• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp en rookie...

F

F.d. 5824

Guest
Hej,

Börjat hänga här mer och mer. Det vankas husbilsköp och det är för mig en ny värld. frågorna är många...

Vore väldigt tacksam om man kunde få svar på lite frågor.

1. Finns det någon guide på vad man ska titta på när man köper husbil?
Hade väldigt gärna följt någon typ av instruktion på vad det är man bör kontrollera. Vanliga fel samt dyra fel. Hur kontrollerar man snabbast/bäst att allt fungerar under rätt förhållanden.
Nu tänker jag mest på bodelen men det finns säkert andra rookies som vill ha hjälp med hela bilen.

2. Brukar det vara svårt/krångligt att spänna fast en barnstol i en husbil?
Har en tvååring som gärna vill följa med...

3. Är nyfiken på en Frankia -88 bygd på Fiat, något speciellt man ska vara uppmärksam på? Motorn är en bensinare på 75hk med kamkedja.

Alla svar tas tacksamt emot!
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en rookie...

Hej
På en bil av den åldern gäller att man gör en nogran fuktest med riktig mätare. Det är mycket vanligt med fukt i så gamla bilar. Det gäller också att leta efter rost.
Om du hittat en bil utan fukt och rost så gäller kontrol av drivlina dvs motor, växellåda koppling, drivknutar framvagn mm. Här går det att reparera vilket knappast gäller större fukt eller rostskador men det kan ändå bli dyrt och reservdelar finns inte alltid nya utan skroten med beg delar kan gälla. Om allt ovan är ok så kolla också panna, gasolinstallation samt kylskåp. Gasolslangar skall vara bytta flera gånger på en bil av den åldern. De skall vara max fem år gamla. Sytemet bör provtryckas. Sist ta en titt på däcken. Husbilar av den åldern körts oftast litet varje år så däcken slits inte ut, de torrspricker sönder. Om du efter alla kontroller ovan hittat en pärla (dom finns) så provkör en längre tur. Det är ingen modern bil vi här pratar om vilket gör att körställning ljudnivå mm ligger ganska långt från moderna bilar. Det gäller att ha tålamod och ta det l roligt som man säger i danmark. Man kan ha mycket kul i en gammal husbil och hittar man en pärla är köpet mycket prisvärt men se upp ordentligt för det finns mycket skrot till försäljning som för länge sedan borde skrotats. Ang priset så är det här helt skicket som avgör. Många säljare har helt orealistiska uppfattningar om vad deras bilar är värda.
En mellanklassbil från 88 är gammal och kräver troligen en hel del omvårdnad och hädighet vilket skall avspeglas av priset som skall vara lågt. Lycka till med husbilsköpet:)
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Hjälp en rookie...

Har för mig att tidningen Husbil Husvagn hade en artikel med checklista för ett par år sedan, kolla med dom.
Skall du köpa en äldre bil finns det hur mycket som helst att tänka på.
Kom ihåg att en gammal bil är just, gammal.
Miltal är nog mindre viktigt än mycket annat.

Köpte själv en Pilote 89a för snart sex år sedan. Under en bils liv blir det alltid någon ägare som får ta "smällen"
I mitt fall blev det jag förstås. Sitter med en bil som jag inte kan (vill inte dessutom) sälja, anledningen är följande.
Inköp 2006 130.000:-
Kostnader fram till idag strax under 100.000:-
Bilen står mig alltså i en bit över 200.000:- Värde? I bästa fall 130.000:-
I det här läget är det många som kroknar, säljer och går vidare i livet. Nästa köpare får en bil som rullar många år utan problem. Har själv gjort det med en båt. Har beslutat mig för att behålla "Pärlan" och njuta av charmen i en gammal husbil med mycket träkänsla.

Lite synpunkter och råd.

1. Helintegrerad eller alkovbil?
En alkovbil har mer plåt i fronten = mer rost och har dessutom större luftmotstånd = Högre driftkosnad.

2. Bensin eller diesel?
Fick på skallen i en tidigare tråd när jag rackade ner på bensinarna. Gör din egen bedömning, provkör rejält och ta dig till en rejäl uppförsbacke. Ork, ljudvolym? Många av de här gamla bilarna finns med flera motoralternativ. Om jag skulle välja mellan en 75hästars bensinare och en 95hästars torbodiesel blir valet enkelt. I min värld har dieseln mer kraft, ork och går tystare = Lägre varvtal. Det finns självklart dom som har andra uppfattningar. Gå på ditt eget sunda förnuft = Provkör ordentligt.

Hur har den förvarats?
Gör alltid en fuktkontroll. Det behöver inte lukta i bilen för att den skall vara fukltskadad.

