• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel till elektronikblocket?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag har försökt hitta om det är någon som kopplat solpanelen till elektonikblocket men ännu inte hittat det.

Min undran är: Ska solpanelen/regulator kopplas till elblocket? Om inte, varför? Är det en fördel att koppla solpanelen/regulator direkt på batteriet?

Jag har en EBL 220 med digital panel ED220 där det finns en sol.

EBL har två ingångar till solregulator. Om jag nu får tag i en solpanel inkl MPPT. Kan jag koppla den till LR(S) (3 kraftiga stift) utan att koppla till LRS only (3 små stift)?
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Nu är allt kopplat via ebl och det laddar förfullt :)
När det är väldigt mulet så får jag runt 0,4 A men solen tittar fram mellan 3-4,5 A

Batteriet var runt 12,5V nu är det 13,5V så visst laddar det

Tack för all hjälp.
/R
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Nu är allt kopplat via ebl och det laddar förfullt :)
När det är väldigt mulet så får jag runt 0,4 A men solen tittar fram mellan 3-4,5 A

Batteriet var runt 12,5V nu är det 13,5V så visst laddar det

Tack för all hjälp.
/R

Visst är det en härlig kännsla?
Hoppas du blir nöjd o att solen alltid lyser på er!
 
F

F.d. 6270

Guest
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Gjorde som Gorana, slog till på en Schaudt regulator från Tyskland, installationen är föredömligt enkel, tillverka en metallvinkel att hänga regulatorn i.
Två fasta kablar till EBL plus matning från solcellen, sen är det klart.
Utgick från att Burstner i Sverige hade noll lust att hjälpa till med aktiveringen i panelen så jag tog kontakt med Burstner i Tyskland, fick en (felaktig) PIN kod, men skam den som ger sig, efter lite googlade hittade jag rätt kod på ett engelskt HB forum, där för övrigt fanns koder till andra HB fabrikat också.
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Gjorde som Gorana, slog till på en Schaudt regulator från Tyskland, installationen är föredömligt enkel, tillverka en metallvinkel att hänga regulatorn i.
Två fasta kablar till EBL plus matning från solcellen, sen är det klart.
Utgick från att Burstner i Sverige hade noll lust att hjälpa till med aktiveringen i panelen så jag tog kontakt med Burstner i Tyskland, fick en (felaktig) PIN kod, men skam den som ger sig, efter lite googlade hittade jag rätt kod på ett engelskt HB forum, där för övrigt fanns koder till andra HB fabrikat också.

Köpte du direkt från Schaudt
Ska köpa en till min Hb
Har kvar någon länk till koderna
 
F

F.d. 25016

Guest
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Kan ni tänka er att dela med er av pin koderna till panelen eller kanske posta länken till det engelska forumet?

Har själv en Burstner I710 och är sugen på att aktivera solpanelsinfon in displayen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Skall montera solpaneler på ett glasfibertak, använder aluminiumprofiler.
Vilken typ av Sikaflex skall jag använda?
Har läst igenom alla trådar om solpaneler och hittat Sikaflex 252, 291, 221, 295UV och Primer 206 G+P.
Jag går vilse i alla dessa varianter.
Vilken skall jag använda och var köper jag den produkten?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

291 er sjøvannsbestandig og beregnet på maritimt bruk. 252 fester til nesten alle materialer og gir en sterk elastisk fuge som tåler det meste.

Skulle tro at 291 er noe dyrere enn 252, og har sin styrke i at den tåler sjøvann.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Har monterat 2 x 90W solpaneler och kopplat dem parallellt och in i en regulator Shaudt LR 1218.
När jag mäter på kablarna direkt från solcellerna (inte anslutna till regulatorn) visar mätaren 20V.
När jag anslutit dessa kablar till regulatorn och mäter på solcellernas ingångssida i regulatorn visar mätaren 13V.
Har även mätt på Solar-kontakten på elektronikblocket, 13V.
Är detta ok eller något som är fel?
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Det verkar att vara helt korrekt
20v solen lyser bra
13V batteriet har en laddning på över Ca 80%

Ladda ur batteriet till hälften och mät spänningen
Stäng av alla förbrukare och mät efter ett par timmar igen och se hur mycket spännngen har stigit.
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Jag funderar på att koppla in en ampérmätare för att kunna se hur solpanelerna laddar, helst laddar bodelsbatteriet. Tycker att originalpanelens ampérmätare inte ger tydlig information om det.
Var kopplar jag in en ampérmätare bäst, på punkt 1 eller 2 eller var?
 

Bilagor

  • Bild1.jpg
    Bild1.jpg
    42,8 KB · Visningar: 19
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Den skall kopplas in efter regulatorn 2 där har du den A som går till 12V spänningen, och inte 18v ifrån solpanelen. Du kan göra en Wattmätere av en Voltmätere i detta fallet efterom 12V nästan är konstant. Du sätter in en unt på 1 ohm och mäter spänningen över skunten. Mät Amperen i olika utslag och gör en ny skala till voltmätaren i ett designprogram med datorn. pä detta sätt har du en "falsk" Wattmätare.

Koppla gårna in en MPPT regulator på ingången till regulatorn No 1 om regulatorn inte har MPPT funktion.
Det finns även MPPT regulatorer som visar laddningen. kanske enklare.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Har ställt frågan till Schaudt om LR1218 är en MPPT-regulator och svaret är:
the LR 1218 is no MPPT charger.
The charger is operating with pulse interval modulation.


Om jag tolkat ditt svar rätt så bryter jag + kabeln vid punkt 2 och kopplar in en ampérmätare där.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Vilken panel har du?
Är det en sådan som du måste programera för att den skall visa laddningen från solpanelerna?
Mig veterligen kan (nästan?) alla visa laddningen från solpanelerna om man använder Schaudts regulator.
//W.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Jag tror att allt fungerar som det skall nu. Idag är det snabbt växlande mellan sol och moln och det syns direkt på kontrollpanelens ampérmätare som ligger på plussidan med varierande värde beroende på om solen går i moln eller ej.
Får skylla på min ovana.
Jag har nedanstående panel i min Bürstner.
 

Bilagor

  • Panel.JPG
    Panel.JPG
    31,7 KB · Visningar: 12

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Vill passa på att tacka alla som engagerar sig och delar med sig av sina erfarenheter.
Det är ovärderligt när man har ett problem att bara några minuter senare få svar baserade på erfarenhet från yrkeslivet och/eller från egna husbilserfarenheter.
Forumet är oslagbart, TACK alla som engagerar sig!
 
Toppen