gick Lasse upp till stugan och la in mer ved i kaminen medan jag diskade.

Sen somnade vi lugnt och tryggt i tystnaden, för i vårat paradis kan man höra den, tystnaden alltså. Helt fantastiskt.

Vi vaknade av morgonljuset som trängde in mellan husbilsgardinerna. På med kläderna och upp till stugan. Det var skönt att komma in i värmen som fanns kvar, för det var ganska så kyligt ute. In med ny ved och vips så brann det i kaminen igen. Härligt att få se allt i dagsljus igen. Vad vi har längtat efter dig Fåsås! :D

Ner till husbilen igen för att äta frukost och ta hand om lite fakturering.

Nu var det bara att sätta på sig arbetskläderna och börja jobba. Vatten från brunnen var vi tvungna att hämta till pannmuren så vi kunde få varmvatten. Lasse tände på och efter några timmar fanns det skönt varmvatten.

Ralf, glasmästaren kom och mätte fönster invändigt och kittade på utsidan. Det blev så bra. Lite färg på det så ser det tipptopp ut.

Jag började tvätta tak, väggar och fönster. Det tog ganska så lång tid, och det var ganska så jobbigt att jobba med händerna ovanför huvudet. Men det blev klart till sist.
Medan jag tvättade väggarna hittade jag några teckningar och datum på väggarna. Det äldsta datumet var från 1884!!

Lasse gick runt och fixade med småsaker, pratade med våra grannar och tog en tupplur i solen.

Mitt på dagen kom våra vänner Monica och Mats, jätteroligt att de ville komma och hälsa på igen i vår fäbod.

Mats följde med oss upp till stugan efter lunch och började måla tak.
Mörkret kom snabbt så vi hann precis klart med första strykningen.

Vi grillade på kvällen och åt inne hos Mats och Monica, sen tittade vi på IDOL på Tv4.

Sen sa vi Got Natt.

Lördag morgon var också fin men kylig. Dagen var härligt solig. Vi målade fram till lunch och sen åkte vi in till Mora för att köpa mer färg och lite mat.

Eftermiddagen gick också åt till att måla, och vi han långt. :D

På kvällen tittade vi på Tv och hade det trevligt tillsammans i Mats och Monicas Concorde.

Tyvärr blev det sent så vi var trötta på söndagsmorgonen.

Söndagen gick till att måla det sista på väggarna och vi hann måla fönstren en gång.

Eftersom våra vänner bor utanför Göteborg så hade de väldigt långt att åka hem, så vi tog en traktortur med lunch innan de åkte hemåt. Jättemysigt.

Jag och Lasse målade klart och städade efter oss innan vi också till sist åkte hemåt.

Nu är väggar och tak och nästan fönstren färdigmålade, så nu är det golvet som står på tur, det ska slipas och såpas. Och vi ska också snickra säng såklart.

Vi längtar redan tillbaka och då ska våra fönster vara klara.

Tack för att Du/Ni tog er tid att läsa. Ha en fin kväll.

Kram Emma

IMAG0612.jpgIMAG0613.jpg

IMAG0614.jpgIMAG0615.jpg

IMAG0616.jpgIMAG0617.jpg

IMAG0618.jpgIMAG0619.jpg

IMAG0620.jpgIMAG0621.jpg

IMAG0622.jpgIMAG0623.jpg

IMAG0624.jpgIMAG0625.jpg

IMAG0626.jpgIMAG0629.jpg

IMAG0632.jpgIMAG0634.jpg

IMAG0635.jpgIMAG0640.jpg

IMAG0641.jpgIMAG0642.jpg

IMAG0644.jpgIMAG0645.jpg

IMAG0646.jpgIMAG0647.jpg

IMAG0649.jpgIMAG0650.jpg

IMAG0651.jpgIMAG0652.jpg

IMAG0653.jpgIMAG0654.jpg

IMAG0655.jpgIMAG0656.jpg

IMAG0657.jpgIMAG0658.jpg

IMAG0659.jpgIMAG0660.jpg

IMAG0661.jpgIMAG0663.jpg

IMAG0666.jpgIMAG0667.jpg

IMAG0668.jpgIMAG0669.jpg

IMAG0670.jpgIMAG0671.jpg

IMAG0672.jpgIMAG0673.jpg

IMAG0674.jpgIMAG0678.jpg

IMAG0679.jpgIMAG0685.jpg

IMAG0686.jpgIMAG0687.jpg
 

JoYLos

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
2066
Medlemskap
2024
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Oj vad ni har jobbat på bra och fått sååå mycket fixat, sedan vi var uppe hos er. Rummet blir verkligen ljust o fint när ni målat.
Jätte duktiga är ni.
Önskar er en fin höst
Kram
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En berättelse från Fåsås Fäbod

Hej Hej!

