• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bo i husbil.

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.337
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil.

Samma tankar här. Hustrun är 9 år yngre men jag har aldrig rökt, dessvärre är det tvärtom hos hustrun. Det kanske tar ut sig då. Har tittat på¨lägenheter flertalet gånger men det har aldrig känts bra.

Att ta steget till lägenhet från villa efter 33 år är ett jättestort beslut, vi gjorde det för snart 10 månader sedan, hittade då ett boende som passade oss, kan nu konstatera att de var rätt beslut när vi själva kunde bestämma var o hur vi ville bo, vilken härlig frihet förra våren, sommaren och hösten inte hela tiden ta hänsyn till ett hus o trädgård att sköta om, och framförallt så behövde vi inte belasta våra barn med tillsyn av hus.
Nu stänger vi dörren och reser när vi känner för det och känner friheten på ett annat sätt.
 
F

F.d. 30092

Guest
Sv: Bo i husbil.

Vi har hyrt ut våran lägenhet från 1/3-14 och ett år framåt möblerad och med alltsom hör till. Bra för då slipper man magasinera och flytta.
Nu blir det husbil för hela slanten.
Vi kör året runt med HBn sen tidigare men nu bli det ett steg till.
Ska bli roligt att se hur det kommer att gå.
Christer:mh3:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bo i husbil.

Samma här Affezell, det gör "ont" bara man tänker på att lämna "boet" för något annat som inte ens kommer i närheten av det man har byggt upp under alla år. Vem vet, det kanske dyker upp något tilltalande med tiden. Hon får bestämma, jag gör allt för att hon ska ha det bra (husbilen var faktiskt hennes idé som jag nappade direkt på, he, he...)! Vi får se vad framtiden kommer att utvisa.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil.

Man känner igen sej i många olika inlägg! Ranko, det var Christinas förslag med husbil som jag nappade på. Stengränd, vi sålde också hus och flyttade till lägenhet i stan efter många år på landet. Men för oss gick det inte bra, så fort det började grönska började vi titta på sommarstuga. När vi haft sommarstugan i ett halvår hade vi varit 3 nätter i lägenheten så den såldes. Nu tränar vi compact living... Bor i en sommarstuga på 54 kvm och har husbilen som vi kör året runt med... Kanske det blir ytterligare ett steg framöver???
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bo i husbil.

Tack Lundsholm, det värmde : )
Bara min kvinna är nöjd så är jag lycklig hur mycket som helst och med hur få m2, bara hon finns där! Vi har kunnat samsas på liten yta i 24 år under våra resor och det har fungerat alldeles ypperligt. Vår nya HB blir 6 m lång (av praktiska skäl) och hennes högsta önskan är att få komma upp på fjällen (via kostigar) där man känner både vind & doft av kalla glaciärer. Under vinterperioden ska vi söderut, i alla fall blir det minst 8 månader "hemifrån". Jag skulle gott kalla det för "bo i husbil" i väntan på ålderdomen...
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil.

Tack Lundsholm, det värmde : )
Bara min kvinna är nöjd så är jag lycklig hur mycket som helst och med hur få m2, bara hon finns där! Vi har kunnat samsas på liten yta i 24 år under våra resor och det har fungerat alldeles ypperligt. Vår nya HB blir 6 m lång (av praktiska skäl) och hennes högsta önskan är att få komma upp på fjällen (via kostigar) där man känner både vind & doft av kalla glaciärer. Under vinterperioden ska vi söderut, i alla fall blir det minst 8 månader "hemifrån". Jag skulle gott kalla det för "bo i husbil" i väntan på ålderdomen...

Inget slår tvåsamheten när den är som bäst Ranko. Husbil är det bästa vi någonsin gjort och det är vi helt överens om, även om idéen inte var min;)
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Bo i husbil.

Vi har det väldigt väl förspännt. Vår son tog över hus o verkstad. Vi bor kvar, men befriade från alla utgifter, som värmekostnader el vatten lån o.s.v. Vi ger oss av när värmen kommer om våren och blir ute hela sommaren till sent frampå hösten. Det finns smolk i glädjebägaren och det är att Ritva har cancer och måste besöka Uddevalla sjukhus en gång i månaden för behandling, med något som heter zometa. Det fungerar väldigt bra, vi har med oss en permobil och vi kan göra nästan allt som en frisk människa kan. Ritva har ett väldigt gott humör och det hjälper både henne och mig.
Ha en bra dag Uno
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil.