Vi börjar framifrån.
Kolla rost, kryp under. Drivknutar och spindelleder, Bytta? När? Glappt?
Startbatteri, status? När bytt. Vad är åtgärdat på motorn? Kamrem/kedja status?
Däck! Hur långt kvar på mönster? HUR GAMLA? Däck åldras och kan vara livsfarliga trots att dom SER bra ut, fråga en däckverkstad. Hade själv en däcksprängning för två år sedan, unnar ingen annan den upplevelsen i 90 km/h.
Gasolen! Kolla slangarna, det står oftast datum på, provtryckt vid senaste besiktning? En gasflaska bör alltid ingå vid köp.
Kontrollera all gasolutrustning så den fungerar. Om den pajjar en vecka efter köpet kan du inte göra mycket åt, för går sönder gör den förr eller senare. Har du ett specialkylskåp (t.ex. hjulhusskåp) som jag har kostar ett nytt nästan 10.000:- med montering. Kolla värmaren och att fläkten ger rejäl effekt (att det blåser ordentligt i utsläppen runt om) Dåligt drag, kan bli dyrt.

Kolla gråvattentankar så inget är igensatt. Har du kassettoa, kolla så spoling och allt annat fungerar.
Förbrukningsbatterier, status. När bytta.

Bakvagnen!!!! De bakre fästena till fjäderpaketen brukar rosta bort = Körförbud och renovering av bakvagn = Dyrt

Gör en helhetsbedömning
Ser det välvårdat ut brukar det ofta stämma. Använd förnuftet.

Bli nu inte avskräckt av ovanstående men följ råden så slipper du rulla ner i alla dom gropar jag varit i under resans gång.
En sak är säker, ni kommer aldrig att ångra ert husbilsköp. Husbil är frihet och glädje på hjul.
Lycka till!!!
 

Gudby

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
15284
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en rookie...

Hej ! Jag rekomenderar inte en sådan bil, jag hyrde en sådan för ett par år sen och det regnade in i den speciellt vid röret för tv antennen + att man kunde inte fylla på fullt med vatten för då rann det ut inne i bilen + det värsta av allt var för liten motor måste växla ner i uppförsbacke samt planera omkörningar, kompisen hade en turbodisel och hade inga problem alls med backar, dessutom behövde han bara tanka 2 gånger på 120 mil, jag fick tanka 5 ggr. Värt att tänka på. Lycka till.
Har nu i år själv köpt en 2010 fiat med turbodisel och 130hk, går som en pärla behöver inte ens växla ner fast man ligger på sexans växel.
/ Benke
 
F

F.d. 5824

Guest
Sv: Hjälp en rookie...

Bestliner, gomer och godby,

Tack för väldigt mycket bra information!

Nu har jag desto mer att kolla upp inför helgens provtitt.

Det är bensin och kamkedja. Att det går segt i backar gör mig inte så mkt. Resan får bli lite av nöjjet. Som första bil vill jag inte lägga många extrapengar bara för att slippa växla i en backe.

Nu då, hur gör man med bilbarnstol för en tvååring?

Hej ! Jag rekomenderar inte en sådan bil, jag hyrde en sådan för ett par år sen och det regnade in i den speciellt vid röret för tv antennen + att man kunde inte fylla på fullt med vatten för då rann det ut inne i bilen + det värsta av allt var för liten motor måste växla ner i uppförsbacke samt planera omkörningar, kompisen hade en turbodisel och hade inga problem alls med backar, dessutom behövde han bara tanka 2 gånger på 120 mil, jag fick tanka 5 ggr. Värt att tänka på. Lycka till.
Har nu i år själv köpt en 2010 fiat med turbodisel och 130hk, går som en pärla behöver inte ens växla ner fast man ligger på sexans växel.
/ Benke


Tack för input!

Dock, tror jag inte att alla dom här bilarna har samma problem. Dock glad för dina fel, då kan jag vara extra nogrann när jag kikar på den här modell.

Låter inte bra att det rinner vatten inne i bilen. Vad var det för modell?

Att man behöver växla i nedförsbacke gör mig inte alls så mkt. Det kan gott vara värt några hundra tusen att rycka lite spaken. Bråttom har jag inte heller tänkt att ha så om det så bara går i 40 uppför hallandsåsen så kommer jag nog bara flina åt det. Har ju en MC som jag kör på bana så adrenalinet sprutar, så den kvoten är redan slut ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2944

Guest
Sv: Hjälp en rookie...

När det gäller barnstol får du nog göra en egen speciallösning.
I början på nittiotalet hade man nog inte börjat tänka i de termerna med barnsäkerhet. En bakvänd stol mellan er kan kanske vara en bra lösning.

Tycker du har målat in dig lite i ett hörn när du fokuserar på den här bilen du skall provköra.
Testa både en bensinare och en dieselturbo, sedan kan du ta beslut.
Det finns massor av bilar i den här prisklassen, ta tid på dig så blir resan som verkligen är målet så mycket behagligare.

När det gäller vatten från antenn så är den säkert monterad i efterhand. Finns inget enklare än att få en takgenomföring att läcka om man är en klåpare som gör jobbet. Alltså inget som jag tror har med olika modeller att göra.

Lycka till och berätta gärna hur det blev till slut.
 
F

F.d. 53000

Guest
Sv: Hjälp en rookie...

Bry dig inte vad de skriver om gamla bilar ,vi själva en 89 RC en dansk husbil har haft den 10 år,har haft en fuktskada kostade mig ca 1500 kr gjorde jobbet själv.bil har aldrig krånglat går helt perfekt.det är citroen c25 bensinare drar 1,25 milen,så tänk på alla som har fiat med dess problem så lycka till med din bil:wideeyed: Hälsningar Yngve
 
Toppen