• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret i Skandinavien

Vi kom sällan längre än till "Blådis" på den tiden det begav sig men vi anade då att det fanns många hus längre upp i samhället så jag gissar på Fjällbacka.

Jappe
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Jappe vann med en minut.

Härifrån tar vi väl färjan vidare eller har du andra planer Jappe?

//Jan
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Tack! Uppenbart är det ej enbart makrillarna som fastnat i mitt minne efter alla gånger jag haft nöjet att få dörja makrill med morbror i dessa farvatten!
Då byter jag farvatten och från fina gamla trähus till enkla fiskarstugor. Var har vi strandat?
IMG_7893.JPG
//Kjell
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Från denna ö, som i somras även fick dessa nya rostfria eldstäder,
IMG_7898.JPG
är det 8,5 sjömil till den yttersta ön som syns i bakgrunden längst till höger på denna bild.
IMG_7892.JPG
//Kjell
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

När jag arbetade i Norrbotten seglade jag hela kusten, bl.a. till Sandskär i Haparanda skärgård..... Det här ser misstänkt likt ut,

TommyD
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Tack, Tommy! Har bara väntat på Ditt rätta svar. Visst var vi på Sandskär och firade yngsta barnbarnets sjuårsdag!
Norrbottens Museum gjorde för drygt 5 år sedan en mycket informativ och trevlig filmsnutt om Haparanda Sandskär, https://www.youtube.com/watch?v=JIP8_9gAPLs
Sedan filmen gjordes har hamnen i fiskebyn muddrats och försetts med långa flytbryggor och att självservicemöjlighterna i hamnen och omkring uthyrningsstugorna har förbättrats gör att besöksfrekvensen av både turist- och fritidsbåtar har ökat markant,
IMG_7892.JPGIMG_7900.JPG
Många husbilsåkare som antingen står på ställplatsen i Haparanda hamn eller på den nya campingen i centrala sta´n har nu upptäckt den fantastiska möjligheten att åka turistbåt ut i vår upplevelsevärda och annorlunda skärgård,
IMG_7889.JPG
Var så god och kör vidare!
//Kjell
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Åren går, men de enkla fiskarstugorna på Sandskär ser idag finare ut än de gjorde för 35 år sedan.

Måste be om hjälp, att någon hjälpsam själ tar över tråden, lägger ut en ny bild.

Orsaken är att jag just nu sitter 34.000 ft, rakt ovanför Lugano, enligt Flightradar24, som f.ö. är en alldeles förträfflig app.

Skall en snabbis till Sverige och har bara med mig "paddan" som jag ser inte innehåller några relevanta bilder från Skandinavien.

Tack för hjälpen

TommyD
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Okej, jag provar. Det är inte lätt att göra något på 10 000 m höjd.
 

Bilagor

  • sommar 2008 010.jpg
    sommar 2008 010.jpg
    2,6 MB · Visningar: 6

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Fel plats. Vi är ca 10 mil sydost därom. Det finnes fler dalahästar på denna ort.
 
Toppen