Marianne o Ranko
Exakt likadant som för mig. Hustrun var den som tog upp förslaget detta också beroende på att vår son ville absolut ta över vårt hus. Jag nappade på förslaget med tanke om att kunna ha bilen på sonens tomt (min fd) med tillgång till hela huset mm och sedan ge sig iväg söderöver under vintern men har fått ångest för detta beslut som jag för tillfället backade ur. Bara att lämna det bästa huset man haft kändes olustigt. Måste tänka över det igen men det hägrar givetvis trots min bil är gammal (1990) men ändå stor tycker jag ändå. Blir lite inspirerad när man läser om likasinnade här. Man blir ju inte yngre så egentligen skall man ta beslutet medans man fortfarande är i form att göra något på ålderns höst. Sen blir det antagligen försent.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil.

Har en kompis som fick loss lite kapital och som hade förträffliga planer. Han skulle köpa en stor åker av en bonde i Lidköpingstrakten och ställa till som ett vinterboende med husbilsplatser för 15-20 bilar. På varje plats skulle finnas en10 fots förrådscontainer. Mitt i alltihop skulle finnas toa och dusch mm. Det skulle också byggas en verkstad där man kunde hyra in sig om man önskade. Han hade talat både med kommun och markägare och det verkade helt OK. En ypperlig ide men synd bara att han stack till Portugal istället. Är förresten medlem i klubben och en kille med bra visioner som inte backar för sina åsikter att sätta sina planer i verket.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bo i husbil

Hur man än vänder på steken så bör man vara realist för tiden hinner ikapp en. Jag har programmerat datorer i 30 år vilket gick ut på att "förutse" allt som eventuellt skulle kunna inträffa och behöver tas hand om på bästa sätt. Nu är arbetslivet till ända och kanske dags att börja planera sitt eget liv. Därför tycker jag det var intressant med den här tråden som tar upp ett ämne som man funderat på ett bra tag.
Definition med att "Bo i husbil" är lite lurig då det kan röra sig om alltifrån några veckor i HB till ett boende på "heltid". Mina tankar gick återigen till "vad händer sen" och hur åtgärdar man det då, en professionell sjukdom kanske? Så skönt det hade varit om man bara kunde "släppa handbromsen" och bara susa vidare dit hjärtat pekar. Jag avundas alla er som lyckats med det!
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil.

Konstigt Marianne o Ranko
Vi har samma bakgrund genom att jag programmerati c:a 30 år med tilläggsprogram åt SPCS och även var med vid utveckling av TOPP administrativa program på sin tid. Vill också flytta ut i husbilen. Kanske vi skall slå till
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Bo i husbil.

Why not Affezell, idén är inte helt fel? Ska bara reda ut konsekvenshantering med Marianne's ERROR rutin och "buggen" som inträffar när jag tuppar av (vi har nämligen särkullebarn i bilden) och hennes framtida ålderdom att tänka på...
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Bo i husbil.

Ta steget bums.
Man vet aldrig när sjukdom sätter käppar i hjulen. Vi hade tänkt tillbringa vintrarna i Spanien, när vi blev pensionärer. Nu har Ritvas sjukdom satt stopp för detta, men vi utnyttjar bilen för resor, mellan behandlingarna en gång i månaden.
På våra resor träffar vi många trevliga människor, som vi sätter stort värde på.
Ha roligt medan ni kan, man vet inte sin framtid.

Ha en bra dag
Uno
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil.

Hej allihopa.

Vi håller på att förbereda oss för att flytta in i husbilen, vi pratar mycket om hur vill att våra liv skall bli, vinterhalvåret inga problem då blir det nånstans vid medelhavet, men sommarhalvåret har vi inte klart för oss hur vi egentligen vill ha det.

Skall vi ha en liten lägenhet, eller bara hyra ett förråd, tvätta hos barnen?

