• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

motorn vibrerar

F

F.d. 50195

Guest
Hämtade i dag husbilen från vinterförvaringen.
När jag startade motorn så vibrerade den ganska kraftigt, blev bättre när jag kom hem efter någon mil.
Kan det vara motorstyrningen som behövde ställa in sig själv, då jag haft minus polen på startbatteriet bortkopplad i vinter.
Någon som har någon egen erfarenhet av liknande symtom?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: motorn vibrerar

Ett vanligt fenomen efter ett längre stillestånd under den kalla årstiden.
Förmodligen är det gummibuffrarna i motorupphängningen som blivit stela/hårda under den perioden.
När motorn blivit varm och värmt upp buffrarna försvinner detta obehagliga fenomen.
 
H

hianders

Guest
Sv: motorn vibrerar

Hej!

Lätta på tanklocket och släpp luft i tanken så kommer den att gå bra.;)

Hasse
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: motorn vibrerar

Tyvärr hjälper denna åtgärden inte alls.
Som tur är försvinner skakningarna efter några minuter av sig själv.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Kopplar du bort batteriet så försvinner informationen ur minnet i motorns styrenhet efter ett par minuter. Då måste den på nytt "lära sig" ditt körsätt och andra parametrar från div sensorer.
Det kan ta flera mil innan all information är lagrad på nytt.
Detta är fullt normalt.
//W
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Jodå, min bil hade stått ett tag och det var riktigt kallt när den skulle igång. Skakade som skjutsingen och jag trodde först något var riktigt fel. Provade även att öppna tanklocket.

Det har absolut med motorkuddarna att göra eftersom det aldrig uppträder på sommaren och att vibrationerna försvinner när bilen blir riktigt varm.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Tyvärr hjälper denna åtgärden inte alls.
Som tur är försvinner skakningarna efter några minuter av sig själv.

Det var nog menat som 1/4 ;) :) .

Det är likadan på min när vi startar upp den för en vinterfärd och det är som grabbens EVO5:a som hade polyretanbussningar .

Men det försvinner när motorn blivit varm .
 
Senast ändrad:

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: motorn vibrerar

Det hände mig med i år. Jag trodde verkligen att det var ett allvarligt fel men när bilen blev varm slutade problemet. Verkligen hemsk upplevelse när man inte vet var det var för problem.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3136

Guest
Sv: motorn vibrerar

Hej ! Märkligt ! uppfattade samma problematik när provstartade vår (nya) köpt beg. fiat dukato chausson 2010, 2800 mil. Misstänkte avgas upphängningen och mycket riktigt. Gummidämpa upphängningen av systemet är skadat. Helt av på några ställen. Har köpt nya gummeín på biltema, så nu blir det at krypa under med vasselin som smörja för att kräng av o på de nya. Tidigare erf. i ämnet minns en del blodvite på knogar och så vidare. Men tystare lär det bli- inga genomslag då systemet flaxar runt på veka fåtaliga punkter. Troligen har förre ägaren kört på"grund".
Ha en bra säsong! hoppas mitt tipps stämmer, billig åtgärd. Ojämn gång måste nog kollas på vekstad annars.

// hälsningar från gör det själv"Göran o Yvonne" :rolleyes::confused:
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: motorn vibrerar

När motorn skakar på det sättet så låter det som om den går på två eller tre cylindrar. Den enklaste förklaringen är väl att den verkligen gör det. Att spridarna har beckat igen efter en lång uppställning och ger ojämn bränsletillförsel i början.
Jag tror absolut inte att det beror på att motorns gummiupphängningar har blivit stela och mjukas upp efter en stund. Sån skit sätter väl ingen fabrik in.
Jag använder Preems diesel eftersom motorn går bättre på lågt varv med den. Den ska ju dessutom ha en renande verkan på spridarna enligt reklamen. Det ska bli intressant att se hur motorn går vid första starten den här våren.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Jag märker iallafall om min går på 2,3 eller 4 cylindrar och vi använder våran året runt och det är samma vid varje kallstart .
Som jag skrev så var det likadant på grabbens Mitsubishi EVO 5:a med dom hårda motorbussningarna men på den gick det inte över ..
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: motorn vibrerar

Enligt verkstadschefen på Bengt i Örkelljunga så beror det på stela/frusna gummibussningar i motorupphängningen.
Har ingen anledning att tro något annat för om motorn skulle gå på 3 cylindrar skulle det ruska något förfärligt.
 
F

F.d. 2128

Guest
Sv: motorn vibrerar

Själv använder jag tricket att lossa på tanklocket för att släppa på undertrycket. Efter denna övning går motorn lugnt och fint igen. Inget aprilskämt även om det låter så. Detta har diskuterats i tidigare trådar.

/Henrik
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: motorn vibrerar

Hej Henrik!
Jag gjorde samma trick med tanklocket, det stämmer, motorn började gå helt lugnt och som den ska när man lättar på tanklocket. Absolut inget aprilskämt!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Jag testade ta bort locket direkt när min motor skakade som tusan vid start i kyla i vintras.
Ingen som helst skillnad.
Däremot försvann vibrationerna när motorn blev varm.

Kanske det är olika "problem" men liknande symptom?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: motorn vibrerar

Samma här, jag blev också lurad! Det enda som hjälper är att låta bilen gå på tomgång några minuter.
 

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Hämtade hem bilen idag. Inga som helst startproblem eller vibrationer. Motorn har inte varit igång på nästan 5 månader.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: motorn vibrerar

Knarrevik.
Jag tror du har rätt. Under sommarhalvåret har man ju alltid undertryck i tanken vid start utan att motorn skakar. Så varför skulle den skaka vid första starten efter vinteruppehållet?
Kan det vara så att pumpen orkar trycka fram rätt mängd diesel genom igensatta munstycken när undertrycket är borta? Eller är det så att motorn har hunnit bli varm på den tid det tar att gå ut och öppna tanklocket? Jag funderar fortfarande på detta.
Jag ska fråga hos en Fiatverkstad här i stan om de vet vad det kan vara.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: motorn vibrerar

Ja, fenomenet måste ju vara känt av vilken Fiatverkstad som helst. Det dräller ju av Ducatos därute.
Förstår heller inte riktigt hur ett eventuellt undertryck i tanken skall kunna påverka motorns gång.
Mitt intryck är att motorn går jämnt på alla cylindrar men att vibrationerna
fortplantar sig in i bilen.
 
Toppen