• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Hej Hej!

Här kommer ännu en "kapitel" om vad som hänt i vår stuga, och en hel del bilder. :)

Vi kom hem för någon dag sedan, efter en hel veckas vistelse i stugan I Fåsås. Och det har hänt massor!! Nu är det bara ett par sängar och ett enklare kök som saknas för att vi ska kunna vara där utan husbilen.

Vad har vi gjort då? För att berätta det kort så har vi varit i Leksand och tittat på tarrsängar, men Lasse ville så gärna göra dem själv så vi har köpt virke till dem i stället för färdiga sängar.
Vi har oljat golv, målat socklar, fixat dit tvåglasfönster, ridit, bastat och duschat, pysslat och promenerat. Haft en helskön stund helt enkelt.

Vi har fått en ny bekantskap som heter Roland. Han kom över till oss en kväll och spelade luffaschack och snackade lite skit. Nästa dag gick vi över till honom för att se hur han hade det i sin stuga och det var litet och mysigt precis som i vår stuga. En rolig grej som fanns i hans stuga var en ganska så låg bjälke i taket. Det var en skogräns berättade han. Förr i tiden fick man inte gå över den om man inte blivit inbjuden, luffare fick heller inte komma över den sk skogränsen. På en av bilderna ser ni bomärken som satts dit på den stocken för länge sedan. Roland berättade också att det finns 129 tomter i Fåsås, det är många det tyckte jag. Undrar hur många stugor, lador och härbren det finns?

På vår promenad en dag gick vi förbi Enar och Siv, de var inte hemma, men vi fick se att det hängde en död tjäder i deras ena lada. Stor och grym såg den ut att vara. Inte i det här tillståndet, men väl levande såg det inte ut som en fågel man kelar med direkt...

Ja som sagt, någon mer husbil blir det inte upp till Fåsås denna vinter har vi tänkt utan det blir till att snickra säng så vi har någon stans att sova. Annars duger en madrass på golvet gott en natt eller två till det blir färdigt.

Tyvärr kommer inte bilderna i den ordning som är tänkt, men det får gå ändå! :p: :D ;)

Ha det så bra allesammans!

IMAG0006.jpgIMAG0007.jpg

IMAG0010.jpgIMAG0011.jpg

IMAG0013.jpgIMAG0738.jpg

IMAG0758.jpgIMAG0759.jpg

IMAG0760.jpgIMAG0761.jpg

IMAG0763.jpgIMAG0764.jpg

IMAG0766.jpgIMAG0769.jpg

IMAG0774.jpgIMAG0775.jpg

IMAG0776.jpgIMAG0777.jpg

IMAG0779.jpgIMAG0780.jpg

IMAG0783.jpgIMAG0785.jpg

IMAG0786.jpgIMAG0787.jpg

IMAG0790.jpgIMAG0792.jpg

IMAG0793.jpgIMAG0794.jpg

IMAG0799.jpgIMAG0800.jpg

IMAG0804.jpgIMAG0810.jpg

IMAG0814.jpgIMAG0815.jpg

IMAG0820.jpgIMAG0822.jpg

IMAG0824.jpgIMAG0831.jpg

IMAG0838.jpgIMAG0840.jpg

IMAG0843.jpgIMAG0846.jpg

IMAG0847.jpgIMAG0848.jpg

IMAG0850.jpgIMAG0852.jpg

IMAG0853.jpgIMAG0857.jpg
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Nu har vi någon stans att sova!

I helgen som var har vi byggt ihop våra sängar, det blev himla bra. Tycker vi själva i alla fall. Det blev två stycken tarrsängar med måtten 120x190, så åtta sovplatser totalt.

Vi började med att åka till vår granne Olle hemma i Gisslarbo, för att låna hans stora såg.

Vi åkte upp i Torsdags kväll och fick lov att sova på filtar på golvet... Aj aj, stackars rygg... :santa1:

Sen var det bara att börja att snickra, och man kan säga att det inte finns någon rak linje att gå efter i vår stuga. Lasse har varit jätteduktig som lyckats få dit allt så bra. Jag har försökt att vara den bästa hantlangare jag kunnat och varit så behjälplig som möjligt.

Både fredag och lördag blev det att åka till brädgården i Mora för att komplettera. Sen var vi och hälsade på Lasses systers korvfabrik som ligger inne i Mora, det var annorlunda och spännande att få se. Aldrig har jag sett så många Falukorvar. :santa1:
Och tillslut blev båda sängarna klara på lördagskvällen.

