• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dagljus

Bengt Uvéus

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Lund
HBK-Nr
7035
Medlemskap
2025
Tänklte att jag skulle koppla in ett dagljus på husbilen i stället för att ha halvljuset har inhandlat ett par EU-godkända ledljus för ändamålet
Är det någon som vet var man bäst tar strömen i från till desa dagljus så de tänds atumatiskt när jag strarar bilen det var relä och allt med och även koplingschema
så de släks när man tänder halvljuset men var koplar jag så de tänds atomatiskt
Bilen är en Ford Transit 2009
Taksam för förslag :wideeyed:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Dagljus

Jag köpte godkända DRL. Enl monteringsanvisningarna så får inte bakkljusen vara tända när DRL används i Tyskland.
M a o så måste DRL släckas eller tonas ned när parkeringsljuset slås på.
Kanske något att tänka på om man beger sig till Tyskland.
Vad jag kunde utläsa finns inget KRAV på bakljus i kombination med DRL i ngt annat land.
//W
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Dagljus

Visst är ca 100W både mätbart och omräkningsbart, speciellt om du multiplicerar med det antal bilar som säljs varje år inom EU, om du sedan tänker på hur den beräkningen ser ut om några år, så är det många oljetankers mindre! :wideeyed:
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dagljus

Kopplar man in kabeln som bryter DRLen till halvljuset så kan man ju ha ljusomkopplaren släckt och i parkeringsljus.
Antingen lyser DRL med eller utan bak och sidobelysning då när man slår på halvljuset släcks DRL.
Dom andra kablarna kopplas ju till jord och tändningsström.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Dagljus

Visst är ca 100W både mätbart och omräkningsbart, speciellt om du multiplicerar med det antal bilar som säljs varje år inom EU, om du sedan tänker på hur den beräkningen ser ut om några år, så är det många oljetankers mindre! :wideeyed:

Ja ok jag är benägen och hålla med:D
Allt för ofta avslutar jag inte alla tankar:mad:
 
H

Heddan

Guest
Sv: Dagljus

Det där med sk kurvljus på nyare bilar upp täckte jag i dag i en rondell iMärsta och man blev lite för virrad om det var blinkers eller vad?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dagljus

Undrar om det stämmer :confused:? DRL:en på min Audi Q5:a har DRL tända tillsammans med bakljusen. Har varit så sen leverans.

Du kan väl ställa in det i MMI´n ? För dom bilarn man sett när man kör i Tyskland så ligger dom och kör utan bakljus och när dom kör in i en tunnel så tänds halvljuset automatiskt .

Alternativt i VDCS , jag kan kolla med kompisen som har www.nascom.se alternativt på våran audisite www.nordicaudi.com
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Dagljus

när dom kör in i en tunnel så tänds halvljuset automatiskt .

Alternativt i VDCS , jag kan kolla med kompisen som har www.nascom.se alternativt på våran audisite www.nordicaudi.com
-Halvljuset tänds automatiskt när jag kör in i tunnel alternativt det blir skymning UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT LJUSREGLAGET STÅR PÅ AUTO.
-I MMI:n kan jag bara välja om DRL:n ska vara på eller av och då gäller det både fram o bak.
-Med VDCS ska det gå att ställa in så att enbart fram DRL är tända, men det är inget som jag är intresserad av. Man ser tyvärr alldeles för många Passater (exempel)som enbart kör med DRL fram och ingen belysning bak i regn/skymning. Dessa bilar syns knappt = jag fattar inte att det är godkänt.

Ps. tror du vet vem jag är på NordicAudi
 

Linder

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8937
Medlemskap
2024
Sv: Dagljus

Ja Du,

förmodlingen får du byta upp dig till en nyare bil.
Till vår marknad levererades automatisk DRL (varselljus på dagen)
med lyse både fram o bak fram till 2010/2011.
Därefter kom även krav på DRL i bla Tyskland men då att endast
lysa i fram.
Jag har själv en 2011 Audi där det lyser både fram o bak,
var och provkörde en 2013 och där lös det bara fram i enlighet
med de Tyska kraven.

Eftersom jag inte känner till några andra bilmärken så vet jag inte
hur det ser ut där.

Ken1
 
F

F.d. 50216

Guest
Sv: Dagljus

Hej
Har du fått någon klarhet i vad kabeln är till för?
Jag tittade på min bil en ducato 2013 och har samma kabel.
Vet ej vad den är till för
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Dagljus

Trots allt en massa oklarheter.
På vissa ställer står det att på bilar efter 1985 skall de sitta minst 500 mm från marken, inte 250 mm.
Men alla beskrivningar som man kan hitta visar på 250 mm.
Vad gäller ?

Sen är frågan vad som gäller för bakljusen och skyltljus på en äldre bil, 1996.


Roy
 
Toppen