Senaste funderingarna är om vi skall skaffa en sommarstuga med stor tomt och ha det som en fast punkt på sommaren.
Eller en liten gård i skogen där många husbilar får plats, ordna med tvättmöjligheter och förråd och kanske möjlighet att greja med bilen, det blir trevligare om det finns likasinnade att umgås med.

Ni som redan bor i bilen, hur gör ni? Ni som bor mesta tiden i bilen men har kvar hus eller lägenhet, fungerar det bra eller tittas det på andra lösningar.

Hur tänker ni som planerar att flytta in i bilen.

Berätta jag vill veta hur ni gjort, eller hur er ideallösningen ser ut.

Hälsningar Monica & Bosse


När man ser så här i "backspegeln" så är det ju otroligt vad ni har skapat med inköpet av Kinna IF's gamla lägergård och gjort om den till en ställplats och mötesplats för oss husbilsåkare.
Skutesjön har ju utvecklats väldigt mycket sedan ni köpte den.
Jag ser fram emot att spruta grus på den kommande banan för Rc-bilar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bo i husbil.

I 2000 solgte vi den store eneboligen og flyttet til en leilighet, for de ekstra pengene vi fikk ut av dette byttet vi husbil :). I 2008 måtte jeg gi meg som IT-konsult etter nesten 40 år - kroppen klarte det ikke lengre. Skaffet et lite hus i Dals Långed som jeg kunne pille litt med mens vi bodde i husbilen, i 2011 flyttet vi til dette huset og solgte leiligheten.

En stor fordel med å flytte er at en blir tvungettil å sortere sit bohave ;) kaste en masse "bra å ha" saker og gammel morro.

Eneste "feil" vi gjorde var at vi ikke bare skaffet et lagerbygg som vi kunne ha som adresse og lagre det vi ikke bruker i øyeblikket - huset pluss en friggebod gjør denne rollen nå. Selv om vi på papiret bor i huset så er det ikke mange netter i løpet av et år vi sover der - ett halvår i Australia og husbil resten av året.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Bo i husbil.

Jag har funderat mycket på de frågor ni tar upp här.
Men jag är ju ensam -kanske av mitt eget val man blir väl lite egen efter ett antal år ensam.
Jag antar att man får ge upp en del som man tyckte var roligt när man hade hus och trädgård.
Odla upp en egen trädgård pyssla med en båt och en och annan hobby som inte får plats i det nya livet.
Kan ju vara svårt att lämna vänner och bekanta man träffar regelbundet och har gemensamma saker med.
Har funderat på om det är för vädret man reser bort i så fall finns det ju mycket överkomligare lösningar med fast boende i hyrda lägenheter söderöver som blir billigare.
Är det friheten att bestämma vad man ska göra och stanna dag från dag?
Finns ju kulturer där man alltid färdas efter årstiderna.
Blir så trött på mitt liv här ibland och funderar på husbilslivet är man ensam behöver man inte stora utrymmen egentligen, använder inte mycket av platsen där jag bor egentligen -sängen toa- dusch kök soffan och datorn och tv.
Allt ryms i en ganska liten husbil egentligen. Det är lite av de andra intressena som inte ryms - men det kommer kanske nya som man inte prövat på.
Utforska naturen och kanske ibland ställas inför prövningar som man inte upplevt tidigare.
Att som man gör på en charterresa sitta i en bar på kvällarna tröttnar i vart fall jag fort på, likaså tråkiga hotell med kalla stengolv. Man vill ju ha hemkänsla och det är nog det som gjort husbilen populär -man är hemma fast man inte är det egentligen.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Bo i husbil.

Hej alla husbilsvänner som både har förverkligat drömmen och ni som fortsatt drömmer om att kunna få bo i husbil.

Vad anser ni är den optimala husbilsmodellen, storlek, planlösning och utrustning för att kunna ha ett gott liv m bra komfort för 2 personer. Bör det vara samma typ av bil om man bor ena delen av året i Sverige och andra delen söderöver, eller om man enbart skall vistas söderöver?

Hur bör kravspecen se ut?

Erfarenheter o tankar kring detta :confused:
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen