• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bom vid Basteviksholmarna

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
För att hindra husbilar har man nu satt upp en bom vid Basteviksholmarna vid Ramsvik, Lysekil.
Tydligen har arrendatorn av småbåtshamnen retat sig på att husbilsåkarna skräpat ned både i naturen och på toaletten.
Det går dock fortfarande att stå på en grusplan på fastlandssidan.

Synd, det var en populär ställplats med direkt närhet till havet.

RIMG0001_2.jpg

Så här skriver Lysekils Marina:
Beslut ang husbilar och husvagnar


Vi tycker att Bastevikholmarna erbjuder en unik och alldeles fantastisk natur.
Vi har under dessa år sett det som naturligt att dela detta fantastiska med så många som möjligt,
därför har vi kostnadsfritt låtit husvagns- och husbilsägare övernatta i hamnen.

På senare år har det blivit så populärt att stå där att det stundtals rört sig om 30-talet husbilar och husvagnar per natt.
Det har blivit ohållbart för oss som företag att upplåta mark, sopcontainer, städning av området och toalett till alla dessa och kostnaden för detta har blivit för hög.

From 2011 kommer vi inte tillåta parkering eller uppställning av vare sig husvagnar eller husbilar.
All parkering på området är reserverad för hamnens båtägare och dess personbilar.
En vägbom kommer att sättas upp inom kort som inte tillåter fordon över 2,2 m att passera.
Bommen kommer att placeras i vänstersvängen efter D-bryggan.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bom vid Basteviksholmarna

Jättetråkigt...det var en fin plats att stå på. Synd att dom inte satte upp en automat och tog en liten avgift, då hade det kanske lönat sig för marinan.

Tyvärr har jag också blivit ögonvittne till att husbilsåkare burit sig bedrövligt åt.

Toan var tydligen inte låst i somras, dock utnyttjar vi aldrig andra toaletter, har egen i husbilen som är mkt fräschare, men vid en kik in där, fick jag se en överfull papperskorg, fylld med bl.a skaldjursrester...
Otroligt hur en del kan bete sig.

Sist vi stod där kom vi dit en fredag em i början på augusti. Lugnt, inte mer än några HB. På lördag morgon åkte vi för att besöka en marsvinsutställning.
Vi kom tillbaks på lö em. Då hade det anlänt några fler HB, bl.a. så hade det kommit två st, som hade parkerat som ett L, alldeles där vi hade stått på morgonen.
Jag parkerade ca10 m från dessa. De var inte vid sina HB:ar. Efter en timma kom dessa två par i 45-55 års åldern gåendes mot sina bilar. Jag satt vid min möbler och läste. Barnen var tillsammans med sin far och fiskade krabbor vid piren nedanför och syntes inte.

Jag sa "hej", de glodde då ilsket på mig och svarade inte. När det hade etablerat sig vid sina möbler sa en av dem högt och tydligt "-Vi hade kommit hit för att få lugn och ro, när det en jävel med två ungar på ena sidan och en jävel med hund på andra sidan".

Jag packade ihop mina grejer, startade bilen och flyttade den 100 meter bort direkt.:mad:

Dagen efter, strax innan de skulle köra, tömde de ut allt sitt gråvatten rakt ut på gruset där andra sedan ska parkera. De döljde effektivt sina förehavanden, men när de körde så stod det en stor sjö med stinkande gråvatten kryddat med lukten från deras skaldjursfest på lördagkvällen.

Bredvid vår husbil hade det kommit ytterligare en på lördag em, denne blev bestört över beteendet, denne var också medlem i styrelsen för marinan, och berättade att hon hade medverkat till att det var en ställplats, och var oerhört besviken på att folk betedde sig så.

Och jag har ju mina misstankar om vilka som hade fyllt papperskorgen inne på toan med kräftskal...

Tråkigt att en liten klick förstör för den stora massan. För det är just vad som har hänt på denna västkustens bästa plats...

/Ludde
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bom vid Basteviksholmarna

Jag tror att det är viktigt att fortsätta med en kommunikation med exemelvis marinor. Dessa rötägg ska naturligtvis inte få förstöra för oss andra. Det gäller att få marinorna att inse att de kan håva in pengar istället. Sen är det ju så överallt, att det är en liten klick med svin som beter sig illa, inte den stora massan.

Hade jag bott i Lysekilstrakten, hade jag nog ändå försökt att få till en dialog med marinan, och åtminstone förklarat att de allra flesta HB ägare sköter sig jättebra.

/Ludde
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Bom vid Basteviksholmarna

Jättetråkigt...det var en fin plats att stå på. Synd att dom inte satte upp en automat och tog en liten avgift, då hade det kanske lönat sig för marinan.

Tyvärr har jag också blivit ögonvittne till att husbilsåkare burit sig bedrövligt åt.

Toan var tydligen inte låst i somras, dock utnyttjar vi aldrig andra toaletter, har egen i husbilen som är mkt fräschare, men vid en kik in där, fick jag se en överfull papperskorg, fylld med bl.a skaldjursrester...
Otroligt hur en del kan bete sig.

Sist vi stod där kom vi dit en fredag em i början på augusti. Lugnt, inte mer än några HB. På lördag morgon åkte vi för att besöka en marsvinsutställning.
Vi kom tillbaks på lö em. Då hade det anlänt några fler HB, bl.a. så hade det kommit två st, som hade parkerat som ett L, alldeles där vi hade stått på morgonen.
Jag parkerade ca10 m från dessa. De var inte vid sina HB:ar. Efter en timma kom dessa två par i 45-55 års åldern gåendes mot sina bilar. Jag satt vid min möbler och läste. Barnen var tillsammans med sin far och fiskade krabbor vid piren nedanför och syntes inte.

Jag sa "hej", de glodde då ilsket på mig och svarade inte. När det hade etablerat sig vid sina möbler sa en av dem högt och tydligt "-Vi hade kommit hit för att få lugn och ro, när det en jävel med två ungar på ena sidan och en jävel med hund på andra sidan".

Jag packade ihop mina grejer, startade bilen och flyttade den 100 meter bort direkt.:mad:

Dagen efter, strax innan de skulle köra, tömde de ut allt sitt gråvatten rakt ut på gruset där andra sedan ska parkera. De döljde effektivt sina förehavanden, men när de körde så stod det en stor sjö med stinkande gråvatten kryddat med lukten från deras skaldjursfest på lördagkvällen.

Bredvid vår husbil hade det kommit ytterligare en på lördag em, denne blev bestört över beteendet, denne var också medlem i styrelsen för marinan, och berättade att hon hade medverkat till att det var en ställplats, och var oerhört besviken på att folk betedde sig så.

Och jag har ju mina misstankar om vilka som hade fyllt papperskorgen inne på toan med kräftskal...

Tråkigt att en liten klick förstör för den stora massan. För det är just vad som har hänt på denna västkustens bästa plats...

/Ludde
De e tur att inte jag va där och såg deras beteende min fru brukar stoppa mig, ´bry dig inte ` men när jag ser att HB ägare inte sköter sig .Ursäkta men jag blir skogstokig när inte folk bryr sig. Det e inga stora problem å ta med sig skiten å tömma på anvisad plats,
bara att uppföra sig kostar inget Ursäkta språket FY FAN!!
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bom vid Basteviksholmarna

Jag och den andra husbilen var borta hos ett trevligt par med husvagn som alltid brukar stå där, men ingen av oss fattade vad dom höll på med förrän det var försent och dom redan hade stuckit. Hade vi gjort det hade vi gemensamt gått till dom och påpekat att man inte gör så.
Men vi såg inte förns efteråt vad dom hade gjort. Tyvärr.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Bom vid Basteviksholmarna

Hej Anders!

Jag tycker att det är tråkigt att Basteviksholmarna har stängts för oss husbilsägare.
Finns det ingen möjlighet att diskutera med arrendatorn av hamnen att medlemmar från HBK mot ersättning kan få stå inom det avspärrade området?
Eftersom andra husbilsägare som tydligen inte är medlemmar har burit sig väldigt illa åt, så tycker jag att vi övriga inte skall behöva lida för deras dåliga uppträdande.

Om vi får ett mandat från klubben att diskutera vilka möjligheter som finns, så är jag beredd att tillsammans med dig Anders möta Arrendatorn och diskutera förutsättningar för att fortsättningsvis få stå på Basteviksholmarna.

Hör av dig om det finns intresse!

Mvh

Bo Stalfors
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bom vid Basteviksholmarna

Hade jag bott i Lysekilstrakten, hade jag nog ändå försökt att få till en dialog med marinan, och åtminstone förklarat att de allra flesta HB ägare sköter sig jättebra. /Ludde

Jag har skrivit ett mail till Lysekils Marina där jag omtalat vilken god affärsidé det skulle vara att ordna en ställplats med diverse faciliteter mot betalning. Precis som vi är vana vid på kontinenten.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Bom vid Basteviksholmarna

Hej Anders!

Det är jättebra det du gjort, men jag tror att ett personligt möte med vederbörande är att föredra då vi kan bemöta hans argument, och i positiv anda föra samtalet till ett förhoppningsvis bra avslut.

Ring mig om du känner för förslaget!

Mvh

Bosse
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Bom vid Basteviksholmarna

Hej Anders!

Jag tycker att det är tråkigt att Basteviksholmarna har stängts för oss husbilsägare.
Finns det ingen möjlighet att diskutera med arrendatorn av hamnen att medlemmar från HBK mot ersättning kan få stå inom det avspärrade området?
Eftersom andra husbilsägare som tydligen inte är medlemmar har burit sig väldigt illa åt, så tycker jag att vi övriga inte skall behöva lida för deras dåliga uppträdande.

Om vi får ett mandat från klubben att diskutera vilka möjligheter som finns, så är jag beredd att tillsammans med dig Anders möta Arrendatorn och diskutera förutsättningar för att fortsättningsvis få stå på Basteviksholmarna.

Hör av dig om det finns intresse!

Mvh

Bo Stalfors

Trevligt initiativ! Efter förfrågan verkar styrelsen för HBK inte ha något emot att ni tar förslaget vidare - kontakta dock först Riviera som är sammankallande i arbetsgruppen för husbilsplatser http://www.husbilsklubben.se/forums/private.php?do=newpm&u=1195
så att arbetsgruppen får information och ev. kan hjälpa till.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Bom vid Basteviksholmarna

Ett råd inför liknande händelser, om möjligt ta foto på grisarnas fordon med reg. nr. Eller bara reg. nr.
Ta sedan kontakt med de som ansvarar för platsen. Så slipper oskyldiga bli anklagade.
MVH. Gunnar S
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Bom vid Basteviksholmarna

i nuläget tänker ja .dom som försöker .man lägger ner energi på att skaffa nya platser helt ideellt.telefonsamtal-.bilåkande-möte fritid osv. ock dom eventuella platser som kommer kan vi inte ens ha monopol på. med andra ord kan dessa platser komma tillgodo till dessa avarter av människosläktet. man blir bedrövad. kanske t. o m. uppgiven. men vi kan inte göra annat än se framåt.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bom vid Basteviksholmarna

Så här svarar Lysekils Marina på mitt mejl och det var ungefär vad jag väntat mig. Nedskräpningen gör att kostnaderna blir för höga i förhållande till intäkterna:

Det här har inte varit något lätt beslut för oss. Vi har undersökt saken från alla håll och kanter, för vi inser självklart värdet med husbilarna. Vi har under åren tyckt att det har varit trevligt att ha dem i hamnen, och tycker att det är kul att så många kan njuta av området. Hur som helst, sommaren 2010 så ökade antalet husbilar så kraftigt att det för oss inte längre är hållbart. Sopcontainern som vi tömde på fredagen var full på måndagen, toaletten användes för att tömma latrinen, man la stenar mellan toalettdörren för att andra campare skulle komma in, vilket resulterade i att klottrare tog sig in osv. Det innebär en ökad kostnad för oss och i förlängningen för våra båtägare, vilket givetvis är helt oacceptabelt.

Alternativet för oss skulle vara att börja ta betalt för att ha husbilar/husvagnar stående där. Lysekils Marina arrenderar marken av Lysekils kommun. Vi är väldigt rädda om vårt arrendeavtal och vill följa de regler som finns. Vi kan i dagsläget inte bedriva campingverksamhet. Husvagnar på området räknas som camping. Husbilar kan vi hyra ut ”parkeringsplats” till, men inte till fler än tio, för då anses det bli camping. Kontentan av detta är: En avgift på 125:- dygn, med max 10 husbilar ger en summa på 1250:-. Det är ju dessutom inte fullbelagt varje dag. Det skall täcka upp kostnaden för att anställa ”parkeringsvakt”, ökade kostnader för sophantering, toalettstädning mm. Vi anser inte att detta är ekonomiskt försvarbart, därför anser vi oss tvingade att agera som vi nu har gjort.

Jag vill poängtera att lösningen med bommen inte är permanent. Det är vår förhoppning att det skall komma att bli en lösning på problemet så småningom. Vi hoppas bl a att det i framtiden kommer bli möjligt med någon sorts kiosk eller caféverksamhet på området. För det krävs ett bättre avtal med kommunen angående arrendet. Något vi arbetar för fullt på. Det skulle då vara möjligt att cafépersonalen även tar hand om parkeringsavgiften för husbilarna.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Annars är du alltid varmt välkommen att ringa mig.


Med vänliga hälsningar

Lysekils Marina AB
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Bom vid Basteviksholmarna

Ja nu är vi där igen.
Vi får skylla oss själva för vad en del ställer till.
Snart är vi inte välkomna inte ens på vår egen gata vi liknas snart med sigenare.
Jag tycker det under all kritik att man med ett stort lastutrymme inte få plats med en kasse med sopor.
Ta med det hem i värsta fall.
Ja gråvattnet har ju diskuterats till leda vem som gör vad.
2179:music-icon:
 
Toppen