Det blev toppen!!

Söndagen gick till för att städa och mäta hur långa gardiner det skulle bli. Så det är det jag håller på med just nu i skrivande stund, och det går ganska så bra.
Sen spelade Lasse på sin pappas gamla vevgramofon, helt otroligt att den fungerar, den är väl nästan 100år gammal. :holly-1-icon:

För er som undrar om stormlyktor och "spritköket" jag skrev om i en annan tråd, så har stormlyktorna kommit upp till stugan, men vi har inte testat dem ännu. Köket väntar vi på reservdelar till.

På fredag morgon hämtar vi Jocke och sen ska vi fira både jul och nyår i stugan, det kommer att bli fantastiskt.

God Jul alla HBK-vänner

IMAG0875.jpgIMAG0877.jpg

IMAG0878.jpgIMAG0880.jpg

IMAG0881.jpgIMAG0882.jpg

IMAG0883.jpgIMAG0884.jpg

IMAG0885.jpgIMAG0886.jpg

IMAG0887.jpgIMAG0890.jpg

IMAG0892.jpgIMAG0893.jpg

IMAG0894.jpgIMAG0895.jpg

IMAG0899.jpgIMAG0900.jpg

IMAG0901.jpgIMAG0902.jpg

IMAG0903.jpgIMAG0904.jpg

IMAG0905.jpgIMAG0906.jpg

IMAG0907.jpgIMAG0908.jpg

IMAG0909.jpgIMAG0910.jpg

IMAG0912.jpgIMAG0913.jpg

IMAG0914.jpgIMAG0915.jpg

IMAG0919.jpgIMAG0920.jpg

IMAG0921.jpgIMAG0922.jpg

IMAG0923.jpgIMAG0924.jpg

IMAG0925.jpgIMAG0926.jpg

IMAG0928.jpgIMAG0929.jpg

IMAG0933.jpgIMAG0937.jpg

IMAG0938.jpgIMAG0939.jpg

IMAG0941.jpgIMAG0942.jpg

IMAG0944.jpgIMAG0945.jpg
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Heej!! & god fortsättning, eller vad man nu säger.

Hoppas att ni har haft det lika underbart som vi under julen. Jo, för det blev bara en jul i Fåsås, inget nyår tyvärr... Jocke berättade på juldagen att det skulle vara fest hemma i Kolsva med hans kompisar, och att han väldigt gärna ville gå på den festen. Vad gör man?!? Vi bestämde att vi skulle åka hem på nyårsafton efter frukost så Jocke kunde vara med sina kompisar. Inte direkt vad jag ville, men Jocke ställde upp på att vara i Fåsås hela julen, så då ställde vi upp på att han skulle få fira nyår med sina kompisar. Alla nöjda och glada.

---------------------------------------------------

Vi börjar den 23 dec, dagen innan julafton.

Vi hämtade Jocke på morgonen hemma hos sin mamma, och vi rullade vidare mot Dalarna, mot Fåsås, mot paradiset.
Lite snö, lite trafik på vägarna, och julmusik på radion...

Ca 3 minusgrader och lite snö mötte oss när vi kom fram. Självklart var det kallt i stugan så på med tofflorna och mössan fick vara kvar på huvudet en stund.

Lasse tände brasan medan jag och Jocke bar in saker från bilen. Mörkret kom snart och vi gick på jakt efter en julgran, efter lite letande så hittade vi en lagom stor och fin gran som jag och Jocke pyntade när vi kom hem. Värmen kom upp i stugan redan efter någon timme och det kändes varmt och skönt att komma in i stugan igen. Lasse och Jocke satte upp sänggardinerna medan jag satte upp gardinerna i fönstret.

Timmarna gick och det blev dax att sova.

JULAFTON!!
Det hade snöat under natten så nu var det ca 6cm snö som täckte marken, toppen! Jag och Jocke byggde en snölyckta och det blev tomtegröt med skinksmörgås till frukost. Och en kopp te såklart.

Jocke och Lasse spelade lite gitarr och jag gjorde clementindekorationer att hänga upp i fönstren innan det blev dax att börja med julmaten. Jag hade förberett både skinkan, köttbullarna och jansson hemma innan vi åkte, bara att värma det som skulle värmas på. Mumsigt gott blev det.

Jag ville så gärna titta på Kalle Anka kl.15.00 så Lasse hade tagit med vår lilla Tv som vi brukar ha i husbilen till stugan. Till Tvn blev det lite glögg och lussekatt.
Där efter delade vi ut julklapparna, inte så många men det är väl tanken som räknas, eller hur?! Jag fick små högtalare som jag kan koppla in till min telefon, funkar toppen och vi använde dem lite för att lyssna på radio på i stugan. Jocke fick en mc-hjälm då han nyss fått sitt moppekort och Lasse fick några tekniska små prylar.

Timmarna gick och det blev mörkt, vi myste tillsammans i stugan, spelade kort och hade det allmänt trevligt.

På juldagen fixade vi med stromlycktorna och spritköket, och vi fick fart på allt ihop. Snacka om att stormlyktorna lyser starkt när man väl fått igång dem, helt otroligt.

Snön försvann och Jocke passade då på att åka lite Fiddy (liten motorcykel), och jag och Lasse har promenerat en del i fäboden.

Ena dagen bestämde vi oss för att vi skulle bli lite rena, så vi hämtade massor med vatten från brunnen, eldade i både bastun och pannmuren och till kvällen blev det en skön bastu och dusch.

Våra grannar Märta och Mats, och Margit och Lasse har varit på besök i olika omgångar. Precis som jag skrivit förut så har vi jättetrevliga grannar.

Sen kom Gudrun.... Stormen... Det blåste ganska så rejält den kvällen och natten. På morgonen såg vi inga direkt synliga spår på vår tomt, till en början.... Men när Jocke efter frukosten tittade ner över grannens tomt och ner på ställplatsen, så säger han plötsligt. "Emma, jag tror det ligger ett träd där nere". Visst var det så, en av de stora granarna hade fallit från stenröset och in på grannens tomt. Granen var helt rutten inuti och en till mindre tall hade fallit i stenröset. Tur att ingen eller inget kom till skada. Nästa gång vi åker upp ska vi ta hand de fallna träden, för denna gång var ingen motorsåg med.

Jocke tog sin Fiddy och åkte runt fäboden och det visade sig att en hel del träd hade fallit, en del mer oturligt än andra.

En dag gjorde vi en utflykt först till Rättvik och sedan till Mora. Jocke hade börjat få lite långtråkigt i stugan så han ville se något annat. Vi köpte en lampa i Rättvik att ha ovanför matbordet och i Mora gick vi på grannens fik.

Väl hemma igen så satte Lasse upp lampan och i den sattes en 1w LED-Lampa. Sen borrade han i ytterväggen och drog kabel och satte upp ett eluttag, som går till ett elverk som står i stallet. Så nu kan man använda damsugaren med "två hål i väggen" och ett elverk i stallet om man vill. Till lampan över bordet har vi ett fritidsbatteri.

För att summera denna jul i Fåsås så har vi spelat mycket kort, Lasse och Jocke har spelat gitarr, jag har stickat på min halsduk och läst en bok, myst framför brasan, umgåtts och gjort saker tillsammans, promenerat, ätit god mat och bara tagit det lugnt.

Bamsekramar från Emma


IMAG0076.jpgIMAG0077.jpg

IMAG0078.jpgIMAG0079.jpg

IMAG0080.jpgIMAG0081.jpg

IMAG0959.jpgIMAG0960.jpg

IMAG0961.jpgIMG_2326.JPG

IMG_2331.JPGIMG_2339.JPG

IMG_2344.JPGIMG_2351.JPG

IMG_2358.JPGIMG_2359.JPG

IMG_2366.JPGIMG_2372.JPG

IMG_2377.JPGIMG_2378.JPG

IMG_2380.JPGIMG_2382.JPG

IMG_2384.JPGIMG_2385.JPG

IMG_2388.JPGIMG_2390.JPG

IMG_2391.JPGIMG_2392.JPG

IMG_2406.JPGIMG_2423.JPG

IMG_2424.JPGIMG_2429.JPG

IMG_2432.JPGIMG_2439.JPG

IMG_2442.JPGIMG_2446.JPG

IMG_2449.JPGIMG_2450.JPG

IMG_2451.JPGIMG_2452.JPG

IMG_2457.JPGIMG_2459.JPG

IMG_2464.JPGIMG_2465.JPG
 
H

hianders

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Emma! Du får snart ändra rubriken på tråden, det är ju knappast sommar nu :)

fru hianders/Inger
:msn_wink:
 
M

Mindin

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Vad kul att se och höra att stormlyktorna kommit till användning!!!
de trivs säkert bättre hos er än i en kartong i en källare... :msn_wink:
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Emma! Du får snart ändra rubriken på tråden, det är ju knappast sommar nu :)

fru hianders/Inger
:msn_wink:


Hej Inger, jag håller med, men hur ändrar jag namn på hela tråden? :msn_question: Någon som kan hjälpa mig?

Kram Emma
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Lite tveksam till att ändra i rubriker. Försvårar nog framtida sökningar

Kanske inte gör så mycket i trådar under markisen - men absolut inte i faktatrådarna!
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Lite tveksam till att ändra i rubriker. Försvårar nog framtida sökningar

Kanske inte gör så mycket i trådar under markisen - men absolut inte i faktatrådarna!


Smart tänkt, så får det bli. Jag behåller namnet på min tråd och det blir ju snart sommar igen. :msn_wink: :msn_rainbow:

Kram Emma
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Det är snart sommar igen och då stämmer rubriken:bock:
Ser att en fågelholk har fallit i stormen:msn_weird:
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Hej Hej, nu sitter vi i stugan i Fåsås och har det varmt och skönt. Nästan lite för varmt för tillfället... :msn_wink: Kaminen värmer bra!

Vi fick ett samtal från Landvetter i torsdags, det var Mats och Monica som ville komma upp till Fåsås och hälsa på. Jocke skulle ändå till sin mamma så det passade ju jättebra. Mats och Monica kom upp redan på torsdagskvällen, men vi dök inte upp för än ett dygn senare.

Våra vänner är också med i HBK så givetvis hade de sin husbil med sig, så de behövde inte frysa. :msn_laugh:

Denna helg har varit jättetrevlig, vi har promenerat, sjungit, spelat kort, ätit god mat och umgåtts.

När vi åkte från Fåsås sist så var det ingen snö kvar och ca -3grader. Snacka om att det var ett vinterlandskap vi kom upp till denna gång. 25cm snö och 10 minusgrader! Så det var bara till att skotta för att komma fram med bilen till huset. Kallare blev det och i morse (måndag) var det 16 minus. Det är tur att vi har frigolitsits på dasset... *haha*

Sen har det varit ett otroligt månsken hela helgen, vi behövde inte ens pannlampa för att se att skotta. Det var så häftigt att både jag och Lasse gav oss ut för att fotografera dessa underbara kvällar. Lasse lyckades bäst, grabben som kan kameran. Fantastiska bilder älskling!

Vi vet inte hur länge vi stannar denna gång, men vi har allt jobb med oss så vi behöver inte bestämma när vi ska åka hem. :msn_star: Det är fantastiskt här, så det kan vänta med att åka hem. :msn_laugh:

Kram till er alla!

IMAG0973.jpgIMAG0975.jpg

IMG_2473.JPGIMG_2474.JPG

IMG_2477.JPGIMG_2478.JPG

IMG_2480.JPGIMG_2483.JPG

IMG_2488.JPGIMG_2491.JPG

IMG_2493.JPGIMG_2494.JPG

IMG_2495.JPGIMG_2496.JPG

IMG_2497.JPGIMG_2499.JPG
 
H

hianders

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Snyggt Emma & Lasse! Speciellt bilderna 3 och 4!!! Man känner sig nästan som ung igen när man åkte skidor i månskenet! Kommer ni som är lite äldre ihåg Sport-60?!!

fru hianders/Inger

PS Precis lagomt antal bilder som man kopplar ihop med det skrivna:msn_wink: DS
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Jag trodde att det var damm på bildskärmen, men det var Lasses stjärnor. De du Lasse - nu fick du till de:msn_laugh:. Snyggt!!!
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Hej hej!

Fem minus och en massa snö, ja så ser det ut här utanför fönstret.
Det har snöat två nätter i rad så nu har vi kanske 30cm av den vita och kalla snön.

Sen sist så har vi haft trevligt besök av familjen Lindmark. Helena, Tobbe, Ellen och Ylva kom och fikade och spelade kort med oss en kväll.

Sen har vi varit i Färnäs och dansat. Mora Dansklubb, som håller kurser i både bugg, foxtrot och en massa andra danser, hade danskväll i torsdags. De håller till i Färnäs bygdegård och det var en trevlig lokal med trevliga människor.
Jag hade inga skor med mig hit för att kunna dansa, så jag var tvungen att åka in till Mora och köpa skor. När jag kom hem så fick jag se varför jag just köpt rätt skor... Det stod ju mitt namn i dem... :msn_wink:

Vi har också installerat läslampor i sängarna, det blev himla bra.