Nu händer det verkligen grejer!! Åhh, det blir så fint, tycker jag alltså.... ;) :D Och Lasse med förståss. :)

Vi åkte upp till Fåsås igen i fredags, vi hade bestämt att vi skulle slipa golvet och spackla igen kvisthål.

Vi stannade till på CRAMO i Borlänge för att hyra golvslip och elverk. Lasse hade tagit med två av våra elverk, men inget orkade med den stora golvslipen... Så det blev att hyra ett... :p:

Väl uppe i fäboden var det kolsvart, bara stjärnorna som lyste upp himlen. Lika strålande som vanligt. Lugnet infinner sig, alla bekymmer (de få jag har...haha...) försvinner, tiden stannar och man vill ALDRIG åka tillbaka hem. Jag trivs så bra i Fåsås att det nästan är löjligt... :msn_heart: Jag hör hemma där känns det som.

Det var väldigt roligt att komma tillbaka och se hur fint vi gjort sist.

När vi eldat i kaminen gick vi ner till husbilen och tittade på IDOL.
Morgonen där på körde vi upp husbilen och släpet till stugan, att bära slip och elverk dit upp kom inte på fråga. Tungt tungt!

Innan vi tände kaminen denna dag så sotade vi den och städade ur den så det blev fin igen

Efter lite justeringar på golvslipen så fick Lasse kläm på hur man skulle göra. Egentligen hade vi tänkt att hyra in en fimra som skulle göra detta åt oss, men det var sjukt lång väntetid och inte speciellt billigt heller. Vi vill ju få ordning nu!! :D

Jag har egentligen inte gjort många knop denna helg, jag har hållt i en sladd... väldigt betungande...*haha* Men nog så viktigt, Lasse ville hur som helst inte slipa utan att jag höll undan den så han kunde jobba så bra som möjligt. Jag känner mig nöjd, var inte i vägen en enda gång! ;):D *haha*
Lasse gjorde ett mycket bra jobb, golvet blev toppenbra. Inte helt slipat utan det ser fortfarande lite gammalt ut. Snacka om att det inte var speciellt slätt,gropigt på vissa ställen och folk har absolut huggit ved i golvet bredvid spisen. Många "hugg" i det golvet kan man säga, och de flesta syns fortfarande.

Sen hittade jag några symboler i golvet, har sett dem någon annan stans i huset också... Kommer inte ihåg var... Och ett "E", jag tar det som ett tecken... "E" som i Emma. ;)

På kvällen värmde vi vatten i pannmuren och eldade i bastun. Det var jättemysigt med tända ljus och en härlig bastu med efterföljande varm dusch.

På söndagen spacklade Lasse kvisthål och jag fixade lite med ved och plockade in lite fler saker inför vintern. Jag städade även ur vår lilla hall och det fina skåpet i stora rummet.

Sen tog vi en promenad till Lasses syster för att mata hästarna med lite morötter. De sista bildern aär från deras kök. Vi fick sällskap tillbaka och vi tog en gemensam fika med Kerstin och Macke.

Vi plockade ihop våra saker och rullade sakta iväg i mörkret. Hej då Fåsås!

Vi sov över i Borlänge då vi skulle lämna tillbaka grejerna på CRAMO kl 07.00.

När vi gjort det åkte vi hem för att träffa Jocke, han har lov denna vecka och ska bo hos oss i två veckor nu. Han har blivit så stor, ojoj. 15år, tiden går fort.

Nästa projekt i Fåsås blir att måla över kvisthål, sätta dit socklar och behandla golvet. Vi får se om det blir så.

Ha det så bra! Kram Emma

IMAG0689.jpgIMAG0691.jpg

IMAG0692.jpgIMAG0693.jpg

IMAG0694.jpgIMAG0695.jpg

IMAG0699.jpgIMAG0700.jpg

IMAG0701.jpgIMAG0702a.jpg

IMAG0703.jpgIMAG0703a.jpg

IMAG0704.jpgIMAG0704a.jpg

IMAG0705.jpgIMAG0705a.jpg

IMAG0706a.jpgIMAG0707.jpg

IMAG0709.jpgIMAG0710.jpg

IMAG0711.jpgIMAG0713.jpg

IMAG0714.jpgIMAG0715.jpg

IMAG0716.jpgIMAG0717.jpg

IMAG0718.jpgIMAG0719.jpg

IMAG0720.jpgIMAG0722.jpg

IMAG0723.jpgIMAG0724.jpg
 
Toppen