• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Problem

F

F.d. 52979

Guest
:confused::confused:Tog ut HB från logen. i helgen , döm om vår förvåning, Plåten har spruckit under stora sidofönstret. I 3 av hörnen har en spricka bildats snett ut från fönstret ca: 10 cm lång. Har haft HB i 19 år, denna är 9 år. Har aldrig sett eller hört något liknande.
Nån i detta forum som hört nått liknande? :confused:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Problem

Ikke på så gammel bil, en av de franske fabrikkene hadde problemer med plastplatene som sprakk første vinteren i Norge. Det var mange biler som fikk byttet hele vegger. Problemet skulle være løst på nye biler, og biler som har overlevd noen vintere skulle heller ikke ha det problemet.

Har bilen treramme i veggen rundt fønsteret? Om denne er blitt fuktig så kan frosten føre til endret dimensjon på denne i forhold til GFK platen på utsiden og en sprekk kan bli dannet. Nesten eneste fornuftige forklaringen på et slik fenomen.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Problem

Karosser rör sig och tillslut blir det utmattningssprickor. Tror att det inte är direkt ovanligt på äldre bilar. Vill minnas att man hade problem med sprickbildningar på flygplan innan de kom på att det skall vara stora radier i fönstrergluggarna för att undvika sprickbildning.
Ha det
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Problem

:confused::confused:Tog ut HB från logen. i helgen , döm om vår förvåning, Plåten har spruckit under stora sidofönstret. I 3 av hörnen har en spricka bildats snett ut från fönstret ca: 10 cm lång. Har haft HB i 19 år, denna är 9 år. Har aldrig sett eller hört något liknande.
Nån i detta forum som hört nått liknande? :confused:
Hej!
Jag vet inte om det kan vara till hjälp men då jag har fått sprickor i själva fönstren ("plastglaset") så borrar jag alltid ett hål där sprickan slutar för att hindra vidare utbredning. Det är inget lurt utan helt ingenjörsmässigt. Först därefter åtgärdar man sprickan.
//Conny
 
Toppen