• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag är ambivalent! Någon bra idé, någon?

F

F.d. 5322

Guest
Så var vi där igen! Att man har så svårt att komma på något riktigt smart och bra.
Nu vet jag ju att det finns många smarta hjärnor därute, så jag ställer en fråga.

Vi håller ju som sagt på att försöka komma på någon lösning på problemet med våra dykflaskor. Hur man på ett säkert och bra sätt kan fästa dessa i bilen, utan att göra alltför stora ingrepp i golv eller väggar.

En lösning vi hade i tankarna var att göra en fästanordning bakom det monterade cykelstället och sätta fast flaskorna där. (se den röda pilen)

Flaskfäste_1.jpg

Fördelen med den placeringen är att de är ur vägen och det är lätt att fästa i cykelstället. Hade tänkt en vattenfast plyfaskiva med uttag för varje flaska och en rem runt var och en.
Nackdelen är dels att man får en hög vikt (ca 60 kg) långt bak och att de är väldigt utsatta om någon skulle köra in i rumpan på oss.

Den andra lösningen var att sätta samma skiva mot "framstammen".
Har försökt skissa upp så ni får ett hum om min tanke.

Flaskfäste_2.jpg

Nackdelen med detta är hur man fäster den i bilen. Jag är inte särskilt glad i att borra genomgående hål i allmänhet, och inte bakom bakhjulet i synnerhet. Vet inte om man kan lägga på en massa silikon som tätning men det känns inte så bra.
Fördelen är att de står säkrare, vikten blir längre fram och de är lättare att komma åt.

Någon som har en klurig tanke? Hur har ni andra som dyker löst problemet?

mvh Lg & Mia
 
Senast redigerad av en moderator:

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Jag är ambivalent! Någon bra idé, någon?

Vi har en antiglid matta på garagegovet
JSedan lägger mina flaskor på tvären på golvet längs fram i garaget.
Fäster dem med band i de lastförankringsöglor som sitter monterade i garaget.
Senast hade jag 6 st monterade så, 3 på varje sida.
Du kan se hur garaget ser ut tomt om du tittar i "min husbil".
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Jag är ambivalent! Någon bra idé, någon?

Ett utrymme framför bakaxeln bör vara att föredra om sådant finns. Dels för viktfördelning och dels för att lufttuberna är mer skyddade.

Som tidigare säkerhetsansvarig inom dykförbundet vill jag uppmana till att utvändigt markera platsen för lufttuberna med den gul/svarta triangeln.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Jag är ambivalent! Någon bra idé, någon?

Där accepterar man ett undantag eftersom det är allmänt känt av räddningspersonal att husbilar vanligtvis medför gasolflaskor och agerar därefter.

Så är inte fallet när det gäller lufttuber (atö 300) och är därför en stor fara om det sker en brand.
 
Toppen