Ha en skön söndag!!


IMAG0977.jpgIMAG0979.jpg

IMAG0980.jpgIMAG0981.jpg

IMAG0982.jpgIMG_2522.JPG

IMG_2523.JPGIMG_2524.JPG

IMG_2525.JPG
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Hej hej!

Under de sista dagarna blev det en hel del promenader och det var en skogsmaskin som höll på att gallra ordentligt i ett skogsparti så det blir öppet och fint där.

Vi satte upp en gammal "pinne" ovanför mitt lilla kök, där man kan torka handdukar eller hänga något fint om man vill. Det blev mycket hemtrevligt och "pinnen" har jag sparat från den gamla sängen som stod i huset när vi köpte stugan. Sen har jag slipat den och Lasse hjälpte mig att borra hålen.

Vi har var ju på dans i Färnäs bygdegård, och vi passade på att åka dit redan på söndagen igen. Då var det dax för riktiga buggkurser och vi fick vara med och hjälpdansa, det var jätteskoj. Sen tittade vi på en liten stund när de hade tävlingsträning innan vi åkte hem.

Bilen på bilden är ett "konstverk" som någon i Färnäs har gjort i sin vedstapel. Kortet är taget sent, därför blev det inte så bra med mobilkameran, men jag ville visa i alla fall för jag tyckte det var lite roligt.

Vi har kollat vädret på datorn, och tidigare i dag var det -14grader och lite snöoväder i Mora. Men hemma här i Bernshammar har det legat på ca -7 och 2cm snö, mulet som bara den.

Jocke kommer till oss i morgon, så nu dröjer det ett tag innan vi far upp till Fåsås igen.

Tusen tack till alla er som läser.

Kram Kram

IMAG0984.jpgIMAG0986.jpg

IMAG0988.jpgIMAG0989.jpg

IMAG0990.jpgIMG_2526.JPG

IMG_2527.JPG
 
F

F.d. 8656

Guest
Sv: En sommarberättelse från Fåsås Fäbod

Det har blivit vår i Fåsås på riktigt! :)

Vi kom upp till stugan i torsdags kväll, och jag blev så glad i hela kroppen att om jag kunnat så skulle jag ha kramat om stugan. Tyvärr räckte armarna inte till... ;)

Påsken har varit en härligt solig men lite kall helg. Vi har promenerat, och kommit på en slinga så vi får med nästan alla vägar i byn, det är bara några små snuttar som inte kommer med, för vi tänkte att vi inte skulle gå två gånger någon stans. Resultatet blir 6,2km, och det går vi morgon och kväll, frisk luft och motion är alltid bra. :)

Om ni läst tidigare inlägg så kanske ni kommer ihåg den stora granen som föll i jul-stormen. Den föll ju på grannens tomt och som tur är, är han duktig med motorsågen. Han har hjälpt oss att kvista av stammen och såga upp den, så nu under påskhelgen har vi börjat göra en hög till Majbrasan.

En del av grenarna kändes som mindre träd, inte grenar, det är helt otroligt hur mycket grenar det finns på en gran... :D

Under valborgshelgen kommer vi att ta med husbilen upp hit och det ska bli jättetrevligt. Då har vi som två hem här...:)

Vi har även varit på cykeltur, och snacka om att man blir öm i baken när man inte är van. Vi har ju inte cyklat sedan förra sommaren. Ena dagen blev det 8km och idag har vi cyklat fram och tillbaka till Moraklockan, 18km, där vi tog en fika. Hoppas benen vill bära min kropp i morgon... :)

Vi tänkte stanna i Fåsås till den 15:e mitt på dan, sen ska vi hem och "ta emot" Knut och hans fru som varit i Australien hela vintern. Deras husbil har ju stått hemma hos oss under tiden.

Är det någon som vill komma och hälsa på oss under veckan är ni hjärtligt välkomna, bara att slå en signal. 070-551 11 85

Ha det så bra! Kram Emma

IMAG1057.jpgIMAG1059.jpg

IMAG1060.jpgIMAG1062.jpg

IMAG1065.jpgIMAG1066.jpg

IMAG1067.jpgIMAG1068.jpg

IMAG1069.jpgIMAG1071.jpg

IMAG1072.jpgIMAG1073.jpg

IMAG1075.jpgIMAG1076.jpg
 
Toppen