• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

F

F.d. 52943

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Bellas Place vid invigningen av ställplatsen i Bromölla.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Jag hoppas få svar (i Fotohörnan) på fråga om hur man tar bort geotaggar innan jag sätter in ny bild (jag antar att det går att hitta taginfon från foton HBK inlägg).
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: På spåret i Skandinavien

Var?
 

Bilagor

  • påspåret1.jpg
    påspåret1.jpg
    4,2 MB · Visningar: 8

Suning

HBK Medlem
Inlägg
1.343
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Tack för det!

Vad föreställer den här bilden och var är den tagen?

/Sune

063.jpg
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: På spåret i Skandinavien

Nåt med Olof Palmes plats.
Sudersand, Fårö, Gotland.

PS!
Det är en cirkelrund skulpturgrupp med sju små pallar och tanken är att man skall slå sig ner på de låga pallarna och begrunda solidaritet, havets näring och Fårös kulturhistoria.

De sju 'pallarna' symboliserar Olof Palmes internationella arbete, världsdelarna och världshaven.

De flata stenarna, själva pallen så att säga, kallas av mindre storlek av Fåröbor för 'hallar' och användes fordom som sänken i fiskarnas garn. Olof Palme fick en riktig sån i gåva av Fåröborna 1985.
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: På spåret i Skandinavien

Ledtråd:
Den eftersökta platsen ligger 3 mil från Snapphanestallarna.


HH06.JPG
Snapphanestallarna

Trollebäckens dalgång i sin nuvarande form är alltså bildad av en isälv i slutet av den senaste istiden. Ungefär en kilometer upp längs dalen ligger de s.k. Snapphanestallarna. De finns i en egen, högre belägen dal, som löper parallellt med Trollebäcken, på dess västra sida. Snapphanestallarna avgränsas av en hög stenvägg, som innehåller svarta stråk av bergarten diabas. Här trängde, troligen för en miljard år sedan, vulkanisk magma upp och stelnade till diabas. Det är lätt att föreställa sig att Snapphanestallarna varit ett tillhåll för skoggängare genom tiderna, både stigmän, fångar på flykt och snapphanar väntande på att attackera Karl XI:s trupper vid Ängelholm 1678.
 
Toppen