• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

obegränsat POIs till Navigon 70 premium

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Tänkte förklara hur man kan få obegränsat POIs till Navigon 70 premium. OBS Detta fungerar inte till alla Navigon modeller.

Plugga in din GPS i din dator och då ska du få upp "NAVIGON" utforskan där väljer du mappen "NAVIGON"


navigon1.jpg



När du har öppnat navigonmappen. Så kommer det en massa nya mappar och då ska man öppna mappen settings (bild saknas)

OBS! Ta en kopia/backup på ApplicationsSettings.xml filen innan du börjar.

I settingsmappen finns en fil som heter "ApplicationSettings.xml" Markera den, högerklicka och välj öppna med "Wordpad" eller "Anteckningar"


navigon2.jpg



Nu är du inne i filen och välj då redigera. och sedan tryck på sök


navigon3.jpg



Nu får du upp en sökruta, och där i skriver du "MaxPois". Och tryck på Sök nästa


navigon4.jpg



Om allt stämmer så ska det se ut som nedan. Mellan MaxPois texterna och pilarna så ändrar du siffran som står där till så många Pois som du önskar. Jag valde 200000


navigon5.jpg



När du har gjort dina ändringar så går du upp till arkiv och sparar filen. OBS! Gör en backup innan du sparar.

Lycka till!!
/Runar
 
F

F.d. 51064

Guest
Sv: obegränsat POIs till Navigon 70 premium

Hej!

Tack för den upplysningen. Tror du att samma gäller Navigon 70 premium live. Jag skall gå in och kolla om det ser likadant ut i premium live.

Funderar även på det du skriver om backup. Jag har gjort en backup i Navigon Fresh, det måste väl räcka.

Om man nu kan öka antalet POI:s så lätt, vad kan det då vara för orsak som gör att Navigon begränsar dem till enbart 1000 i premium och 10000 i live. ????????

Har du provat att köra gps:en ett tag efter att du lagt in fler POI:s, skulle vara intressant att veta om allt fungerar utan problem.

Just biten att man inte kan lägga in egna POI:s utan begränsning har varit ett minus men annars fungerar Navigon bra. Dock finns det minst en nackdel med live och det är att det bara finns en röst att använda och hon tröttnade vi på redan efter en resa. Det går alltså inte att byta ut den som det gick på 8310. Ja det går att byta ut den till engelska dialekter. Jag undrar vad gubben skulle säga om jag bytte till dem.:twitcy: Han skulle nog stånga sitt huvud blodigt.....:wall:(han kan ingen engelska och absolut ingen engelsk dialekt).

Karin
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: obegränsat POIs till Navigon 70 premium

Tror du att samma gäller Navigon 70 premium live. Jag skall gå in och kolla om det ser likadant ut i premium live.

Det gäller samma för Navigon 70 premium live

Funderar även på det du skriver om backup. Jag har gjort en backup i Navigon Fresh, det måste väl räcka.

Du ska inte göra backup i Navigon Fresh utan du ska kopiera orginal filen som du ändrar och lägga den i en map på din dator. Detta ä en säkerhet till dig om det inte skulle fungera som det ska efter ändringen.


Om man nu kan öka antalet POI:s så lätt, vad kan det då vara för orsak som gör att Navigon begränsar dem till enbart 1000 i premium och 10000 i live. ????????

Har du provat att köra gps:en ett tag efter att du lagt in fler POI:s, skulle vara intressant att veta om allt fungerar utan problem.
Vaför Navigon har gjort på detta viset kan bara Navigon tala om. Det kan vara ett försäljnings argumänt och denna ändingen är säkert inget Navigon vill att man ska gör. Jag har kört en hel del efter ändringen och jag har inte märkt någon skillan. Allt fungerar som det ska.



Dock finns det minst en nackdel med live och det är att det bara finns en röst att använda och hon tröttnade vi på redan efter en resa. Det går alltså inte att byta ut den som det gick på 8310.

Det vet jag inget om vilka röster som finns att välja men jag har för mig att man kan köp ny röster.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: obegränsat POIs till Navigon 70 premium

En stillsam undring. vad i hela friden ska man ha 200000 pois till ????
Ove.G
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: obegränsat POIs till Navigon 70 premium

Vitsen med 200.000 är väl just att det ska vara ett så stort tal så man aldrig ska slå i taket av det skälet...
 
Senast ändrad:

petsons

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
7407
Medlemskap
2024
Sv: obegränsat POIs till Navigon 70 premium

Testade igår med min Navigon 70 Plus och det verkar även funka på den. Den har max 1000 pois som "orginal" och jag ändrade till 10000. Laddade in BordAtlas 2011 och det blev inget felmeddelande med max 1000 pois vid uppstart.
Tusen tack för tipset!
/petsons
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: obegränsat POIs till Navigon 70 premium

Lysande, kul att det fungerar. Jag tor det fungerar på alla nya Navigon 40 & 70
/R
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: obegränsat POIs till Navigon 70 premium

Tack Runar! Jag ökade från 10000 till 20000 och nu säger den inte nåt om begränsning. Får väl kolla genom filen och se om där finns annat manyttigt också:rolleyes:
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: obegränsat POIs till Navigon 70 premium

Tack Runar,
Jag ökade från 1000 till 200000 på min Navigon 20th Anniversary Edition (som är en 70 PLUS)
Nu kan jag få in mer än 25 filer som var begränsningen på Navman N40i, men saknar kameran.
//Eric
 
F

F.d. 29916

Guest
Sv: obegränsat POIs till Navigon 70 premium

Hur stort kan Micro SD kortet vara?
Göran
 
Toppen